• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54088
+
-

سیل، کشاورزی لرستان را درو کرد

علاوه بر زمین‌های زراعی و باغ‌ها، تعداد زیادی جایگاه‌ دام، تاسیسات و ساختمان‌های کشاورزی، گلخانه‌ها و مزارع پرورش ماهی در سیل اخیر آسیب دیده‌اند

گزارش
سیل، کشاورزی لرستان را درو کرد

فاطمه حافظی|  خرم‌آباد - خبرنگار:


وقوع سیل فروردین‌ماه در لرستان بخش کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و خسارت‌های سنگینی به آن وارد کرده است به گونه‌ای که جبران آنها از عهده اعتبارات استانی خارج است و به همت ملی برای جبران خسارت‌ها و بازگشت روستاییان و عشایر به زندگی عادی نیاز است.
روستاییان و عشایر محل درآمد و امرار معاش‌ خود را از دست داده‌اند و لازم است با جبران خسارت‌ها در کوتاه‌مدت، حجمی از بار سنگین فشارهای اقتصادی و روحی سیلاب را از روی دوش آنها برداشت.


خسارت 153 میلیاردی دام‌ها

معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در مورد خسارت‌های واردشده به بخش دام و علوفه می‌گوید: درمجموع 153 میلیارد تومان خسارت به بخش دام استان وارد آمده که از این مبلغ 9 میلیارد و 918 میلیون تومان دام سنگین و 9 میلیارد و 536 میلیون تومان دام سبک تلف‌شده مربوط است.
«نامدار صیادی» می‌افزاید: بخش علوفه 11 میلیارد و 529 میلیون تومان، آبزیان 117 میلیارد تومان، زنبور عسل 4 میلیارد تومان و طیور 862 میلیون تومان از سیل اخیر خسارت دیده‌اند.


تفکیک خسارت‌های شهرستانی

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تفکیک خسارت‌های سیل در شهرها می‌پردازد و اظهار می‌کند: از مجموع خسارت‌های واردشده شهرستان سلسله 9 میلیارد و 68 میلیون تومان، ازنا 8 میلیارد و 375 میلیون تومان، بروجرد 10 میلیارد و 400 میلیون تومان و الیگودرز 81 میلیارد تومان در بخش‌های دام، طیور، آبزیان و علوفه با خسارت مواجه شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین شهرستان دلفان 3 میلیارد و 900 میلیون تومان، رومشکان 277 میلیون تومان، دورود 7 میلیارد و 607 میلیون تومان، دوره چگنی 6 میلیارد تومان، خرم‌آباد 11 میلیارد تومان، پلدختر 7 میلیارد و 600 میلیون تومان و کوهدشت 7 میلیارد و 722 میلیون تومان در تمامی بخش‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل خسارت دیده‌اند.


دام‌های تلف‌شده و علوفه از بین رفته

صیادی همچنین به تعداد دام‌های تلف‌شده اشاره می‌کند و می‌گوید: درمجموع در تمامی شهرستان‌ها 709 راس دام سنگین به ارزش 9 میلیارد و 918 میلیون تومان و 5311 راس دام سبک به ارزش 9 میلیارد و 536 میلیون تومان تلف شده‌اند. بیشترین تعداد دام سبک و سنگین تلف‌شده نیز در شهرستان الیگودرز بوده است.وی تصریح می‌کند: 5394 تن علوفه به ارزش 11 میلیارد و 529 میلیون تومان نیز در استان در تمامی شهرستان‌ها از بین رفته است. بیشترین حجم علوفه از بین رفته نیز به شهرستان‌های الیگودرز، پلدختر و سلسله مربوط است.


طیور و آبزیان خسارت‌دیده

معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: در سیل اخیر 4100 قطعه طیور تلف‌شده در استان داشتیم که تنها در شهرستان‌های دوره چگنی 1100 قطعه و در پلدختر 300 قطعه درمجموع به ارزش 162 میلیون تومان تلف شدند.وی می‌افزاید: همچنین 605 هزار و 605 تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی در استان به ارزش 117 میلیارد و 366 میلیون تومان تلف شده‌اند که بیشترین تعداد ماهی تلف‌شده (3500 تن) در شهرستان الیگودرز بوده است.صیادی تصریح می‌کند: 9961 کلنی زنبور عسل نیز در استان به ارزش 4 میلیارد و 862 میلیون تومان آسیب دیده یا از بین رفته‌اند که بیشترین تعداد کلنی آسیب‌دیده نیز با 4166 عدد مربوط به شهرستان الیگودرز بوده است و بعد از آن شهرستان پلدختر با 2 هزار کلنی و خرم‌آباد با 1100 کلنی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.


جایگاه‌های دام و علوفه آسیب‌دیده

این مسئول همچنین عنوان می‌کند: به سایر بخش‌های کشاورزی خسارت‌های زیادی وارد شده است. در میان آنها 29 گلخانه دیده می‌شود که از این تعداد، 15 واحد در شهرستان خرم‌آباد قرار دارند.وی می‌افزاید: به 8407 جایگاه دام روستایی و عشایری و 1976 انبار علوفه نیز در استان خسارت وارد آمده است.صیادی توضیح می‌دهد: همچنین 236 مزرعه پرورش ماهی در استان متحمل خسارت شده‌اند که بیشترین تعداد مزارع آسیب‌دیده متعلق به شهرستان‌های پلدختر و بروجرد است.معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار می‌کند: در این سیلاب ساختمان‌ها و تاسیسات کشاورزی هم در امان نبوده‌اند و حدود 41 میلیارد و 610 میلیون تومان خسارت هم به این بخش وارد شده است.


لزوم حمایت از کشاورزان و روستاییان

یک کارشناس کشاورزی نیز در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: خسارت‌های واردشده به تمام زیربخش‌های حوزه کشاورزی در استانی همچون لرستان که تنها بخش فعال آن کشاورزی است، باعث می‌شود مردم متحمل مشکلات زیادی شوند.«طاها محمدی‌زاده» می‌افزاید: کشاورزانی که دام‌ها، طیور، مزارع پرورش ماهی، علوفه و... خود را از دست داده‌اند، حالا دیگر هیچ چیزی برای ادامه فعالیت و گذران زندگی ندارند. بنابراین، همزمان با انجام ارزیابی‌ها و نظارت‌ها، لازم است مبالغی به صورت بلاعوض به این افراد پرداخت شود تا بتوانند از یک زندگی حداقلی برخوردار شوند.وی بیان می‌کند: موضوع دیگر این است که بسیاری از کشاورزان محصولات، باغ‌ها، مزارع و دام‌های خود را بیمه نکرده بودند و پرداخت کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات با سود کم باید شامل حال تمام کشاورزان خسارت‌دیده شود.محمدی‌زاده ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، درست است که جبران این خسارت‌ها از عهده اعتبارات استانی خارج است، اما رایزنی برای دریافت هرچه زودتر کمک‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت به تلاش مدیران و نمایندگان استانی بستگی دارد.وی می‌گوید: همچنین، دولت باید دریافت تسهیلات را برای جبران خسارت‌ها آسان‌تر و در بوروکراسی‌های قبلی بازنگری کند تا همه اقشار خسارت‌دیده بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید