• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53612
+
-

دیدار در شرق، دور از آمریکا

کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با انگیزه‌ها و چشم‌اندازهای متفاوتی در شرق روسیه با هم ملاقات می‌کنند اما هر دو یک انگیزه مشترک دارند؛ عبور از سایه سنگین آسیا در شبه‌جزیره کره

کیم‌جونگ‌اون، در حالی چهارشنبه با قطار وارد کشور همسایه شد که به‌تازگی یک نشست ناکام با آمریکا را پشت سر گذاشته و امیدوار است این ملاقات، نشانه‌ای از فعال‌بودن دیپلماسی خارجی این کشور، فارغ از آمریکا و خواسته‌های آن باشد. رهبر کره‌شمالی همچنین امیدوار است با ملاقات  همتای روسیه‌ای خود، به دنیا نشان دهد که آینده اقتصاد کشورش تنها به آمریکا وابسته نیست.
در مقابل، این ملاقات فرصت خوبی برای روسیه است تا خود را به‌عنوان یکی از بازیگران مهم شبه‌جزیره کره نشان بدهد. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای‌، پوتین، مدت‌هاست که علاقه‌مند به دیدار با کیم است اما با توجه به دو نشست تاریخی دونالد ترامپ با رهبر کره‌شمالی، کرملین عملا از معادلات شبه‌جزیره کره کنار گذاشته شده بود.

با قطار تا شرق روسیه 
به‌گزارش بی‌بی‌سی، رهبر کره‌شمالی با قطار به روسیه سفر کرد و در شهر ولادی‌وستک مورد استقبال مقامات روس قرار گرفت. رهبر کره‌شمالی در این شهر به گرمی مورد استقبال مقامات دولتی قرار گرفت و بعد از اینکه در مراسم رسمی روس‌ها برای استقبال از میهمان خود، کمی نان و نمک خورد و بعد از آن، با خودروی مخصوص خود درحالی‌که یک تیم از محافظان در اطراف آن می‌دویدند، از محل استقبال دور شد.
او در گفت‌وگو با رادیو روسیه24 درباره سفر به روسیه، گفته است: «امیدوارم این ملاقات مفید و موفق باشد. امیدوارم در ملاقات با رئیس‌جمهور محترم پوتین، درباره توسعه روابط دو‌جانبه و تثبیت شرایط در شبه‌جزیره گفت‌وگو کنم.»
این نخستین ملاقات پوتین و کیم است اما به گزارش سی‌ان‌ان، قرار نیست هیچ توافقنامه‌ای امضا شود و یا بیانیه‌ مشترکی صادر شود.
رهبر جوان کره‌شمالی صبح روز چهارشنبه پیونگ‌یانگ را ترک کرد. او در شهر مرزی خاسان روسیه از قطار پیاده شد و در آنجا هم از او استقبال شده است. سفر او از مرز کره‌شمالی تا ولادی‌وستک، حدود 9ساعت طول کشید. او در سفر به هانوی برای دومین نشست خود با ترامپ هم از قطار سبز خصوصی خود استفاده کرده بود. 
فرار از کابوس هانوی
نشست کیم و ترامپ در هانوی درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره، به‌دلیل تامین‌نشدن خواسته‌های کره‌شمالی در راستای قطع تحریم‌های آمریکا بدون هیچ توافقی به پایان رسید. هرچند مقامات آمریکایی سعی کردند با نوعی خوش‌بینی از احتمال مذاکرات در آینده صحبت کنند اما کره‌شمالی مواضع نسبتا تندی در این‌باره گرفته و حتی اخیرا خواستار برکناری مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ادامه مذاکرات با شخص دیگری شد.
یکی از همراهان کیم‌جونگ‌اون در سفر به روسیه، چئو‌سون‌هویی، یکی از باتجربه‌ترین دیپلمات‌های پیونگ‌یانگ است که اخیرا ارتقای رتبه گرفته است. خانم هویی یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره با آمریکا بوده است.

درخواست‌های احتمالی کیم 
به‌گفته کارشناسان، رهبر کره‌شمالی احتمالا در این ملاقات، به‌دنبال حمایت روسیه از کاهش یا رفع تحریم‌ها علیه کشورش خواهد بود. او همچنین در این سفر، احتمالا در پی این خواهد بود که وابستگی اقتصادی به چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورش را کاهش دهد. مشهور است که کیم ایل سونگ، رهبر سابق کره و پدربزرگ رهبر فعلی کره‌شمالی، برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، با چین و اتحاد جماهیر شوروی بازی می‌کرد و آنها را در مقابل هم قرار می‌داد.این دومین‌بار است که پوتین به‌عنوان رهبر روسیه، میزبان یک رهبر کره‌شمالی خواهد بود. به‌گزارش الجزیره، پوتین در سال2002 در نشستی میزبان کیم‌جونگ‌ایل، رهبر پیشین کره‌شمالی و پدر رهبر فعلی این کشور بود. کیم جونگ ایل در سال2011 هم به روسیه سفر کرد اما میزبان او در این سفر، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه بود.



6 نکته از اقتصاد کره‌شمالی 

اطلاعات زیادی از کشور 25میلیون نفری کره‌شمالی به بیرون درز نمی‌کند. سیاست‌های انزواگرایانه این کشور، به اقتصاد این کشور به‌شدت آسیب وارد کرده است. با این حال، سازمان‌های اطلاعاتی و گروه‌های غیرانتفاعی که مشخصا روی وضعیت این کشور تمرکز می‌کنند، هرازگاهی اطلاعاتی از اقتصاد این کشور منتشر می‌کنند. چند نکته جذاب از اقتصاد این کشور اینها هستند: 

گرسنگی عمومی : براساس گزارش‌های جهانی، از سال 2000 تعداد افرادی که به سوءتغذیه دچار هستند، از 37.5درصد به 43.4درصد رسیده است. قحطی بزرگ در دهه 90میلادی جان 2میلیون نفر را در کره‌شمالی گرفت.

اینترنت، عملا وجود ندارد : در کره‌شمالی، دسترسی به اینترنت برای شهروندانش عملا ممنوع است و مردم فقط می‌توانند از شبکه‌ای داخلی به نام کوانگ‌میونگ استفاده کنند و تنها برخی سایت‌ها در دسترس شهروندان است. تنها اقشار خاص در این کشور به اینترنت دسترسی دارند.

خوابیده بر گنج: براساس برخی گزارش‌ها، کره‌شمالی روی معدنی از گنج‌های بی‌نظیر معدنی خوابیده است. نشریه کوارتز گزارش داده است که ارزش این معادن 10تریلیون دلار است. معدن‌داری در کره‌شمالی در انحصار دولت است.

2 اقتصاد در یک کشور: به‌عنوان یک کشور کمونیست، 2اقتصاد رسمی و زیرزمینی در این کشور در جریان است و به همین‌خاطر، هر چیزی عملا دو قیمت دولتی و آزاد دارد.

درآمد سایبری: هرچند اینترنت عمومی در کره‌شمالی ممنوع است، اما این کشور ارتشی از هکرها دارد که گفته می‌شود 670میلیون دلار پول و ارز سایبری از بانک‌های مختلف دنیا دزدیده‌اند و در اختیار مقامات دولتی قرار داده‌اند. براساس گزارش سازمان ملل، این پول‌ها از بانک‌هایی در آسیا و آمریکای لاتین به‌دست آمده است.

فرار، با هزینه بسیار بالا: بسیاری در کره‌شمالی، به فکر فرار به کره‌جنوبی هستند اما این کار، بسیار هزینه‌بر است. براساس گزارش واشنگتن‌پست، فراری‌ها باید نزدیک به 12هزار دلار به قاچاقچی‌ها بدهند تا از مرز رد شوند. در سال‌2000 هزینه این کار تنها 45دلار بود. درآمد در کره‌شمالی برای هر نفر، ‌سالانه از 2هزار دلار هم کمتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید