• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53952
+
-

نیاز ایلام به راه‌های استاندارد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام: این استان ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه دارد، ولی از داشتن آزادراه محروم است

پیگیری
نیاز ایلام به راه‌های استاندارد

رمضان نوری|  ایلام –خبرنگار:


نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همواره پاشنه آشیل‌ توسعه در ایلام بوده و وعده‌های مسئولان برای احداث بزرگراه و آزادراه در این استان هنوز تحقق نیافته است.ایلام در غرب ایران به دلیل توپوگرافی کوهستانی از راه‌های ارتباطی مناسبی برخوردار نیست و همین عامل باعث تشدید توسعه‌نیافتگی این استان محروم شده 
است.طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه راه‌های ارتباطی در استان ایلام انجام شده اما هنوز بخش مهمی از وعده‌های مسئولان برای ساخت بزرگراه و آزادراه تحقق نیافته است.

این استان سالانه و به خصوص در ایام اربعین پذیرای میلیون‌ها زائر عتبات عالیات است و این مهم ضرورت احداث راه‌های ارتباطی را در آن دوچندان کرده است. هرچند در سال‌های گذشته طرح چهاربانده کردن محور ایلام - مهران به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان اجرایی شده ولی هنوز بخش مهمی از آن تکمیل نشده است و باید دید تا پیش از اربعین ۹۸ به سرانجام می‌رسد یا خیر؟


دلایل عدم سرمایه‌گذاری 

یک کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: امروزه راه‌های ارتباطی نقش مهمی در جذب سرمایه‌ دارند ولی متاسفانه این بخش در استان با مشکل مواجه است.«علی خدایاری» با اشاره به این‌که وجود راه‌های غیراستاندارد در ایلام عامل عدم جذب سرمایه‌گذار به آن است، می‌گوید: جاده‌های پرپیچ و خم که گاهی عامل تصادفات هم هستند، سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: امروز ایلام به واسطه مرز مهران نقش کلیدی در توسعه صادرات کالا به عراق دارد و ضرورت توجه به راه‌های ارتباطی با توجه به تردد روزانه ۸۰۰ کامیون کالا به مرز مهران دوچندان شده است.
خدایاری می‌افزاید: زیرساخت‌های جاده‌ای از عوامل مهم در توسعه هر منطقه به شمار می‌رود و مسئولان کشوری و استانی باید به این مهم بسیار توجه داشته باشند.


طولانی شدن پروژه‌های راه‌سازی

این کارشناس اقتصاد می‌گوید: هزینه راه‌سازی در ایلام به دلیل توپوگرافی خشن آن بسیار بالاست و سالانه بسیاری از اعتبارات استانی در این بخش هزینه می‌شود. بنابراین نیاز است که برای طرح‌های راه‌سازی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز کمک گرفته شود که البته تحقق این مهم به مشوق‌های دولتی نیاز دارد. خدایاری می‌افزاید: یکی از دیگر مشکلات حوزه راه‌سازی در ایلام، طولانی شدن پروژه‌هاست. پروژه‌های راه‌سازی زیادی در این استان وجود دارد که بین ۱۰ تا ۱۴ سال از آغاز اجرای آنها می‌گذرد اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.


احداث آزادراه و بزرگراه

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز در این ارتباط به همشهری می‌گوید: استان ایلام ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی دارد و طی سال‌های اخیر به توسعه راه‌های آن بسیار خوب توجه  شده است.
«علی‌اصغر کاظمی» ادامه می‌دهد: مثلا محور ایلام - مهران با ۸۵ کیلومتر طول و پیچ‌های تند و خطرناک و نقاط حادثه‌خیزش تردد را برای رانندگان، مسافران و زائران سخت کرده بود اما حالا عریض‌تر و تردد در آن آسان‌تر شده است.

وی با اشاره به این‌که ایلام در حال حاضر ۱۳۰ کیلومتر بزرگراه دارد ولی از وجود آزادراه محروم است، بیان می‌کند: برای ساخت و ارتقای ایمنی محورهای استان، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت متعددی در دست برنامه‌ریزی است.کاظمی می‌افزاید: در کوتاه‌مدت حذف نقاط حادثه‌خیز و ساماندهی تقاطع‌ها، در میان‌مدت چهاربانده کردن ورودی‌ها و خروجی‌های شهرهای استان و در بلندمدت احداث بزرگراه‌های مختلف و اتصال استان به آزادراه از سمت شمال و جنوب آن برنامه‌ریزی شده است.


نیاز به کمک بخش خصوصی

این مسئول اظهار می‌کند: در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها در حال حاضر ۱۰۰ پروژه شامل ۶۲ پروژه بزرگراهی راه اصلی و فرعی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و نیز حدود ۳۸ پروژه راه روستایی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در استان در حال اجرایی شدن است.کاظمی با اشاره به این‌که طرح بزرگراه مهران - دهلران و اندیمشک که به ماده ۵۶ واگذار شده است، اظهار می‌کند: هزینه ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه نزدیک به ۶ تا ۷ میلیارد تومان است و قرار است این طرح توسط بخش‌خصوصی در استان اجرا شود.وی می‌افزاید: امسال ۲ طرح آزادراهی پل زال - مورموری - دهلران - مرز چیلات و نیز کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران برای استان در نظر گرفته شده که آزادراه دوم استارت خورده است.


جذب سرمایه‌گذار برای یک پروژه

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه می‌دهد: طرح آزادراه پل زال - مورموری - دهلران - مرز چیلات هم به طول ۱۴۵ کیلومتر در مرحله فراخوان جذب سرمایه‌گذار قرار دارد.
کاظمی اظهار می‌کند: طرح تونل کبیرکوه، یکی از بزرگ‌ترین تونل‌ها در حوزه راه‌سازی کشور بین دره‌شهر و آبدانان در جنوب استان ایلام نیز با ۶۵ درصد پیشرفت در حال اجراست و امسال عملیات حفاری این تونل به پایان می‌رسد.
وی می‌گوید: با اجرای این طرح بیش از ۳۶۰ پیچ خطرناک و گردنه صعب‌العبور بین این ۲ شهرستان حذف می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید