• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53953
+
-

بازارچه‌ای برای غذا

پیمانکار بازارچه غذاهای خانگی در پارک بوستان نرگس کرج می‌گوید با شروع این طرح برای حدود 60 نفر شغل ایجاد می‌شود

درشهر
بازارچه‌ای برای غذا

خدیجه ستارزاده|  البرز - خبرنگار:


صرف غذاهای خیابانی در محیطی باز و شاد در بیشتر کشورها از جمله ایران و برخی شهرهای استان در سال‌های اخیر به بخشی از زندگی و حتی فرهنگ مردم تبدیل شده است.از همین رو است که طرح «بازارچه غذا» توسط یک پیمانکار شهرداری در کرج پیشنهاد و تا حدود زیادی هم اجرا شده است. این بازارچه در بوستان نرگس واقع در باغستان کرج راه‌اندازی شده و از نیمه اسفندماه تعدادی کانکس مختص ارائه غذا در پیاده‌رو پارک جانمایی و کارهای اصلاحی نیز در آن انجام شده است. اما از آنجا که راه‌اندازی هر کار جدیدی با مشکلات و موانعی مواجه می‌شود، این طرح نیز بین مکاتبات و مجوزهای اداری لازم هنوز به نتیجه نرسیده است.


 غذایی شبیه غذای خانگی

یکی از کسانی که برای طبخ غذاهای جنوبی غرفه‌ای در این بازارچه اجاره کرده است، می‌گوید: با پیمانکار شهرداری کرج قرارداد بستیم و تعهد دادیم تا یک ماه آینده مجوزهای لازم را از بهداشت بگیریم و چنانچه کارهای لازم تا یک ماه آینده انجام نشود، قراردادمان یکطرفه فسخ ‌شود. اما با موانعی که سر راه وجود دارد، مشخص نیست به‌موقع بتوانیم کارها را انجام دهیم و این به مسئولان مربوطه بستگی دارد.
«ایمان عباس‌پی» می‌افزاید: پیمانکار بعد از گذاشتن کانکس در این محل، با نصب بنر برای دعوت به کار اطلاع‌رسانی کرد و در بستن قرارداد نیز سختگیری زیادی انجام داد، در واقع از موارد اخلاقی گرفته تا نوع تجربه و تخصص را در این کار در نظر داشت.

این شهروند که اصالتا اهل خوزستان است، به دلیل اشتغال در بهداشت محیط خوزستان تجربه نظارت بر این امر و همچنین طبخ و ارائه غذا را در جنوب داشته است، می‌گوید: غذای خیابانی در همه دنیا مورد استقبال قرار دارد و به دلیل نظارت و تایید سلامتی‌اش از سوی مراجع ذی‌صلاح، شبیه غذای خانگی است.


فرصتی برای صمیمیت بیشتر

عباس‌پی با اشاره به تجربه‌ای که چند سال در این کار داشته است، بیان می‌کند: در رستوران‌ها و فست‌فودها بیشتر غذاها وارداتی و گران هستند و مردم برای کم کردن هزینه‌هایشان و راحتی بیشتر ترجیح می‌دهند غذاهای خیابانی بخورند. علاوه بر آن، در محیط‌های ارائه غذاهای خیابانی اقشار مختلف مردم می‌توانند در محیطی باز و از غذاهایی مشترک استفاده کنند و این امر می‌تواند به عنوان نوعی فرهنگ در کرج پایه‌گذاری شود.
وی با تاکید بر کیفیت و قیمت غذاها می‌گوید: طبق هماهنگی‌ای که با دیگر افراد غرفه‌دار انجام داده‌ایم، قرار است غذاها را بیشتر به طور سلف‌سرویس سرو کنیم و هزینه کارگر را به دادن سرویس اختصاص دهیم و در نهایت برای جلب رضایت مشتری قیمت‌ها را پایین بیاوریم.

عباس‌پی می‌گوید: در پیاده‌رو میز و صندلی چیده می‌شود و با طراحی و ایجاد سقفی مناسب و استفاده از آهنگ‌های مجاز محیطی مناسب و پرشور و هیجان برای مردم فراهم می‌شود. فضای آشپزخانه طوری است که مردم می‌توانند از رعایت بهداشت در طبخ غذا اطمینان لازم را کسب کنند.وی تاکید می‌کند: با رعایت موازین و اصول می‌توان یک فرصت خوب برای مردم و همچنین اشتغال تعدادی جوان فراهم کرد.


موانع اجرای طرح

پیمانکار طرح ارائه غذاهای خیابانی با عنوان «بازارچه غذا» که سازنده و ثبت‌کننده کانکس‌های مختص این کار در ایران نیز است و قبلا در اجرای این طرح در خیابان 30 تیر تهران، هشتگرد و نظرآباد هم فعالیت داشته، می‌گوید: این طرح از یک طرح اروپایی کپی شده است که در کشورهای منطقه مانند ترکیه، باکو و... هم اجرا می‌شود.

«محمد تکین» با اشاره به این‌که در سفرهای مختلف به کشورهای همسایه ابعاد این طرح را بررسی کرده است، می‌گوید: با وجود زندگی آپارتمان‌نشینی و محدود شدن فضا برای گذراندن اوقات در کنار خانواده، با راه‌اندازی این بازارچه‌های غذا و استفاده از موسیقی‌ مجاز می‌توان در جهت ایجاد فضایی شاد و گرم برای خانواده‌ها قدم برداشت.وی ادامه می‌دهد: در این بازارچه با ارائه غذاهای مختلف از شهرهای مختلف ایران، علاوه بر تنوع استفاده از غذاهای سالم و خانگی، می‌توان با فرهنگ شهرهای مختلف نیز آشنا شد.


ایجاد اشتغال برای جوانان و بانوان

تکین ایجاد اشتغال برای جوان‌ها و همچنین بانوان را یکی دیگر از مزایای این طرح اعلام می‌کند و می‌گوید: در هر کانکس 2 نفر به طور مستقیم و حداقل 2 نفر هم به طور غیرمستقیم به کار مشغول می‌شوند بنابراین با شروع به کار 15 کانکس در پارک بوستان نرگس حدود 60 نفر شاغل می‌شوند که در شرایط فعلی و با وجود مشکل اشتغال غنیمت است.

وی می‌گوید: این طرح در هشتگرد و نظرآباد با استقبال خوبی روبه‌رو شد و مسئولان همکاری خوبی برای صدور مجوز و اجرایی شدن آن انجام دادند، اما متاسفانه در کرج همکاری مناسبی از جانب مسئولان مربوطه وجود ندارد. غیر از شهرداری که این طرح را پذیرفت و همکاری کرد، دیگر مسئولان برای اجرایی شدن کار و طرح مانع می‌تراشند.

تکین با بیان این‌که این کانکس‌ها استاندارد هستند، می‌افزاید: اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج با عنوان کوچک بودن متراژ کانکس‌ها و این‌که از جانب کسبه منطقه شکایت وجود دارد، مانع کار شده است و مجوز صادر نمی‌کند. این در حالی است که طبق ماده 22 قانون اتحادیه اغذیه‌فروشان حد و حدودی برای این کار وجود ندارد. پس از 40 روز جانمایی این کانکس‌ها، اجازه ادامه کار و فضاسازی آن هنوز داده نشده است.


راهی برای توسعه اقتصاد شهر

پیمانکار طرح ارائه غذاهای خیابانی در کرج با عنوان «بازارچه غذا» با اشاره به این‌که امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است، می‌گوید: متاسفانه هر روز از جانب اتحادیه اغذیه‌فروشان به منظور جمع‌آوری کانکس‌ها در بوستان نرگس برایمان اخطار ارسال می‌شود در حالی که با دقت بیشتر و بررسی ابعاد مختلف این کار در زمینه اشتغالزایی، فرهنگ‌سازی و ایجاد شادابی و نشاط در مردم می‌توان قدم‌های مثبتی حتی در راه توسعه آن در مناطق دیگر برداشت.
«محمد تکین» می‌افزاید: دیواره‌های این کانکس‌ها از جنس پی‌وی‌سی و قابل شست‌وشو است اما اداره بهداشت الزام کرد که باید دیوارها کاشی شود. این کار حدود 2 میلیون تومان به هزینه هر کانکس افزود اما آن را انجام دادیم.

وی اظهار می‌کند: یکی از مباحث مهم در این بازارچه پارک خودرو و پارکینگ است. برای این کار با شهرداری مکاتبه کردیم تا زمینی را که کنار پارک قرار دارد، به عنوان پارکینگ در اختیارمان بگذارد. با اداره راهنمایی و رانندگی نیز برای دریافت مجوز لازم مکاتبه کردیم. طبق برنامه‌‌ریزی‌ها، با حضور دائم پارکبان در این محدوده، سعی در ارائه بهترین خدمات با کمترین تبعات برای شهروندان داریم.
تکین با بیان این‌که برای راه‌اندازی یک کار جدید زنجیره‌ای از عوامل به هم مرتبط و دخیل هستند، می‌گوید: وقتی یک یا 2 نهاد در مسیر سنگ‌اندازی و ممانعت می‌کنند، کار سخت و فرصت‌های توسعه، اشتغال و... از اشخاص و حتی پیشرفت شهر گرفته می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید