• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53968
+
-

روزگار تهران در چرخه اقتصادی روستاها

الهام فخاری| رئیس شورای اسلامی استان تهران



استان تهران با جمعیتی نزدیک به 13میلیون نفر ساکن و شناور، دربردارنده 16شهرستان، 45شهر و 78دهستان و برخوردار از موقعیت راهبردی ویژه و حساس، پایتخت جمهوری اسلامی ایران را در خود جای داده است و باتوجه به استقرار بیش از صد و اندی ساله پایتخت در این استان و ویژگی‌های جمعیتی آن فرصت‌ها و ظرفیت‌های خاصی را فراهم ساخته است. از سویی در روی دیگر سکه‌ این فرصت‌ها، استان اما همواره با چالش‌های ویژه‌ای روبه‌رو بوده است.

بر پایه‌ فصل هفتم و اصل 100 قانون اساسی «برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.» 

پس یکی از مهم‌ترین ارکان راهبردی در استان، شوراها هستند و به‌ویژه شورای اسلامی استان به مثابه شورای هماهنگ‌کننده و پیگیر پیشبرد توسعه پایدار عادلانه در سطح استان فعالیت می‌کند. برای پیشبرد برنامه توسعه پایدار استان تهران برپایه سندهای ملی ازجمله برنامه ششم توسعه و برنامه‌های توسعه شهری به‌ویژه برنامه‌های توسعه پنج‌ساله شهر تهران، هماهنگی و همراهی شوراها در همه سطح‌ها، از اعضای شوراهای پایه روستایی و شهری که با رأی مستقیم مردم انتخاب شده‌اند تا اعضای شوراهای فرادست (شوراهای بخش، شهرستان‌ها و استان)، یک ضرورت بنیادی است. پنجمین شورای اسلامی استان تهران به مثابه نهاد نظارتی برای پایش چگونگی انجام سیاستگذاری‌ها و با هدف رعایت اصول و منافع و مصالح ملی، به بازخوانی و تهیه اسناد توسعه پرداخته است. در بازدیدهای نظارتی شهرستانی که با رویکرد شناسایی، چاره‌جویی و پیگیری انجام شده، ضمن تشکیل شورای اداری در هر شهرستان طی بازدید، به تنظیم برنامه زمانبندی‌شده اقدام صورت پذیرفت. 

در این راستا با پیگیری‌ها برای نمونه برپایی دفاتر دریافت مالیات بر ارزش افزوده در شهرستان، کلنگ‌زنی پروژه متروی برخی شهرستان‌ها یا بازنگری در مدل مدیریت جمع‌آوری پسماند به انجام رسیده است. در 2 سال گذشته تلاش بر این بوده که در رویکردی کل‌نگر مسئله‌های مشترک و کلان استان ازجمله آب و پساب، حمل‌ونقل، بحران(طبیعی و انسان‌ساخته)، پدافند غیرعامل و اجتماع و فرهنگ مورد توجه قرار گیرد. در این راستا با بازخوانی سندهای شهری تهران و با همکاری سازمان مدیریت و استانداری تهران، تنوع زیستی استان تهران و فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی   و فرهنگی مورد توجه ویژه بوده است. بنابراین باید نقش روستاها را در رونق اقتصادی جدی گرفت؛ مسئله‌ای که نرخ مهاجرت به شهر تهران را کاهش داده، آسیب‌های اجتماعی شهرهای حاشیه ای را کم‌رنگ می کند و انگیزه مناسبی در جوانان روستا ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید