• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53698
+
-

باج 2میلیون دلاری ترامپ به کره شمالی

رویداد
باج 2میلیون دلاری ترامپ به کره شمالی

 انتشار گزارشی درباره باج‌خواهی 2میلیون دلاری کره‌شمالی از آمریکا برای آزادی یک زندانی آمریکایی، با واکنش شدید دونالد ترامپ مواجه شد و رئیس‌جمهور آمریکا از این فرصت برای حمله به دولت باراک اوباما برای توافق با ایران  استفاده کرد.
روز پنجشنبه، واشنگتن پست به نقل از دو منبع آگاه نوشت که کره‌شمالی در سال2017 پیش از اینکه اوتو وارم‌بیر را آزاد کند، قبضی 2میلیون دلاری را به‌عنوان هزینه‌های بیمارستان این دانشجو ارائه کرده و انتقال او را مشروط به پرداخت این پول کرده بود. نماینده آمریکا هم که به پیونگ‌یانگ سفر کرده بود، توافقنامه‌ای را در این‌باره امضا کرد. وارم‌بیر در سال 6102 در کره شمالی به 51 سال زندان و کار اجباری محکوم شد. دولت کره‌شمالی می‌گوید او همان شب به کما رفته است. او در شرایطی به آمریکا برگشت که در کما بود و تنها چند روز بعد از برگشت جان خود را از دست داد. واشنگتن پست در گزارش خود نوشته است که مقامات آمریکایی با پرداخت این پول مخالفت کردند اما مشخص نیست که بعدا، در آستانه مذاکرات ترامپ و رهبر کره‌شمالی، این پول پرداخت شده یا نه. دیروز اما ترامپ واکنش تندی به این خبر نشان داد و در توییتر، ضمن تکذیب پرداخت این پول گفت که دولت او، مانند دولت باراک اوباما نیست که 1.8میلیارد دلار برای آزادی 4گروگان پرداخت کرده است. اشاره او به بازگرداندن دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا بود که بعد از توافق هسته‌ای صورت گرفت. او مدعی است که این پول، ‌بهایی است که دولت اوباما برای آزادی زندانیان این کشور در ایران پرداخت کرده. این زندانیان، در توافق بین ایران و آمریکا آزاد شدند.

حمله به ترامپ از روسیه
این گزارش، در حالی منتشر شده است که کیم جونگ‌اون به روسیه سفر کرده و در این کشور، ‌واشنگتن را مسئول ناکامی نشست هانوی بین خودش و ترامپ معرفی کرده است. کیم در ملاقات با پوتین گفته است که آمریکایی‌ها با سو ءنیت به ویتنام آمده بودند. ترامپ بعد از نشست تاریخی در سنگاپور، سال گذشته برای دومین بار در هانوی با رهبر کره‌شمالی ملاقات کرد تا بر سر خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ مذاکره کند. با این حال مخالفت آمریکا با لغو یکجانبه تحریم‌های کره‌شمالی، این مذاکرات را بی‌نتیجه گذاشت. سفر کیم به روسیه، که نخستین سفر او به روسیه به‌شمار می‌رود، مورد توجه  رسانه‌ها قرار گرفته است. یکی از نکات جالب این سفر، استفاده رهبر کره‌شمالی از 2ماشین لیموزین ضدگلوله ساخت شرکت دایملر است که شرکت آلمانی سازنده آن، اطلاعی از انتقال آن به کره‌شمالی ندارد. کیم در ملاقات خود با ترامپ هم از این خودرو استفاده کرده بود. براساس تحریم‌های سازمان ملل، فروش محصولات لوکس، ازجمله لیموزین به کره‌شمالی ممنوع است. کیم تا حالا از 3لیموزین با برند دایملر استفاده کرده است. سخنگوی دایملر در پاسخ به خبرگزاری آسوشیتدپرس در این‌باره گفته است: «ما مطلقا هیچ اطلاعی از اینکه چطور این ماشین‌ها به کره‌شمالی تحویل داده شده‌اند نداریم.»
استفاده از این خودروها از سوی کیم از این منظر مورد توجه قرار گرفته که نشانه‌ای از توانایی حکومت کره‌شمالی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و تامین کالاهای مورد نظر خود به‌شمار می‌رود. برخی کارشناسان هم معتقدند تحریم‌ها، آنگونه که ادعا می‌شود، نتوانسته دسترسی کره‌شمالی به بازار جهانی را کاملا قطع کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید