• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53949
+
-

بازگشت اهواز به روزهای پیش از سیل

شهردار اهواز: با بازگشایی بلوار ساحلی، ترافیک در مرکز شهر روان خواهد شد

زیر ذره‌بین
بازگشت اهواز به روزهای پیش از سیل

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:



یک ماه از وقوع سیل در خوزستان می‌گذرد و با اعلام خروج آن از شرایط اضطرار و بازگشتش به شرایط پایدار، حالا همه منتظر پاک شدن آثار سیل از شهرها و روستاهای این استان هستند.در این یک ماه چند کیلومتر سیل‌بند در حاشیه رودخانه کارون در محدوده شهری اهواز ساخته شد تا آب رودخانه به شهر وارد نشود و همین مساله سبب یکطرفه شدن بخشی از راه‌های این کلان‌شهر شد.با فروکش کردن آب در اکثر نقاط روستایی و شهری، بازسازی مناطق سیل‌زده در دستور کار قرار گرفته و کارشناسان اداره کل بنیاد مسکن در حال ارزیابی خسارت‌ها هستند.


بازسازی مناطق سیل‌زده

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری در سفری که چند روز پیش به خوزستان داشت، در این رابطه اظهار کرد: با توجه به تجربیات گذشته، پیش‌بینی می‌کنیم که کار بازسازی مناطق سیل‌زده تا 9 ماه دیگر به پایان برسد.
«محمد امید» گفت: جدول‌های مربوط به تعیین خسارت واردآمده به سیل‌زدگان خوزستانی در بخش‌های مسکن، اشتغال و اموال آماده و روند پرداخت خسارت به آنان نیز آغاز شده است.
وی با بیان این‌که دولت متعهد است همه خسارت‌های واردشده به مردم سیل‌زده جبران شود، افزود: گره‌هایی که در زمینه پرداخت‌ها وجود داشت هم یکی‌یکی در حال باز شدن هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


استمرار آماده‌باش دستگاه‌ها

هرچند شرایط خوزستان از حالت اضطرار خارج شده است، اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌گوید: هنوز پایان آماده‌باش را به هیچ دستگاهی اعلام نکرده‌ایم و استان همچنان باید در این حالت باشد.
«کیامرث حاجی‌زاده» تاکید می‌کند: با توجه به وضعیت فعلی ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند تا روزهای آخر سیل هم به خوبی مدیریت شود و مردم سیل‌زده به خانه‌های خود برگردند.

وی می‌افزاید: با توجه به فروکش کردن آب در برخی روستاها وضعیت به گونه‌ای است که سیل‌زدگان می‌توانند به منازل خود برگردند. به همین منظور کمیته بازگشت متشکل از فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های مربوطه تشکیل شده است.

حاجی‌زاده ادامه می‌دهد: هم‌اکنون در مرحله بازسازی و بازتوانی قرار داریم و مرحله بازگشت از اردوگاه‌ها و اسکان موقت به روستاها و حواشی شهر را در پیش داریم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری عنوان می‌کند: دبی رودخانه کارون از ابتدای هفته به کمتر از 2 هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده و از شهرداری و آبفا خواسته‌ایم که برای پایان دادن به مشکلات ترافیکی، بلوار ساحلی را بازگشایی کنند.


تلاش برای بازگشایی مسیرهای ساحلی

شهردار اهواز نیز در گفت‌وگو با همشهری از بازگشایی مسیرها و آغاز بازسازی بلوارها و پارک‌های ساحلی خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به خروجی سدها و کاهش دبی رودخانه کارون، شرایط برای بازگشایی بلوار ساحلی فراهم شده است.
«منصور کتانباف» می‌افزاید: فعلا به جز چند نقطه مشکلی برای باز شدن مسیرهای ساحلی وجود ندارد و از روزهای گذشته چند مسیر باز شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: اکنون ترافیک بالای مرکز شهر که ناشی از بسته بودن مسیرهای ساحلی است، موجب نارضایتی شهروندان شده است. بنابراین با بازگشایی بلوار ساحلی شاهد روان شدن ترافیک در بخش‌های مرکزی شهر خواهیم بود.


اولویت شهرداری پس از سیل

کتانباف بهسازی معابر و نظافت شهری را اولویت‌های شهرداری اهواز در روزهای پس از سیل عنوان و اظهار می‌کند: از معاونان خود و شهرداران مناطق خواسته‌ام که وضعیت پارک‌ها و معابر را از نظر زیرسازی و استحکام بررسی کنند تا شاهد وقوع حوادث تلخ یا نشست جاده‌ها نباشیم.

شهردار اهواز یادآور می‌شود: با توجه به پس زدن فاضلاب در برخی از نقاط شهری، به اجبار در برخی از خیابان‌ها حفاری و لوله‌گذاری جدید انجام شده که وضعیت آسفالت را از گذشته بدتر کرده است. در جلساتی که با شرکت آب و فاضلاب اهواز داشتیم، مقرر شد که برای حل مشکل روان‌آب‌ها و فاضلاب همکاری کند تا شهر به حالت طبیعی خود بازگردد.
وی می‌گوید: سیل خسارت زیادی به زیرساخت‌های شهری اهواز وارد کرد. اما متاسفانه در این مدت شاهد سرقت برخی از تجهیزات و کابل‌های برق هم بودیم که باید ارزیابی خسارت‌ها انجام دهیم و کمبودها را به سرعت رفع کنیم.


تخریب بوستان‌های ساحلی

شهردار اهواز می‌گوید: باید برآوردهای دقیق به همراه مستندات کافی با رعایت فرآیندهای قانونی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود. همچنین مکاتباتی در این زمینه با رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده است که معاونت برنامه‌ریزی و من پیگیر هستیم.

وی می‌افزاید: با توجه به شناسایی نقاط حساس و آبگیر در مقطع کارون با سازمان آب و برق برای اجرای طرح‌های دائمی استحکام‌بخشی و ایمن‌سازی در حال رایزنی هستیم تا در صورت بالا آمدن دوباره سطح رودخانه کارون مجددا دچار مشکل آبگرفتگی مسیرها نشویم.
کتانباف بیان می‌کند: در جاده‌های ساحلی و برخی از جاده‌های اطراف شهر 5/62 کیلومتر دایک حفاظتی احداث شده که باید این خاک‌ها جمع‌آوری و به محل مشخصی منتقل شود.


تخریب بلوار ساحلی

شهردار اهواز با بیان این‌که بیش از 95 درصد بوستان‌های ساحلی اهواز شامل تاسیسات برق، روشنایی، مبلمان شهری، آسفالت، سیستم‌های آبیاری و چمن از بین رفته است، عنوان می‌کند: بوستان‌های ساحلی محل اصلی تفریح مردم اهواز هستند و باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای احیای آنها انجام دهیم.
کتانباف می‌افزاید: باید توجه کنیم که 300 هکتار از بلوار ساحلی به دلیل بالا آمدن دبی رودخانه کارون تخریب شده و موضوع احیای بوستان‌های ساحلی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید