• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53934
+
-

احیای مزرعه مرغ مادر الگویی برای توسعه صنایع


کاظم گلخنی|  خبرنگار:


انتشار خبر فعالیت مجدد مزرعه مرغ مادر دهشت در هرمزگان بعد از ۶ سال انفعال، نوید رونق و توسعه در حوزه صنعت طیور استان بود. با توجه به این‌که صنعت تولید مرغ در برخی مناطق استان از جمله بستک، سیریک و حاجی‌آباد دارای رونق نسبی است این حجم از تولیدات گوشتی با توجه به جمعیت یک‌ونیم میلیونی استان و گرانی دیگر مواد پروتئینی از جمله ماهی و گوشت قرمز باعث شده بخشی از نیاز به گوشت سفید هرمزگان از استان‌های همسایه از جمله فارس و کرمان تامین شود. 

با وجود افزایش نسبی قیمت مرغ به دلیل هزینه‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، انبارداری و البته واسطه‌گری، قیمت هر کیلو گوشت مرغ در هرمزگان حدود ۲ تا ۳ هزار تومان گران‌تر از قیمت معمول در دیگر استا‌های کشور است. از این رو توسعه تولیدات گوشتی در استان می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت گوشت سفید، اسباب اشتغال را نیز فراهم کند. نکته جالب این‌که در هر مرغداری حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر صاحب شغل پایدار می‌شوند. 

احیای مزرعه مرغ مادر در شهرستان حاجی‌آباد با تولید ۶ هزار جوجه را می‌توان الگوی مؤثری در رونق مرغداری‌های استان و کاهش قیمت گوشت سفید قلمداد کرد. این صنعت مهم علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند نویدبخش حمایت از بخش‌های مهم دیگری نظیر مراکز تولید خوراک طیور باشد تا علاوه بر خودکفایی و ارزآوری گام بزرگی در راه صادرات محصولات گوشتی استان به کشورهای اطراف باشد و زمینه توسعه اقتصادی استان در حوزه دام و طیور را فراهم کند. 

بنا به آخرین آمار تعداد ۳۰۰ مرغداری در استان فعال هستند. این مرغداری‌ها در سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار تن مرغ تولید کردند که با توجه به جمعیت یک‌ونیم میلیون نفری استان، برابر آمار مصرف مرغ برای هر نفر حدود ۱۷ کیلوگرم در سال بوده که 5 کیلوگرم کمتر از میزان سرانه مصرف مرغ در کشور است. به همین دلیل هم حمایت از تولیدات صنایع غذایی در هرمزگان امری ضروری است. 

امید که حمایت از بخش خصوصی، متقاضیان سرمایه‌گذاری و کارآفرینان در توسعه صنایع غذایی معطوف به دستگاه‌های دولتی از جمله استانداری نشده و با پرهیز از بروکراسی اداری، در مسیر توسعه اقتصادی استان گام‌های موثری برداشته شود. همچنین می‌توان امیدوار بود که با حمایت اداره جهاد و کشاورزی و بانک‌ها از کارآفرینان صنعت تولیدات مواد پروتئینی، شاهد توسعه این صنعت سود‌آور در هرمزگان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید