• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53604
+
-

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد

بیش از 900هزار دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند

بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی دو مسئله اجتماعی هستند که پیامدهای  زیانباری برای فرد و جامعه دارند.  
این دو مسئله متأثر از عوامل مختلفی همچون فقر، محرومیت، ناآگاهی، عدم‌دسترسی به فرصت‌های برابر آموزشی و ... به‌وجود آمده‌اند. مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی مسئله «بازماندگی از تحصیل» و «بی‌سوادی» پرداخته و اعلام کرده طبق آمارهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1396-1395 تعداد دانش‌آموزان 911.747نفر بوده است. البته در این آمارها اطلاعات مربوط به تعداد کودکان معلول بازمانده از تحصیل و کودکان فاقد شناسنامه درنظر گرفته نشده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان دارای بیشترین تعداد دانش‌آموز بازمانده از تحصیل است. در این گزارش آمده است: «با وجود 3برنامه راهبردی در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی جمعیت زیر 50سال، به‌ترتیب در سال‌های 1393، 1394، 1396و 1399، هم‌اکنون نزدیک به 9میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد. با وجود بیش از 30 قانون در حوزه اجباری و رایگان کردن آموزش و سوادآموزی و اجرای برنامه‌های متعدد، همچنان با پدیده بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل مواجه هستیم. این قوانین و سیاست‌ها بیشتر بر مسئولیت خانواده‌ها درخصوص فرستادن کودکان به مدرسه تأکید دارند تا مسئولیت نظام آموزشی، این درحالی است که براساس گزارش‌ها سهم ناچیزی از علل بازماندگی از تحصیل مربوط به والدین است و عدم‌دسترسی به امکانات آموزش و فقر سهم عمده‌ای در این‌باره دارد. همچنین در این گزارش پیشنهادهایی برای حل مشکل کودکان بازمانده از تحصیل و افراد بی‌سواد ارائه شده است:« مجلس شورای اسلامی به‌جای وضع قوانین درخصوص اخذ جریمه یا پیگرد قضایی اولیا و متخلف و مجرم دانستن آنها، بر «تکلیف دولت به آموزش رایگان» و دسترس‌پذیر کردن امکانات آموزشی برای همگان اصرار نظارت داشته باشد. همچنین ساختارهای قانونی و تشکیلاتی حوزه سوادآموزی و چگونگی ادامه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی و تحت پوشش قرار دادن کودکان بازمانده از تحصیل مورد توجه بازنگری قرار گیرد. (موضوع دستور مقام معظم رهبری تاریخ 30/11/1387) علاوه بر اینها وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال کشور، شهرداری، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات غیردولتی مکلف به شناسایی و جذب کودکان لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل و ثبت اطلاعات اسمی، مشخصات و نشانی افراد بی‌سواد کشور است.» 



این خبر را به اشتراک بگذارید