• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 54062
+
-

لزوم تقویت جایگاه قانونی شوراها

با وجودگذشت 2دهه از اجرایی شدن قانون شوراها، هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراها به مدیریت شهری تفویض نشده است

شورا
لزوم تقویت جایگاه قانونی شوراها

محمد فخار/خبر‌نگار

امروز بیست و یکمین سالگرد تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاست اما هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها که بازوی اجرایی شوراها هستند، سیستم کارآمدی وجود ندارد.
شاید گلایه محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم دیروز به همین نکته بود، وقتی که گفت: باید نقش شورا را در اداره شهر جدی‌تر گرفت و اختیارات عملی آن را به جنبه‌های تشریفاتی غلبه داد. انتظار ما از مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی آن است که بیش از گذشته به جایگاه شورای شهر توجه کرده و از آن حمایت کنند، بارسنگینی که امروزه بردوش مدیریت شهری به‌ویژه در تهران گذاشته شده است بدون حمایت ویژه 3 قوه و دستگاه‌ها ونهادهای مسئول وذیربط به مقصد نخواهد رسید. هاشمی درباره بازدید از مناطق سیل‌زده که هفته گذشته به همراه آقایان الویری و فراهانی صورت گرفته است هم گفت: با وجود کم لطفی صداوسیما و رسانه‌های رسمی، رضایت و قدردانی مسئولان محلی از کمک‌های شهرداری تهران به این مناطق مشهود بود و استانداران لرستان و گلستان و همچنین مسئول مدیریت بحران استان خوزستان، اقدامات شهرداری تهران را در این مناطق تأثیرگذار و مهم ارزیابی کردند.

پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر
دیروز در آستانه سالروز شوراها محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در نطق پیش از دستور خود بر پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تأکید کرد و گفت: شورای شهر در نامگذاری، تعدادی از معابر شهر به نام مشاهیر به هیچ وجه اهداف سیاسی نداشته و صراحتا اعلام می‌دارد، نامگذاری اماکن و معابر به نام مشاهیر و هنرمندان زنده، مرد یا زن، صرفا اقدامی فرهنگی و در راستای پاسداشت سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر و کشور است. او همچنین افزود: نمایندگان شورا به همان دلیلی که شهرداری همسو و همراه با سیاست‌های شورا را انتخاب می‌کنند برای آنکه بتوانند به وظایف قانونی خود عمل کنند باید در انتخاب مدیران عالی و میانی حوزه شهری در حوزه‌های تخصصی مورد مشورت قرار بگیرند. به‌نظر می‌رسد که شهردار تهران و به تبع آن مدیران طراز اول شهرداری تعامل سازنده و قابل‌قبولی با شورای شهر نداشته و اساسا خود را ملزم به این تعامل نمی‌دانند. در این شرایط از یک سو شورای شهر از عمل به وظایف ذاتی و قانونی خود باز می‌ماند و از سوی دیگر در فقدان پشتوانه شورا سطوح پایین مدیریتی و بدنه شهرداری دلگرمی و ثبات لازم را در پیشبرد امور ندارند.

اعتبار 8هزار میلیارد تومانی تکمیل شبکه فاضلاب 
برای اتمام پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران، 8هزار میلیارد اعتبار نیاز است که 2500میلیارد آن از طریق تبصره3و ماده7باید تامین شود. محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران که برای دفاع از ارائه درخواست تمدید و تنفیذ مفاد مصوبه تامین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه آب و فاضلاب در جلسه شورا حضور داشت در ارائه گزارش خود از وضعیت آب و فاضلاب شهر تهران با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی استان تهران از ابتدای امسال خوب بوده است، گفت: میزان بارندگی از ابتدای امسال 363میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته 18درصد و نسبت به 40سال گذشته 62درصد بهبود یافته است. بختیاری درباره هدر رفت آب در تهران با بیان اینکه متأسفانه هدر رفت آب در سال گذشته، ۲۲.۵درصد بوده است گفت: این رقم در اروپا حدود 15درصد است و ما برای جلوگیری از کاهش یک درصد به ۳۷۵میلیارد تومان نیازمندیم. طرح‌های آب و فاضلاب شهر تهران 65درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر تمام مخازن  5سد تهران به هم وصل شود تهران به لحاظ تامین و توزیع آب در شرایط ایده آلی قرار خواهد گرفت. در پی سخنان او حجت نظری به‌عنوان مخالف، محمود میرلوحی به‌عنوان موافق، شهربانو امانی، مجید فراهانی، صدر اعظم نوری و بهاره آروین نیز سخنان خود را درباره این پیشنهاد مطرح کردند. احمد مسجدجامعی نیز از شرکت آبفا خواست درباره مسائل دیگر ازجمله فرار آب از سد لار تمهیداتی اندیشیده شود و گزارش آن به شورا ارائه شود. سپس کلیات اصلاحیه و تمدید مصوبه تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران با 18رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید.



این خبر را به اشتراک بگذارید