• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53613
+
-

ارمغان تحریم ایران برای آمریکا

با نزدیک شدن فصل سفر در آمریکا، نگرانی‌ها از افزایش قیمت بنزین بالا گرفته است

آمریکا
ارمغان تحریم ایران برای آمریکا

یک‌ ماه مانده به آغاز سفرهای تابستانی در آمریکا و افزایش تقاضا برای بنزین در این کشور، آمریکایی‌ها نگران بالا رفتن قیمت سوخت هستند؛ موضوعی که در اثر حذف نفت ایران از بازار، اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌‌رسد.
شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا دیروز در گزارشی از نگرانی مردم و کارشناسان بازار انرژی آمریکا نسبت به افزایش قیمت بنزین همزمان با افزایش سفرهای داخلی این کشور خبر داد. در شرایط عادی، قیمت بنزین در آمریکا همزمان با افزایش تقاضا برای سفرهای تابستانی افزایش پیدا می‌کند اما این بار آمریکایی‌ها با شرایط استثنایی روبه‌رو هستند. این شبکه به نقل از پاتریک دهان، یکی از کارشناسان نفت و گاز در آمریکا آورده است که افزایش قیمت نفت، نه از ابتدای تابستان بلکه از ابتدای هفته آینده ممکن است اتفاق بیفتد. این افزایش قیمت ابتدا می‌تواند در حد چند سنت باشد اما در ادامه سیر صعودی خواهد داشت.

فارغ از ماجرای تصمیم دونالد ترامپ برای لغو معافیت‌های نفتی ایران، قیمت بنزین در آمریکا طی یک‌ماه گذشته حدود 8سنت افزایش داشته است. هم‌اکنون متوسط قیمت بنزین در این کشور به حدود یک دلار به ازای هر لیتر رسیده و پیش‌بینی می‌شود شوک وارد شده به بازار نفت به‌زودی به بازار داخلی آمریکا هم برسد. ساعاتی پس از اعلام خبر لغو معافیت‌های ایران، دونالد ترامپ با انتشار پستی توییتری خبر داد که عربستان و امارات متحده قول داده‌اند کسری نفت ایران از بازار را جبران کنند. بلومبرگ روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرده به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد عربستان قصد دارد یک‌میلیون بشکه به تولید خود اضافه کند و تولید خود را از حدود 10میلیون بشکه در روز به 11میلیون بشکه برساند. همچنین امارات قرار است 500هزار بشکه به تولید روزانه خود اضافه کند تا در مجموع این دو کشور بتوانند نفت ایران را جایگزین کنند.

بازارهای جهانی نفت اما به محاسبات کاغذی دولت‌ها بی‌توجه بوده‌اند و قیمت نفت از همین ابتدای کار با افزایش 3درصدی روبه‌رو شده است. اعلام خبر لغو معافیت‌های نفتی ایران، قیمت جهانی نفت را به بالاترین میزان خود طی 6‌ماه گذشته رساند و از مرز 74دلار گذراند. لغو معافیت‌های نفتی ایران، به‌معنای حذف روزانه 1.5میلیون بشکه نفت ایران از بازار جهانی است. حذف نفت ایران را باید در کنار حذف نفت ونزوئلا و احتمالا حذف یا کاهش نفت لیبی از بازار درنظر گرفت. ونزوئلا درگیر بحران داخلی است و به تازگی بار دیگر تحت تحریم‌های نفتی آمریکا نیز قرار گرفته است. در لیبی نیز به تازگی جنگ داخلی دوباره شعله‌ور شده و احتمال حذف نفت آن از بازار وجود دارد.

تلویزیون ان‌بی‌سی دیروز به نقل از جاکوب کیکگارد، یکی از کارشناسان ارشد مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در آمریکا، آورده ممکن است سعودی‌ها برای همیشه نخواهند به قولی که به آمریکا داده‌اند پایبند بمانند. به گفته کیکگارد، برای عربستان قیمت 80دلار به ازای هر بشکه ایده‌آل‌تر از قیمت فعلی است؛ بنابراین ممکن است عربستان بخواهد در آینده نزدیک با کاهش تولید، حتی به افزایش قیمت جهانی نفت کمک کند. اکنون با اعمال سیاست‌های تحریمی ترامپ و تلاش برای قطع کامل صادرات نفت ایران، قیمت بنزین در داخل آمریکا به بازی‌های سیاسی در جهان وابسته شده است. سفرهای تابستانی در جامعه آمریکا به یک اتفاق همه‌گیر تبدیل شده است و در سال گذشته میلادی حدود 44درصد از مردم این کشور طی تابستان به نوعی سفر کرده‌اند. آمار بیمه‌ای شرکت آلیانز در آمریکا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها طی تابستان بیش از 100میلیارد دلار برای سفرهای خود هزینه‌ می‌کنند. افزایش قیمت بنزین در سال‌جاری می‌تواند به کاهش سفرهای تابستانی و کاهش گردش مالی ناشی از این سفرها منجر شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید