• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53967
+
-

چهره‌های شناخته‌شده غیرسیاسی در صحن5 دوره شورای شهر تهران چه نقشی داشته‌اند؟

ستاره‌ها در آسمان شورا

عیسی محمدی

مردم معمولا به چه کسانی رأی می‌دهند؟ غالبا این عقیده وجود دارد که مردم، بیشتر به کسانی رأی می‌دهند که با آنها آشنا هستند؛ یعنی شهرت، نقش مهمی در این میان دارد. حالا اگر هم در برهه‌ای و انتخاباتی پای این شهرت در میان نباشد، مردم سعی می‌کنند به شهرت حزب یا فردی که فهرستی را می‌دهد یا تأیید می‌کند، بسنده کنند. درست و غلط آن را کاری نداریم ولی غالبا این اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که گاه اهل سیاست، سر و سراغی از سلبریتی‌ها و آدم معروف‌ها و چهره‌ها می‌گیرند و برعکس نیز؛ یعنی آدم معروف‌ها با خودشان می‌گویند حالا که چنین شهرتی داریم، چرا در انتخابات مختلف شرکت نکنیم؟ به همین دلیل است که گاه در رأی‌گیری‌ها، ردپای چهره‌ها و سلبریتی‌ها را هم مشاهده می‌کنیم. این امر البته در انتخابات شوراها، کمی پررنگ‌تر هم می‌شود، چرا که شوراها، با آنکه به‌شدت تحت‌تأثیر سیاسیون و فهرست های سیاسی هستند ولی جزو غیرسیاسی‌ترین نهادهای ما هم محسوب می‌شوند که افراد معمولی، می‌توانند به‌راحتی راهی به آنها بگشایند. در این نوشته، نیم‌نگاهی به چند تایی از چهره‌هایی که سودای ورود به شوراها را داشتند، انداخته‌ایم.

علیرضا دبیر
از تشک به شورا


یکی از نوابغ کشتی آزاد ایران بود که از همان ابتدای امر، مشخص بود جزو ماندگاران این رشته خواهد شد. همین اتفاق هم افتاد و طی روزگار ورزشی خودش، مدال‌های زیادی را به گردن آویخت؛ که مهم‌ترین آنها مدال طلای المپیک سیدنی بود. طوری بود که اسم علیرضا دبیر، کشتی و مدال را به ذهن متبادر می‌کرد. اما در پایان، تصمیم گرفت که وارد دنیای مدیریت و سیاست هم بشود. نتیجه‌اش، عضویت در شورای سوم و چهارم بود. دبیر، حالا دکترای مدیریت منابع انسانی دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه هم هست. طی سال‌های عضویت خود در شورا، تلاش زیادی هم کرد تا تصویر ورزشی از خودش را زیر سایه تصویر مدیریتی و نخبگانی از خودش بنشاند که موفق بودن یا نبودن در این حوزه را باید مردم قضاوت کنند. او در پایان شورای چهارم، با ماجرای درگیری با عباس جدیدی، حسابی خبرساز شد؛ هرچند که حواشی دیگری هم طی این مدت به او نسبت داده شد.

صدیقه وسمقی
شاعر و شورا


او را بیشتر به شعر و نویسندگی و پژوهش می‌شناختیم؛ و البته فعالیت‌های آکادمیک. اما ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست‌به‌دست هم دادند تا این نواندیش دینی، در انتخابات به‌شدت سیاسی و چالش‌برانگیز اول شوراها، شرکت کرده و راهی این شورا بشود؛ و حتی در کسوت سخنگویی شورای تهران نیز قرار گیرد.

 این شاعر و نویسنده و استاد دانشگاه، توانست در آن انتخابات کمی بالاتر از  200 هزار رأی را به نام خودش ثبت کند، هرچند که بعدها راهی خارج کشور شد تا فعالیت‌های آکادمیک خودش را تداوم ببخشد. هنوز شورای اول را جزو جنجالی‌ترین شوراها می‌دانند.

رسول خادم
کشتی‌گیر عاقبت‌به‌خیرشده


از دیگر چهره‌های شاخص کشتی که وارد عرصه شورا و مدیریت ارشد شد، رسول خادم بود. او را یکی از بهترین کشتی‌گیران ایرانی می‌دانستند و از نظر فنی حرف نداشت. بالاترین نشان او، برنز المپیک بارسلون و طلای المپیک آتلانتاست. او هم خیلی زود وارد عرصه‌های مدیریتی شد. در انتخابات شوراهای دوم و سوم هم شرکت کرد و به این شوراها وارد شد و عملکرد خوبی هم داشت. البته حضور او در فهرست معروف آن روزها نیز مزید بر علت شد تا به پیروزی برسد؛ اما به هر حال همه خادم را می‌شناختند. رسول، بعدتر دبیر فدراسیون کشتی و مربی تیم‌های ملی کشتی هم شد که در این کسوت‌ها نیز موفقیت‌هایی کسب کرد.

شورای چهارم
تجمع ستاره‌ها


شورای چهارم تهران را به‌عنوان مهم‌ترین شوراهای کشور، باید چهره‌ترین شورا بدانیم، چرا که افراد شناخته شده مختلفی در آن شرکت و به شورا ورود کردند. 

حسین رضازاده و عباس جدیدی، 2چهره شاخص وزنه‌برداری و کشتی ایران، از شناخته‌شده‌ترین و البته جنجالی‌ترین چهره‌های این دوره بودند. حضور آنها نیز هیچ‌گاه توسط افکار عمومی هضم و درک نشد؛ که چطور ورزشکارانی در این سطح، می‌توانند به‌کار تخصصی مدیریت شهر ورود کنند. 

حواشی و صحبت‌ها و سلفی‌های عباس جدیدی، حتی کار را به جایی رساند که پوشش اخبار او توسط برخی از رسانه‌های تحت مدیریت اصولگرایان هم به محاق رفت. رضازاده هم البته قبل از شورا  در کسوت مربی تیم ملی وزنه‌برداری و رئیس فدراسیون فعالیت کرده بود که همراه با محرومیت و حواشی فراوان بود. 

درگیری جدیدی و دبیر در صحن شورا نیز آخرین تصویر نامطلوب از این دو، در روزهای پایانی این شورا بود. علاوه بر این چهره‌ها، باید به حضور هادی ساعی ( قهرمان ماندگار عرصه تکواندوی ایران)، فاطمه دانشور(کارآفرین شناخته شده)، محمدمهدی تندگویان( فرزند شهید تندگویان)، مجتبی شاکری(نویسنده و فعال ادبیات مقاومت)، عبدالحسین مختاباد (خواننده و آهنگساز) و... هم اشاره کرد. عملکرد عمومی این چهره‌ها نیز قابل‌قبول بوده یا دست‌کم عاری از شبهات و حواشی بوده است؛ مخصوصا در مورد چهره‌هایی چون تندگویان، دانشور، مختاباد و... این عملکرد قابل دفاع هم بود.

قصه هنوز ادامه دارد

جدا از این بحث‌ها، حضور ستاره‌ها و شناخته‌شده‌ها هنوز هم ادامه دارد، هرچند که در شورای شهر فعلی پایتخت اثری از این جماعت نیست. اما با این حال، در انتخابات  96شوراها، افراد شناخته شده‌ای چون فاطمه راکعی (شاعر و فعال سیاسی)، فاطمه دانشور (کارآفرین)، افشین علا (شاعر)، علیرضا فغانی (داور فوتبال)، حسین دهباشی (کارگردان)، محمدرضا عیوضی (خواننده)، علیرضا دبیر (قهرمان سابق کشتی)، حسین رضازاده (قهرمان سابق وزنه‌برداری)، هادی ساعی (قهرمان سابق تکواندو)، محمدعلی زم (فعال فرهنگی)، فاطمه مقیمی (کارآفرین)، رضا ایرانمنش (بازیگر)، عباس جدیدی (قهرمان سابق کشتی) و... حضور داشتند. ضمن اینکه موج جدیدی نیز از افراد منتسب به چهره‌های سیاسی تحت عنوان آقازاده‌ها راه افتاد که ظاهرا بعد از این، باید بیشتر از آنها بشنویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید