• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53891
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/llqr
+
-

تقابل با داعش در سریلانکا

آسیا
تقابل با داعش در سریلانکا

درگیری بین نیروهای امنیتی سریلانکا و شبه‌نظامیان وابسته به داعش در شرق این کشور، 15کشته ازجمله 6کودک به جا گذاشت.
به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی 6 روز بعد از انفجارهای مرگبار عید پاک که بیش از 250نفر را کشت، در جنوب شهر باتیکولا ‌به خانه امن شبه‌نظامیانی که این حملات را برنامه‌ریزی و اجرا کرده بودند رسیدند و طی چند ساعت درگیری که با چند انفجار همراه بود، تعدادی از آنها را کشتند. سخنگوی پلیس گفته است که 3 نفر از مظنونان بمب‌گذاری‌های روز عید پاک در میان کشته‌شدگان درگیری جمعه بوده‌اند. در همین حال برخی شاهدان گفته‌اند 2نفر از مظنونان حادثه روز عید پاک موفق شده‌اند از این درگیری جان سالم به در ببرند و با عبور از حلقه نیروهای امنیتی، گریخته‌اند. دولت سریلانکا جماعت توحید اسلامی را مسئول این حملات می‌داند.
پلیس گفته است در حال بررسی ارتباط بین غیرنظامیان کشته شده در این درگیری‌ها با تروریست‌هاست. مقامات هشدار داده‌اند که احتمال دارد حملات دیگری علیه مکان‌های مذهبی اقلیت‌ها در این کشور روی بدهد.

ارتباط با داعش
ساعتی پیش از درگیری در این خانه امن، مقامات سریلانکایی مقادیر زیادی مهمات انفجاری و لباس‌های متحدالشکل داعش را از یک گاراژ در نزدیکی خانه امن کشف کردند. با وجود اینکه دولت سریلانکا جماعت توحید اسلامی را مسئول حملات عید پاک می‌داند، این گروه مسئولیت آن را به‌عهده نگرفته است. در مقابل، داعش اعلام کرده است که حملات روز عید پاک را انجام داده است. تا پیش از کشف وسایلی که نشانه‌هایی از ارتباط جماعت توحید اسلامی و داعش به‌شمار می‌رود، ارتباط تأیید‌شده‌ای بین این 2سازمان کشف نشده بود. به‌گفته مقامات امنیتی سریلانکا، یکی از 6 مظنونی که در درگیری با نیروهای امنیتی در خانه امن کشته شده، محمد نیاز، ‌یکی از اعضای برجسته جماعت توحید اسلامی است.
پلیس سریلانکا روز جمعه اعلام کرده بود که به‌دنبال 140نفری است که گمان می‌برد با داعش ارتباط دارند.
 رئیس‌جمهور سریلانکا هم اعلام کرده است که تعداد زیادی از جوانان این کشور از سال2013 با داعش ارتباط دارند که تعدادی از آنها در قاچاق مواد‌مخدر فعال هستند. دولت سریلانکا نزدیک به 10هزار سرباز را برای جست‌و‌جوی مظنونان و محافظت از اماکن مذهبی به مناطق مختلف اعزام کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید