• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53948
+
-

هفته همدلی

هفته فرهنگی اصفهان امسال با شعار «همدلی برای ایران» برگزار و برنامه های میدانی با هدف همدردی با سیل زدگان لغو شد

پرونده
هفته همدلی

عاطفه علیان|   اصفهان- خبرنگار:


  هر سال از سوم تا نهم اردیبهشت ماه، هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود. با توجه به وقوع حادثه سیل و برای همدلی با هموطنان سیل‌زده، بنا به درخواست شهردار اصفهان، برنامه‌های میدانی هفته فرهنگی اصفهان با شعار«همدلی برای ایران» لغو شد.در این یک هفته، مانند سال‌های گذشته، فقط برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری با اجراهای متعدد به همراه نشست‌های تخصصی در حال برگزاری است. بیشتر برنامه‌های امسال حول محور «فرهنگ عامه اصفهان» است. 


از برپایی نمایشگاه تا تقدیر از پیش‌کسوتان

گردشگر جوانی که برای اولین بار به اصفهان آمده است با کنجکاوی به داخل موزه عصارخانه شاهی سرک می‌کشد و وقتی متوجه می‌شود اصفهان در هفته فرهنگی است، مشتاقانه به تماشای قباله‌های ازدواج اصفهانی‌ها در عهد قاجار می‌نشیند. آن طرف شهر هم به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان، نمایشگاه عکس «قاب‌های همدلی» برپا شده است. زنی که شصت‌ساله به نظر می‌رسد با دقت به عکس‌ها نگاه می‌کند و می‌گوید: همیشه برای بارش الهی دعا می‌کردم، غافل از آن‌که سیل آمد و آب یادها و خاطرات را با خودش برد. همین که فهمیدم عواید فروش این عکس‌ها صرف کمک به سیل‌زدگان می‌شود، خودم را رساندم تا بتوانم کمک اندکی به هموطنانم بکنم.  در همین هفته فرهنگی نصف جهان، از پیش‌کسوت زبان فارسی هم تقدیر شد. مراسمی که به پاس زحمات «ایران کلباسی» استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه اصفهان، برپا شد که نه‌تنها برای صیانت لهجه اصفهانی تلاش زیادی کرده است، بلکه همواره کوشیده میراث ناملموس فرهنگ فولکلور حفظ شود. 


تقویت همدلی؛ گشایش باب گفت‌وگو

شهردار اصفهان با اشاره به این‌که در گذشته «روز اصفهان» محل مناقشه بین اصفهان‌دوستان و مدیریت شهری بوده است به همشهری می‌گوید: در سال گذشته، طی مصوبه شورای اسلامی شهر، اول آذر به عنوان «روز اصفهان» انتخاب شد و هفته نخست اردیبهشت ماه هفته فرهنگی در نظر گرفته شد. «قدرت‌الله نوروزی» ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که شهرداری اصفهان در ساعات اولیه به یاری هموطنان در استان‌های مختلف درگیر سیل شتافت و هیچ کار فرهنگی بالاتر از تقویت روحیه همدلی و یاری رساندن به همنوع نیست، تصمیم گرفتم با وجود طراحی 175 برنامه و بیش از 2 هزار اجرا در هفته فرهنگی، برخی از برنامه‌های مفرح و شاد لغو شود و با همکاری و پشتیبانی از سمن‌ها و خیریه‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای برای همدلی و کمک به سیل‌زدگان و با شعار «همدلی برای ایران» اجرا شود. بی‌شک این بهترین پاسداشت برای اصفهان است که مردمانش همیشه در صف اول ایثارگری و نوع‌دوستی‌اند.

شهردار اصفهان تصریح می‌کند: تقویت روحیه همدلی و تعامل با استان‌های همجوار می‌تواند بر سر مسائلی نظیر زاینده‌رود باب گفت‌و‌گو را باز کند و موجب تقویت دیپلماسی شهری به منزله یکی از بهترین ابزارهای حل و فصل مسائل شود.  وی می‌افزاید: همچنین، در حوزه ارتباطات دیپلماتیک شهری با رئیس جمهوری، 4 معاون رئیس جمهوری، 16 وزیر، بیش از 25 معاون وزیر و چندین رئیس سازمان مهم ملی در زمینه مسائل اصفهان گفت‌و‌گو داشتم و برای ارتباط با کشورهای متعدد بارها به مجمع بین‌المللی دعوت شده‌ایم و اینها فرصت‌هایی است که باید از آنها استفاده کنیم.


رویکردهای چندمنظوره

معاون فرهنگی - هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره رویکرد برنامه‌های هفته اصفهان به همشهری می‌گوید: هر سال سوم تا نهم اردیبهشت، هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود که امسال با وقوع سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان و پس از تاکید شهردار اصفهان برای کمک‌رسانی به هموطنان سیل‌زده، تعدادی از برنامه‌های شاد را که شامل برنامه‌های عرصه‌محور بود، حذف کردیم و با شعار «همدلی برای ایران» از برنامه‌هایی که ظرفیت شکل‌گیری پویش مردمی را در جهت تقویت فرهنگ‌سازی همدلی و نوع‌دوستی شهروندان دارد بهره گرفتیم.  

«رضا روحانی» اضافه کرد: با این‌که بخشی از برنامه‌ها در تقویت همدلی با مناطق سیل‌زده حذف شده است بودجه این برنامه‌ها به مناطق سیل‌زده تخصیص پیدا نمی‌کند، زیرا بودجه خاصی برای هفته فرهنگی اصفهان در نظر گرفته نشده است و ضمن آن‌که شهرداری اصفهان نمی‌تواند بدون اجازه مردم و مدیریت شهری مبلغی را که از محل عوارض مردمی دریافت می‌کند برای استان‌های دیگر هزینه کند. برنامه‌های هفته فرهنگی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برگزار می‌شود و با برپایی پویش مردمی برای کمک به سیل‌زدگان مناسبات اجتماعی نظیر همدلی و نوع دوستی در بین شهروندان تقویت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌های هفته فرهنگی حول محور فرهنگ عامه شکل گرفته است ادامه می‌دهد: فرهنگ عامه اصفهان به عنوان بخش مهمی از میراث معنوی یا میراث ناملموس، اعم از گویش و لهجه تا نغمه‌ها و لالایی‌ها و ضرب‌المثل‌ها برای هویت‌بخشی به زندگی شهروندان مهم است و پرداختن به آن یکی از اهداف اصلی فرهنگی شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است. 

روحانی تصریح می‌کند: فرهنگ عامه مانند نخ تسبیح در نظر گرفته شده است تا برنامه‌های گوناگون این هفته حول این محور عمومی انسجام معنایی پیدا کند. فرهنگ عامه ظرفیت مهمی در هویت‌بخشی به جامعه و ایجاد ظرفیت فرهنگی است تا با ایجاد چرخه‌های تولید صنایع خلاق، زمینه تولید ثروت در شهر فراهم شود؛ اتفاقی که در سال گذشته با برگزاری جایزه ادبی جمال‌زاده و نمایشگاه صنعت سینما آغاز شده است و امیدواریم امسال بتوانیم این مسیر را در توسعه شهر خلاق در اصفهان پیش ببریم. 


 بهترین زمان آشنایی گردشگران با اصفهان

رئیس کمیسیون فرهنگی- ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بهار زیبای نصف جهان اظهار می‌کند: اصفهان در اردیبهشت ماه مقصد جذاب گردشگران داخلی و خارجی است.
 بنابراین با برپایی برنامه‌های متنوع و متعدد فرهنگی در هفته اول اردیبهشت می‌توان به شناخت فرهنگ و تاریخ اصفهان همت گماشت.  «فریده روشن» ادامه می‌دهد: اگرچه امسال به علت سیل در بیشتر استان‌های کشور و با صلاحدید شهردار اصفهان پاره‌ای از برنامه‌های شاد و مفرح لغو شد، می‌شد با اجرای برنامه‌های متنوع و متعدد از قبیل گلریزان و فرهنگ‌سازی همدلی بین شهروندان به یاری بیشتر سیل‌زدگان شتافت.

عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: بر اساس مستندات تاریخی، باروی شهر اصفهان در برج قوس (آذر ماه) تکمیل شده و بر همین اساس، کاشی‌کاری صورت فلکی برج قوس بر بالای سردر قیصریه نماد و روز نکوداشت اصفهان نامیده شده است. 

این در حالی است که اردیبهشت ماهی جذاب برای گردشگری به اصفهان است. لذا هفته فرهنگی در این موقع برگزار می‌شود تا بستر آشنایی گردشگران با فرهنگ و تاریخ غنی اصفهان به‌درستی فراهم شود.  روشن تصریح می‌کند: در سال گذشته، بازخوردهای بسیار خوبی از هفته فرهنگی حاصل شد و امسال هم برنامه‌ها حول محور فرهنگ عامه است تا شهروندان و به‌خصوص نسل جوان با فرهنگ غنی فولکلور اعم از گویش، لهجه و آداب و رسوم و نوع پوشش بیشتر آشنا شوند.


نصف جهان رنگ و بوی فرهنگی می‌گیرد

از یک دهه گذشته و در مدیریت شهری سابق، همزمان با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سوم اردیبهشت ماه، زادروز شیخ بهایی، به عنوان روز اصفهان در نظر گرفته شده بود و در طول یک هفته رویدادهای فرهنگی و هنری هم برگزار می‌شد. 
اما این تاریخ همواره محل نزاعی بین انجمن دوستداران اصفهان با مدیریت شهری سابق بود. اصفهان‌دوستان با استنادهای تاریخی و شواهد موجود در میدان نقش جهان، نگاره تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سردر بازار قیصریه اصفهان را نماد اصفهان می‌دانستند و بر این اساس، روز اول آذرماه را روز نکوداشت اصفهان می‌خواندند تا این‌که مدیریت جدید شهری رای را به نفع اصفهان‌شناسان صادر کرد و اول آذر به عنوان «روز اصفهان» در شورای اسلامی شهر مصوب شد تا این غائله چندساله ختم به خیر شود.

 حالا با این‌که برج قوس نماد نکوداشت اصفهان شده است هر سال در هفته نخست اردیبهشت ماه، نصف جهان رنگ و بوی فرهنگی به خود می‌گیرد. امسال اصفهان با شعار «همدلی برای ایران» به یاری هموطنان سیل‌زده شتافته است و با فرهنگ فولکلور، گذشته‌اش را مرور می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید