• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53696
+
-

رقیب ترامپ وسندرز وارد شد

جو بایدن؛ معاون اوباما به جمع 20 نفره نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیوست

گزارش
رقیب ترامپ وسندرز وارد شد


جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بعد از ماه‌ها انتظار، با حمله به شخص دونالد ترامپ رسما وارد رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری شد.
سیاستمدار باسابقه آمریکایی که یکی از جدی‌ترین گزینه‌های دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020به شمار می‌رود، در ویدئویی که به مناسبت اعلام رسمی نامزدی‌اش منتشر کرد، ضمن حمله به ترامپ، ابراز نگرانی کرد که ارزش‌های بنیادین آمریکا در خطر است.
به گزارش بی‌بی‌سی، بایدن 76ساله که قبلا 2بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و هر 2بار ناکام بوده، بیستمین دمکراتی است که نامزدی خود را در انتخابات اعلام می‌کند. او که محبوبیت زیادی بین رای‌دهندگان آمریکایی دارد، باید با نامزدهای مطرحی مانند برنی سندرز و الیزابت وارن در رقابت درون‌حزبی به رقابت بپردازد تا به‌عنوان نامزد نهایی به مصاف دونالد ترامپ برود.

هدف، پایین کشیدن ترامپ
نامزدی بایدن در انتخابات از مدت‌ها پیش مطرح و برخی رسانه‌ها، از مدت‌ها پیش از فعالیت تیم او خبر می‌دادند. او در ویدئوی اعلام نامزدی‌اش، همانطور که انتظار می‌رفت، بر مقابله با ترامپ تأکید کرد و گفت: «اگر ما به ترامپ 8 سال وقت در کاخ سفید بدهیم، به‌صورتی بنیادین و برای همیشه شخصیت این ملت (آمریکا) و چیزی که هستیم را دگرگون خواهد کرد. من نمی‌توانم کنار بایستم و این اتفاق را نظاره کنم.» او در این ویدئو، خود را به‌عنوان رهبری با اراده برای کشوری که به‌شدت گرفتار درگیری‌های سیاسی است نشان داد و برخلاف دیگر نامزدهای دمکرات که  به‌دنبال جلب توجه چپ‌ها هستند، از صحبت درباره ایدئولوژی و سیاست امتناع کرد.

رقابت در داخل و خارج
طعنه‌های بایدن به ترامپ در این ویدئو، البته از سوی رئیس‌جمهور آمریکا بی‌پاسخ نماند و او با ادبیات خودش در توییتر، از حضور «بایدن خواب‌آلو» استقبال کرد. با توجه به‌نظرسنجی‌ها، بایدن درحال حاضر بیشترین شانس را برای موفقیت در رقابت درون حزبی دارد اما این به‌معنای کار آسان او در ماه‌های حساس پیش رو نیست.
به گزارش نیویورک‌تایمز، چپ‌های دمکرات، که پشتیبان وارن و سندرز هستند، بلافاصله بعد از اعلام نامزدی بایدن، به ارتباط او با شرکت‌های بزرگ طعنه زدند و برخی موضع‌گیری‌های او در 40سال حضورش در دنیای سیاست را یادآوری کردند. بایدن، که باتجربه‌ترین سیاستمدار در میان نامزدهای دمکرات به شمار می‌رود، در طول زمان، موضع‌گیری‌هایی داشته است که می‌تواند در آینده به نقطه ضعف او تبدیل شوند. او از سوی برخی متهم است که در طول سالیان گذشته، مدافع منافع بانک‌ها بوده است. برخی اتهام‌ها از رفتار نامناسب بایدن با زنان هم اخیرا علیه او مطرح شده است. بایدن بعد از مطرح‌شدن اتهام برخورد نامناسب با زنان، ‌اعلام کرد که شیوه رفتارش با زنان بی‌غرض بوده و تلاش می‌کند احترام بیشتری به فضای شخصی زنان بگذارد و این رفتار خود را اصلاح خواهد کرد.
دمکرات‌های تندروی چپ، معتقدند دوران سیاستمدارانی مانند بایدن گذشته است و او و دیگر سیاستمداران قدیمی حزب را مسئول به قدرت رسیدن ترامپ می‌دانند. در یکی از این واکنش‌ها، گروه «دمکرات‌های عدالت‌گرا» که از اعتبار زیادی هم برخوردار است، ‌در بیانیه‌ای حضور او در انتخابات را رد کرد. الکساندرا روخاس، مدیر اجرایی این گروه در این‌باره گفته است: «سیاستمداران قدیمی حزب دمکرات نتوانستند ترامپ را متوقف کنند و نمی‌توان روی آنها برای مبارزه با سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» حساب باز کرد.»

نفوذ به پایگاه ترامپ
با وجود این نظرات دمکرات‌های تندرو، جمهوریخواهان او را ‌یک مشکل بزرگ برای ترامپ می‌دانند. رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که ترامپ که شخصا نگران قدرت بایدن است در جلسات خصوصی، از مشاورانش درباره قدرت و جایگاه او می‌پرسد. نگرانی اصلی تیم انتخاباتی ترامپ، نفوذ در ایالت‌های غرب میانه است؛ بایدن که خود متولد پنسیلوانیاست، در میان همه نامزدهای دمکرات‌ها، تنها کسی است که می‌تواند رای‌دهندگان کم‌درآمد را که در انتخابات اخیر به ترامپ اقبال نشان داده‌اند دوباره جذب دمکرات‌ها کند. دیود اوربان، مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته است: «من فکر می‌کنم در میان تمام 20نامزدی که هم‌اکنون در رقابت هستند، معاون رئیس‌جمهور سابق تنها کسی است که مستقیما با 90هزار رای‌دهنده در پنسیلوانیا، ویسکانسن و میشیگان صحبت می‌کنند. این افراد، کسانی بودند که ترامپ را رئیس‌جمهور کردند.»





از اسکرانتون تا واشنگتن


جو بایدن، در سال 1942در اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا در خانواده‌ای ایرلندی که باورهای عمیق کاتولیک داشت، متولد شد. او خیلی زود وارد سیاست شد و در 29سالگی، در دوران ریچارد نیکسون، به‌عنوان سناتور انتخاب شد. شروع کار سیاسی او، با یک تراژدی که هرگز او را رها نکرد همراه شد؛ کمی قبل از استقرار در سنا، همسر و نوزاد دختر او در یک سانحه کشته شدند و بایدن در طول دهه‌ها فعالیت سیاسی، ‌بارها به این فاجعه اشاره کرده است.
بایدن نخستین بار در سال 1988در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد اما بعد از آنکه اعتراف کرد از سخنرانی یک سیاستمدار انگلیسی برای ایراد نطقش‌هایش سرقت ادبی کرده، کنار کشید. او پس از آن در سنا رشد کرد و به‌عنوان رئیس کمیته‌های روابط خارجی و قضایی انتخاب شد. او در سال‌2008نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما حمایت زیادی را جلب نکرد. پس از آن، بایدن به تیم انتخاباتی اوباما پیوست.
بسیاری انتظار داشتند او در انتخابات سال 2016به‌عنوان یک گزینه جدی در انتخابات شرکت کند اما مرگ پسر 46ساله‌اش پیش از انتخابات، باعث شد او انگیزه‌ای برای این کار نداشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید