• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53634
+
-

جهان‌نما

تغییر قطعنامه خشونت جنسیبه درخواست آمریکا

مخالفت دولت آمریکا با یک قطعنامه درباره خشونت جنسی در میدان جنگ، باعث تغییر آن و اعتراض شدید فرانسه شد. به گزارش گاردین، دولت آمریکا، خواستار حذف کلیه اشارات به بهداشت جنسی و تولید مثل از متن قطعنامه پیشنهادی آلمان بود و در نهایت هم باعث تغییر بندهای مربوطه شد. چین و روسیه هم تهدید کرده بودند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد. مخالفت اصلی آمریکا با بندی بود که از سوی مقامات آمریکایی، به معنی حمایت از سقط جنین است. این قطعنامه هرچند با 13رأی موافق و آرای ممتنع چین و روسیه در شورای امنیت تصویب شد اما باعث بروز تنش بین برخی نمایندگان شد. نماینده فرانسه، به‌شدت از درخواست آمریکا برآشفت و آن را اجحاف در حق زنان و دخترانی دانست که به‌صورت ناخواسته در میدان جنگ مورد تجاوز قرار گرفته و باردار شده‌اند. این قطعنامه، استفاده از تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی را محکوم می‌کند.

نیروهای ارتش آمریکا در مرز مکزیک مستقر می‌شوند

دونالد ترامپ اعلام کرد: در پی درگیری میان مرزبانان آمریکا و مکزیک، تصمیم دارد نیروهای مسلح را به مرز 2کشور اعزام کند.
رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در پستی توییتری به برخورد میان نیروهای مرزبانی مکزیک و نیروهای گارد ملی آمریکا که مسئولیت حفاظت از مرزها را برعهده دارند اشاره کرد و نوشت: «نظامیان مکزیکی اخیرا با سلاح نیروهای گارد ملی ما را تهدید کردند که احتمالا به‌عنوان یک تاکتیک انحرافی برای مقابله با قاچاقچیان مواد‌مخدر در مرز بوده است. البته بهتر است که این اتفاق دوباره تکرار نشود! اکنون ما نیروهای مسلح خود را به مرز می‌فرستیم. مکزیک باید این افراد را بازگردانده یا دستگیرکند وگرنه مجبور خواهیم شد که آن بخش از مرز را بسته و ارتش را فرابخوانیم.» 
درصورت اعزام نیروهای ارتش آمریکا به مرز مکزیک، 2کشور می‌توانند در وضعیت جنگی قرار بگیرند. 2نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا حدود 10روز پیش حین گشت‌زنی در مرز، از سوی سربازان مرزبانی مکزیک مورد بازجویی قرار گرفتند. بنابر گفته مقام‌های دولتی آمریکا، این 2 نظامی در قلمروی آمریکا بوده‌اند، اما نیروهای مکزیک تصور کردند که آنها وارد خاک این کشور شده‌اند. به‌دنبال تلاش پناهجویان برای ورود به آمریکا از طریق مرزهای مکزیک، مقام‌های آمریکایی چندین هزار نیروهای گارد ملی را جهت تامین امنیت و مواجهه با ورود غیرقانونی پناهجویان در مرز مستقر کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید