• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53892
+
-

ترامپ از نهمین معاهده بین‌المللی خارج شد

رئیس‌جمهور آمریکا، امضای دولت آمریکا را در معاهده تجارت تسلیحاتی پس گرفت

آمریکا
ترامپ از نهمین معاهده بین‌المللی خارج شد




دونالد ترامپ که به پشت کردن به معاهدات جهانی و بین‌المللی شهره است، در آخرین مورد از کناره‌گیری‌هایش از توافق‌های بین‌المللی، از معاهده تجارت تسلیحاتی کنار کشید.
به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهور آمریکا که در اجلاس سالانه انجمن ملی سلاح آمریکا (ان‌آرآی) صحبت می‌کرد، ‌گفت که از سنا هم می‌خواهد این معاهده را تصویب نکند. این توافقنامه بین‌المللی که با هدف نظارت بر فروش تسلیحات متعارف بین کشورها تهیه شده، در سال 2013توسط دولت باراک اوباما امضا شد اما هرگز به تصویب نرسید. یکی از بزرگ‌ترین مخالفان امضای این معاهده، انجمن ملی سلاح آمریکاست که ترامپ در سال‌های اخیر یکی از حامیان اصلی آن بوده است. این انجمن معتقد است که این معاهده، ‌تهدیدی علیه آزادی تصریح ‌شده در متمم دوم قانون اساسی آمریکا که حق مالکیت اسلحه را به رسمیت می‌شناسد به شمار می‌رود. آمریکا، بزرگ‌ترین صادرکننده اسلحه در دنیاست و صادراتش 58درصد از روسیه، دومین صادرکننده بزرگ دنیا، بیشتر است. ترامپ در سخنرانی خود در ایندیاناپولیس گفت که آمریکا امضایش را پس می‌گیرد و به‌زودی در نامه‌ای به سازمان ملل، رسما کناره‌گیری از این معاهده را اعلام خواهد کرد. او در جمع اعضای انجمن سلاح آمریکا گفت: «در دولت من، حاکمیت آمریکا را به دیگران واگذار نخواهیم کرد. ما هرگز به بوروکرات‌های خارجی اجازه نخواهیم داد آزادی‌های شما در متمم دوم را از بین ببرند.» او در میان تشویق‌های پرشور هوادارانش، نامه‌ای سفید را امضا کرد که قرار است متن کناره‌گیری آمریکا در آن نوشته شود. بعد از صحبت‌های ترامپ، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا به این دلیل از این معاهده کنار می‌کشد که دیگر صادرکنندگان بزرگ اسلحه، ازجمله چین و روسیه، آن را امضا نکرده‌اند. متخصصان کنترل تسلیحاتی معتقدند که حتی بر فرض اینکه سنا حضور در این معاهده را تصویب کند، قوانین داخلی آمریکا درباره فروش تسلیحات و همینطور فروش جهانی سلاح توسط آمریکا دستخوش هیچ‌گونه تغییری نخواهند شد.

انزوای بیشتر
به گزارش نیویورک‌تایمز، این اقدام ترامپ که به نوعی دادن یک امتیاز بیشتر به لابی تسلیحاتی آمریکا به شمار می‌رود، اقدامی دیگر از سوی دولت برای دور شدن از ابتکارات دیپلماتیک بین‌المللی به شمار می‌رود. ترامپ، تا پیش از این از چندین توافق بین‌المللی ازجمله توافق محیط‌زیستی پاریس، توافق هسته‌ای ایران، مشارکت دو سوی اقیانوس آرام(TTP)، توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی(NAFTA)، یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) وتوافقنامه موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه (INF) کنار کشیده است.توماس کانتری‌من، دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده آمریکا در مذاکرات معاهده تجارت تسلیحاتی در این‌باره به نیویورک تایمز گفته است: «اقدام رئیس‌جمهور گام اشتباه دیگری است که دنیا را به جای اینکه امن‌تر کند، ناامن‌تر می‌کند.»
راشل استول، مدیر اجرایی اندیشکده استیسمون در واشنگتن هم در این‌باره به گاردین گفته است: «ترامپ امروز یک‌بار دیگر از نقش رهبری آمریکا در دنیا دور شد و تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش رنج انسان‌ها را نادیده گرفت.»
برخی نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا هم از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده‌اند و سناتور باب منندز گفت که این کار ترامپ، امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد. او در توضیح اینکه چرا سنا تا حالا نتوانسته این معاهده را تصویب کند گفته است که تأخیر در این کار، به‌خاطر ترس جمهوریخواهان از واکنش انجمن ملی سلاح آمریکا بوده است.

پای عربستان در میان است
این پیمان در سال 2013توسط 130کشور دنیا امضا و یک سال بعد از آن اجرایی شد. این معاهده از کشورهای امضاکننده می‌خواهد تا مطمئن شوند صادرات تسلیحات از سوی آنها تحریم‌ها تسلیحاتی موجود را نقض نکند. کشورها همچنین باید مطمئن شوند که تسلیحاتی که صادر می‌کنند در نسل‌کشی‌ها، جرایم علیه بشریت، ‌جرایم جنگی و اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار نگیرد. آمریکا مدعی است که برخی گروه‌ها می‌خواهند از این معاهده برای به چالش کشیدن تصمیم کشورهای مستقل در زمینه صادرات سلاح استفاده کنند. مورد مشخصی که در این زمینه مطرح است، تلاش‌ها برای جلوگیری از صادرات تسلیحات بریتانیایی به عربستان سعودی است. فروش تسلیحات به عربستان به‌خاطر استفاده این کشور از آنها در حملات مرگبار به یمن بحث‌های فراوانی را به همراه داشته است.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید