• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53591
+
-

اوراق سپرده شمش طلا روی تابلوی بورس‌کالا

مدیرعامل بورس‌کالای ایران اعلام کرد: امسال بازار آتی به‌صورت تخصصی‌تر و حرفه ای‌تر و با شکل و شمایلی جدید، روی واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی دوباره فعال می‌شود.
به گزارش همشهری، حامد سلطانی نژاد دیروز در سومین روز برپایی دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران با اشاره به توقف روند معاملات آتی سکه در بورس‌کالا توضیح داد: پارسال بازار نقدی سکه دچار التهابات دقیقه‌ای بود و قیمت مرجعی که بتواند مبنای مبادلات آتی قرار بگیرد وجود نداشت بنابراین فعالیت آن متوقف شد، اما امسال فرصتی فراهم است که ابزارهای مشتقه را بر مبنای دارایی پایه توسعه دهیم بنابراین ایجاد بازار مشتقه روی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند این بازار را به سمت حرفه‌ای‌شدن پیش ببرد. مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به برنامه‌های سال‌۹۸ این بازار گفت: توسعه دارایی‌های پایه روی ابزارهای فعلی از مهم‌ترین برنامه‌های بورس‌کالا در سال‌جاری است که شامل ایجاد بازار گواهی سپرده کالایی زیره و شمش طلا، ایجاد بازار قراردادهای آتی صندوق‌های کالایی و عرضه اوراق قراردادهای اختیار معامله صندوق‌های کالایی می‌شود. او افزود: همچنین توسعه ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا همچون ایجاد و انتشار اوراق خرید دین، ایجاد بازار معاملات به روش مناقصه، ایجاد بازار معاملات قرارداد آتی یک روزه و پیگیری تصویب دستورالعمل معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه‌های بورس‌کالاست. حامد سلطانی نژاد با اشاره به آمار سال‌۹۷ بورس‌کالای ایران گفت: می‌توان سال‌97را سال رکوردهای بورس‌کالا نامید. در سال‌۹۷ در مجموع ارزش معاملات به ۱۷۸هزار میلیارد تومان رسید تا سهم ۳۹‌درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه به بورس‌کالا اختصاص یابد.
 مدیرعامل بورس‌کالا اعلام کرد: پارسال شاهد ثبت رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی بودیم به‌طوری‌که ۴‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن مواد پتروشیمی به ارزش ۳۰‌هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در حوزه محصولات صنعتی و معدنی ارزش معاملات به ۳۲‌هزار میلیارد تومان رسید. در تالار محصولات کشاورزی نیز ارزش معاملات به یک هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی نیز به ۲۲‌هزار میلیارد تومان رسید. سلطانی نژاد گفت: جمع ارزش بازار فیزیکی بورس‌کالا نیز ۸۸هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان ثبت شد که یک رکورد محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید