• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53951
+
-

ساماندهی زیبایی بصری در اراک

یک جامعه‌شناس: بی‌نظمی‌در تبلیغات شهری و گرافیک محیطی، تأثیر مستقیم بر روح و روان عابران و ایجاد خشونت در میان شهروندان دارد

شهری
ساماندهی زیبایی بصری در اراک

آوا صادق| اراک- خبرنگار :


زیبایی محیط زندگی بر رفتار مردم یک شهر و روح و روان شهروندان تاثیر مستقیم دارد و به اعتقاد کارشناسان هر چه محیط شهری و زندگی شادتر، با طراوت‌تر و زیباتر باشد، امید را به زندگی در میان شهروندان افزایش می‌دهد. این در حالی است که این ضرورت در کلانشهری همچون اراک با توجه به محیط صنعتی و کارگری، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این روزها با گذر از خیابان‌ها و معابر اراک، نمایی نازیبا از تبلیغات محیطی و صنفی می‌بینیم و برچسب‌ها، بنرها، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی مغازه‌ها چشم‌ هر رهگذری را آزار می‌دهد. 

برای زیباسازی فضای شهری و براساس ماده 92 قانون شهرداری‌ها و بند 25 ماده 71 قانون وظایف شوراهای اسلامی، این نهادها موظف به جلوگیری از نصب هر گونه تابلو و برچسب تبلیغاتی در مکان‌های غیر از جاهای تعیین شده هستند. بر این اساس، شهرداری و شورای شهر اراک نیز فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و نیروهای خدمات شهری شبانه به پاک‌سازی شهر از این تبلیغات محیطی اقدام می‌کنند. 

با این حال، در این میان مساله‌ای که منجر به نارضایتی نیروهای شهرداری شده همکاری نکردن مردم با آنها در زیبا نگاه داشتن محیط‌های شهری از وجود تبلیغات مزاحم است. به اعتقاد کارشناسان، نبودن یک طرح جامع با قانون و مقررات مشخص و بازدارنده درباره نصب برچسب‌های تبلیغاتی در شهر و همچنین نصب تابلوهای مغازه‌ها که به صورت سلیقه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، هر روز چهره شهر را بی‌نظم‌تر و نازیباتر می‌کند.


تضییع حقوق شهروندی

یک جامعه‌شناس در این مورد می‌گوید: متأسفانه بی‌نظمی‌هایی که ‌اکنون از نظر تبلیغاتی و نصب تابلوهای مغازه‌ها در شهرهای استان مخصوصا اراک وجود دارد، علاوه بر این‌که چهره شهر را نازیبا می‌کند، تأثیر مستقیم بر روح و روان عابران دارد و باعث ایجاد خشونت در میان شهرندان می‌شود.

«مجتبی دانشفر» بیان می‌کند: با تبلیغاتی که در شهر توسط اصناف و دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود و همچنین نصب تابلوهای بی‌نظم مغازه‌ها حقوق شهروندان تضییع خواهد شد. متأسفانه تعداد بسیار زیادی از این تابلوها هیچ‌گونه پیام آموزشی برای شهروندان ندارند و بیشتر با هدف جلب مشتری و تبلیغات بی‌مورد در شهر نصب می‌شوند. بنابراین باید در زمینه نصب و جانمایی این تابلوها در شهر اراک برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. 

همچنین ضروری است به منظور نصب تابلوهای تبلیغاتی با مضامین آموزشی نیز اقدامات ارزشمندی انجام گیرد. این جامعه‌شناس می‌افزاید: استفاده از ظرفیت جامعه‌شناسان و روان‌شناسان در این بخش در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد تا در این زمینه همه اقدامات به صورت کارشناسانه انجام شود. دانشفر با اشاره به این‌که مدیریت شهری نباید در این بخش درآمد را فدای سیمای شهر کند و به شهروندان بی‌توجه باشد، ادامه می‌دهد: بی‌نظمی‌ها، مکان‌یابی نامناسب، اندازه‌های غیراستاندارد، نور زیاد و رنگ‌ها در تابلوهای تبلیغاتی درون‌شهری و برون‌شهری مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد می‌کند و قطعاً تأثیر منفی بر روح و روان شهروندان می‌گذارد که مدیریت شهری باید با یک نگاه کارشناسانه و طرحی جامع به رفع این معضل اقدام کند.


ضرورت ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی 

یک کارشناس امور شهری نیز در این مورد می‌گوید: قطعاً تبلیغات محیطی به عنوان ابزاری برای انتقال ساده و اثربخش پیام به انبوهی از مخاطبان در حال عبور در کوچه و خیابان، علاوه بر تأثیر در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، بستر معرفی کالا و خدمات است، اما آشفتگی در این بازار ضمن کاستن از نقش اطلاع‌رسانی آن، موجب سردرگمی مخاطبان و آلودگی فضای بصری شهرها می‌شود.

«حسین صالحیان» با اشاره به این‌که شهر یک موجود زنده‌ و خانه خود مردم است و باید تناسب و هماهنگی در آن وجود داشته باشد، بیان می‌کند: ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی باید در اولویت‌کاری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک قرار گیرد، زیرا این اقدام می‌تواند در زمینه حذف آشفتگی بصری و ارتقای بهداشت روانی شهروندان بسیار دارای اهمیت باشد.

وی با تأکید بر این‌که تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی مختلف به جای ایفای نقش در انتقال پیام به مخاطبان و فرهنگ‌سازی، به مشکل و معضلی در انضباط شهری تبدیل شده و نیاز به ساماندهی دارند، ادامه می‌دهد: در این زمینه فضاهای تبلیغات از سوی مدیریت شهری در شهر باید سامان داده شود و مردم نسبت به درآمدزایی در اولویت قرار گیرند، چراکه با این حرکت از آشفتگی‌ بصری در شهر نیز جلوگیری می‌شود.

این کارشناس امور شهری اظهار می‌کند: همچنین مدیریت شهری باید ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی اصناف را که در اشکال و رنگ‌های مختلف و به صورت نازیبا و پراکنده نصب شده‌اند نیز در دستور کار قرار دهد تا هم تابلوها بهتر دیده شوند و هم چهره شهر زیبا شود.


حذف تابلوهای اضافی اراک

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک نیز می‌گوید: متأسفانه معضلی که ‌اکنون در شهر اراک وجود دارد، کمبود تابلوهای تبلیغاتی و همچنین بی‌توجهی مغازه‌داران به نصب بی‌اصول تابلوها در سردر مغازه‌های‌شان است.
«طوفان محمدی» بیان می‌کند: در این زمینه باید برای ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و همچنین ایجاد ساز و کاری به منظور حذف تابلوهای اضافی و بدون استفاده و نامناسب تبلیغاتی توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز اراک اقدام شود. متأسفانه تابلوهای تبلیغاتی نامناسب و همچنین تابلوهای نصب شده بر سردر مغازه‌ها هرج و مرج بصری را به همراه دارد. علاوه بر این، چهره شهر نازیبا و باعث بالا رفتن آمار افسردگی می‌شود. البته در زمینه رفع این مشکل ایجاد تعامل بین مردم به‌ویژه اصناف مختلف و این سازمان بسیار مهم و ضروری است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک می‌افزاید: در زمینه رفع این مشکل در شهر استفاده از نظر کارشناسان دارای اهمیت است، زیرا سبب خواهد شد این ناهمگونی از بین برود.


جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی 

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز اراک از تغییر و تحول در سیمای اراک با حذف تابلوهای تبلیغاتی مازاد و نامناسب و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی خبر داد.
«محمدرضا کشاورزیان» یکی از موارد ایجاد هرج و مرج بصری و اغتشاش شهری را تعدد تابلوهای تبلیغاتی نامناسب برشمرد و افزود: محیط شهری در کنار بهره‌مندی از مبلمان شهری مناسب و فضای سبز موثر نیاز به نظم در بخش‌های مختلف از جمله بخش تبلیغات دارد.وی بیان کرد: تعدد تبلیغات با رنگ‌ها و اندازه‌های متفاوت در نقاط مختلف یک معبر آرامش بصری شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در دستور کار سازمان قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید