• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53957
+
-

بهشت گمشده دیواندره

دهیار دوزخ‌دره: در ۵ سال اخیر جمعیت دوزخ‌دره ثابت بوده و هیچ نوع مهاجرتی نداشته است

روستا
بهشت گمشده دیواندره

روح‎الله زرین|  دیواندره- خبرنگار:

دوزخ‌دره روستایی در ۶۵ کیلومتری دیواندره و در بخش سارال قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوایی سرد در فصل زمستان است و در ۶ ماه نخست سال شاهد جویبارهای دائمی و طبیعت زیبا هستیم. چنین منطقه کوهستانی و بکر موجب پیدایش مشاغلی مانند دامپروری و کشاورزی شده است. چند سالی است دوزخ‎دره کاهش مهاجرت را به همراه داشته است. با وجود چنین ظرفیت‌هایی این روستا از حداقل امکانات رفاهی و اجرایی شدن طرح هادی محروم است و ساکنان آن به صورت سنتی زندگی می‎کنند. 


معرفی روستا 

دهیار روستای دوزخ‌دره می‌گوید: این روستا در ۶۵ کیلومتری دیواندره و در بخش سارال قرار گرفته است.«اکو میری» ادامه می‌دهد: حدود ۱۰ سال است جاده این روستا آسفالت و ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی آن راه‎اندازی شده است و هیچ مشکلی در زمینه تردد روستاییان وجود ندارد.وی می‌افزاید: به دلیل بارش باران‌های فصلی بخشی از جاده‌ این منطقه تخریب شده و نیازمند تعمیر و بازسازی است. 

میری تصریح می‌کند: دوزخ‌دره دارای ۵۵ خانوار با ۲۷۰ نفر جمعیت است. طبق گفته بزرگان روستا، قدمت این روستا نزدیک به هزار سال است، چراکه به دلیل آب و هوای مناسب و پناهگاه‌های دائمی اقامتگاه انسان‌های مختلف در دوران مختلف تاریخی بوده است. 
دهیار دوزخ‌دره می‌گوید: تنها ۷۰۰ متر هدایت فاضلاب خانگی در این روستا با اعتبار ۳۰ میلیون تومان اجرا شده است‌. ادامه این طرح و خروج فاضلاب خانگی از بافت مسکونی روستا به حدود ۷۰۰ متر دیگر نیاز دارد. 

میری ادامه می‌دهد: هیچ‎گونه سنگ‎فرشی در بافت روستا اجرا نشده است. این شرایط موجب شده هنگام بارندگی شاهد ایجاد سیلاب و گل‌ولای در معابر روستا باشیم. 
وی می‌افزاید: بیشتر خانه‌های روستا دارای بافت قدیمی و فرسوده است و ضرورت دارد نهادهایی مانند بنیاد مسکن و سازمان دهیاری تسهیلات ساخت‌و‌ساز را با شرایط مناسب حال روستانشینان این منطقه که درآمد ثابتی ندارند، واگذار کند. 
میری می‌گوید: در ۵ سال اخیر جمعیت دوزخ‌دره ثابت بوده و هیچ نوع مهاجرتی نداشته است. 


ظرفیت‎ها

یکی از ساکنان دوزخ‌دره می‌گوید: این روستا در میان منطقه کوهستانی و دره‌های عمیق‌شکل گرفته و ساکنان آن را دوزخ‌دره می‌نامند. «یدالله اشرفی‌راد» ادامه می‌دهد: بیش از ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و ۱۰ هکتار باغ میوه در این منطقه وجود دارد و به نوعی منبع درآمد بخشی از ساکنان روستا از این طریق تأمین می‌شود. 

وی می‌افزاید: حدود ۳۰۰ حلقه چشمه طبیعی در این منطقه وجود دارد. چنین ظرفیتی نیازمند به‌کارگیری در زمینه توسعه کشاورزی و باغداری است و تحقق آن از طریق پرداخت تسهیلات بانکی کم‌بهره و ایجاد صنایع کوچک زودبازده توسط تعاونی‌های روستایی امکان‌پذیر است. 
این روستایی تصریح می‌کند: توسعه دوزخ‌دره نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی دامپروری، کارگاه‌های صنایع دستی، واحدهای بسته‌بندی گیاهان دارویی و خوراکی و ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی است.  


منابع طبیعی روستا

یکی دیگر از ساکنان دوزخ‌دره می‌گوید: ۳۰ درصد وسعت دیواندره در منطقه سارال قرار دارد. همچنین این روستا بیش از ۸۰ هزار هکتار مرتع دارد و زمینه رشد بیش از ۲۷۵ نوع گیاه دارویی و خوراکی را فراهم ساخته است. «حبیب کاظمی» ادامه می‌دهد: بیش از ۴ هزار رأس انواع دام در دوزخ‌دره وجود دارد و زمینه اشتغال ۹۸ درصد ساکنان آن به صورت دائم را فراهم ساخته است.  وی می‌افزاید: به دلیل منابع طبیعی و کوهستانی غنی در دوزخ‌دره شاهد مهاجرت دامداران کرمانشاهی به این منطقه هستیم که موجب چرای بیش از حد دام‌ها و تخریب منابع طبیعی دوزخ‌دره شده است. 
کاظمی تصریح می‌کند: این منطقه ظرفیت گردشگری، صخره‌نوردی، کوهنوردی و ورزش پاراگلایدر را دارد. با ایجاد کمپ‎های ورزشی علاوه بر چنین شرایطی می‌تواند صنعت گردشگری و درآمدزایی ایجاد کرد. 



مشکلات اهالی  

عضو شورای اسلامی روستای دوزخ‌دره می‌گوید: این روستا دارای ۳ خیابان اصلی با ۳۰ کوچه است. با این وجود از نعمت روشنایی معابر محروم است. همچنین نبود اینترنت و عدم آنتن دهی شبکه تلفن همراه از مشکلات اساسی دوزخ‌دره است. «حبیب‎الله مکائیلی» ادامه می‌دهد: بافت مسکونی روستا بیش از ۵ هکتار است و تاکنون هیچ شرایطی برای توسعه این منطقه توسط دستگاه‎های اجرایی فراهم نشده است. وی می‌افزاید: دوزخ‌دره هیچ مشکلی از لحاظ تأمین آب آشامیدنی ندارد و سیستم توزیع آب‌رسانی آن کاملاً بهداشتی و سالم است. مکائیلی تصریح می‌کند: تنها یک واحد مدرسه چندکلاسه در دوزخ‌دره وجود دارد و امکان تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: ساکنان دوزخ‌دره سال‌هاست با مشکل نبود خانه بهداشت و مرکز درمانی مواجهند و برای برخورداری از امکانات دارویی و درمانی به روستاهای مجاور می‎روند که در فصل سرما و راه‌بندان این امکان وجود ندارد. حبیب‌الله مکائیلی می‌گوید: تجهیز و ایجاد زمین ورزشی روستا نیازمند ۷۰ میلیون تومان اعتبار است. همچنین با توجه به وضعیت دوزخ‌دره ضرورت دارد جدول‌کشی، ایجاد رمپ در ورودی خانه‏ها و سایت بازیافت زباله در خارج از روستا ایجاد شود، چراکه آلودگی ناشی از فاضلاب خانگی و زباله‎ها موجب تخریب محیط‌زیست و ایجاد بوی نامطبوع برای ساکنان آن شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :