• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53706
+
-

اعتراف مکرون؛ مردم بی‌اعتماد به دولت

جدیدترین بسته پیشنهادی رئیس‌جمهور فرانسه ، معترضان را راضی نکرد


 6‌ماه پس از آغاز اعتراض‌های خیابانی در فرانسه، امانوئل مکرون بالاخره در برابر معترضان خشمگینی که در مخالفت با برنامه‌های او هر‌هفته به خیابان‌ها می‌آمدند، کوتاه آمد و فهرستی از اصلاحاتش را اعلام کرد؛ اصلاحاتی که البته به مذاق معترضان خوش نیامده و نتوانسته نظر آنها را جلب کند.
رئیس‌جمهور فرانسه دیروز به برخی خواسته‌های کلیدی معترضان پاسخ داد و اعلام کرد که از میزان مالیات‌شان کاسته خواهد شد، حقوق بازنشستگی افزایش پیدا خواهد کرد و دولت تلاش خواهد کرد با تفویض اختیارات به استان‌ها، از نقش خود بکاهد. 2سال از ریاست‌جمهوری امانوئل مکرون می‌گذرد و این نخستین‌بار است که او در نشستی خبری در جمع روزنامه‌نگاران حاضر می‌شود؛ آن‌هم پس از اعتراض‌های خشونت‌باری که طی ماه‌های گذشته، هر شنبه خیابان‌های پاریس و بسیاری از دیگر شهرهای بزرگ فرانسه را به صحنه جنگ تبدیل می‌کرد. معترضانی که به «جلیقه‌زردها» معروف شده‌اند، گویا توانسته‌اند رئیس‌جمهور جوان‌شان را قانع کنند که به خواسته‌هایشان توجه کند اما نتوانسته‌اند همه خواسته‌هایشان را به او تحمیل کنند. امانوئل مکرون که با هدف پایان‌دادن به اعتراض‌ها از چند‌ماه قبل یک گفت‌وگوی ملی اعلام کرده بود، دیروز گفت که سخنان معترضان را شنیده و از آنها یاد گرفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون گفت که مهم‌ترین برداشتش از سخنان معترضان این بوده که مردم اعتماد‌شان را به دولت از دست داده‌اند. او همچنین اذعان کرد که پذیرفته که بخشی از جامعه فرانسه به حاشیه رانده شده و فراموش شده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه که خود در شهرهای مختلف فرانسه در صدها نشست معترضان و مقام‌های دولتی شرکت کرده، اعتراف کرد که گروهی از جامعه مورد بی‌توجهی سیاست‌های عمومی دولت قرار گرفته‌اند. مکرون گفت ‌به این نتیجه رسیده که باید سیاست‌های دولت را قدری «انسانی‌تر» کرد. طبق اعلام مکرون، میزان مالیات پرداختی ثروتمندان از سال‌2020 افزایش خواهد یافت. همچنین با هدف بهبود وضعیت معیشتی مردم، از سال‌2021 به میزان حقوق‌ و دستمزد نیز افزوده خواهد شد. مکرون وعده داد که سیستم انتخابات پارلمانی را اصلاح کند تا احزاب کوچک‌تر هم بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند. او همچنین گفت که قصد دارد قانون را به‌گونه‌ای تغییر دهد که امکان برگزاری رفراندوم نیز در فرانسه راحت‌تر از گذشته وجود داشته باشد؛ موردی که باعث تعجب بسیاری از خبرنگاران حاضر در نشست شد.

جلیقه‌زردها، ناراضی از پیشنهادهای مکرون
امانوئل مکرون از همان ابتدا که وارد کاخ الیزه شد، قول داد در حوزه مسائل رفاهی فرانسه، تغییراتی ایجاد کند. این تغییرات نه در راستای تقویت سیاست‌های رفاهی، بلکه در جهت کاهش بودجه برنامه‌های رفاهی به نفع کاهش هزینه‌های دولت بود. حذف برخی مدارس دولتی و همچنین تعطیلی برخی بیمارستان‌ها جزو برنامه‌های او بود که اکنون با مخالفت مردم، دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. با این حال، او دیروز تأکید کرد که در دیگر حوزه‌ها برنامه‌اش برای اصلاح سیاست‌های رفاهی فرانسه را ادامه خواهد داد و قصدش کاهش هزینه‌های دولت به هر قیمتی است.
اصلاح قوانین مربوط به روابط کارگر و کارفرما به نفع کارفرما بخش دیگر برنامه‌های مکرون بود که از همان ابتدا باعث اعتراض‌ گروه‌های کارگری به او شد. او می‌گوید که تلاش دارد کسب‌وکار را رونق ببخشد و لازمه آن اصلا روابط کارگر و کارفرماست. طبق برنامه‌های مکرون، کارفرمایان راحت‌تر می‌توانند نیروهای خود را اخراج کرده یا نیروهای تازه جذب کنند. مکرون تأکید کرد، ‌راهی که فرانسه طی 2سال ریاست‌جمهوری او آمده، راه درستی است و او این مسیر را همچنان با هدف تقویت اقتصاد آزاد ادامه خواهد داد. دو طیف راست افراطی و چپ افراطی در میان جلیقه‌زردها معتقدند مکرون رئیس‌جمهور ثروتمندان است و برنامه‌‌‌ای برای کارگران ندارد. سخنان دیروز مکرون در دفاع از اقتصاد آزاد در فرانسه، جلیقه‌زردها را بار دیگر مطمئن کرد که او قصد کوتاه‌آمدن از سیاست‌هایش را ندارد.
معترضان که به سبک راننده‌ها جلیقه‌زرد به تن می‌کنند، از ابتدا با تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت مخالف بودند. اعتراض‌ها رفته‌رفته فراگیر شد و بسیاری از شهرها را در‌بر‌گرفت. از آن زمان، اعتراض به قیمت سوخت، جای خود را به مخالفت با سیاست‌های کلان دولت در حوزه اقتصاد و «تبعیض» در جامعه داد و بحرانی بی‌سابقه سراسر فرانسه را فرا‌گرفت. جلیقه‌زردها دیروز پس از سخنان مکرون اعلام کردند همچنان قصد دارند به اعتراض‌های خیابانی ادامه دهند؛ چرا‌که به اعتقاد آنها رئیس‌جمهور فرانسه همه سخنان و خواسته‌های آنها را نشنیده است. در اوج اعتراض‌ها حدود 300هزار نفر در تظاهرات هفتگی شرکت می‌کردند اما شمار معترضان طی هفته‌های اخیر به حدود 20تا 25هزار نفر رسیده است. با این حال، حدود 9هزار نفر همچنان شنبه هر هفته در خیابان‌های پاریس تجمع می‌کنند و علیه مکرون و سیاست‌هایش شعار می‌دهند. رهبران جلیقه‌زردها اعلام کردند تصمیم دارند همچنان به اعتراض‌های خیابانی ادامه دهند. این تصمیم به‌معنای شکست 3‌ماه گفت‌وگوی ملی در فرانسه خواهد بود.


دانشکده‌ رئیس‌جمهور‌ساز

امانوئل مکرون را مخالفانش «رئیس‌جمهور ثروتمندان» می‌دانند؛ رئیس‌جمهوری که بیشتر برای قشر مرفه جامعه برنامه دارد تا قشر کارگر. او در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با هدف از‌میان‌بردن حس بی‌عدالتی در این کشور قصد دارد «دانشکده ملی مدیریت» را تعطیل کند. این دانشکده که در سال‌1945 تاسیس شده، محل تحصیل امانوئل مکرون و 3رئیس‌جمهور دیگر فرانسه یعنی ژیسکار دستن، ژاک شیراک و فرانسوا اولاند بوده است و گفته می‌شود هرکسی بخواهد به رده‌های بالای مدیریتی در فرانسه دست پیدا کند، باید وارد این دانشکده شود. بسیاری از سیاستمداران و ثروتمندان فرانسه تحصیلات تکمیلی‌ خود را در این دانشکده گذرانده‌اند. منتقدان وجود این دانشکده را نشانه‌ای از وجود تبعیض در جامعه فرانسه می‌دانند؛ چرا‌که فارغ‌التحصیلان آن در رده‌های مختلف دولتی مشغول به‌کار می‌شوند اما فارغ‌التحصیلان دیگر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فرانسه دارای موقعیت مشابه نیستند. دانشکده ملی مدیریت به سمبل حکومت نخبگان بر فرانسه تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید