• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53570
+
-

استقلال، بدون استمرار

2 حسرت بزرگ تیم شفر؛ ثبات فنی و تأثیر مربی

استقلال، بدون استمرار

بهروز رسایلی

شکست استقلال برابر الهلال ممکن است کار این تیم را در آسیا تمام کرده باشد؛ آنچه درصورت عدم‌قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر، فصل جاری را برای این تیم با کمترین دستاورد ممکن به پایان خواهد رساند. البته برای روشن شدن جواب این سؤالات حداقل باید 2 هفته دیگر صبر کرد اما آنچه مسلم است اینکه باخت استقلال در بدترین زمان ممکن رخ داد و با توجه به پیروزی الدحیل برابر العین، حالا آبی‌ها کار بسیار سختی برای صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان خواهند داشت.
  سینوس ابدی آقای شفر
بازی سه‌شنبه‌شب اما بار دیگر عملکرد سینوسی تیم شفر در 2سال گذشته را به رخ کشید؛ عملکردی که یک روز بسیار درخشان و دلرباست و روز دیگر همه را مایوس می‌کند. ما گاهی استقلال را مثل 20دقیقه اول داربی یا 20دقیقه آخر بازی با سپاهان پر از طراوت می‌بینیم اما گاهی مثل مسابقه با ماشین‌سازی یا همین دیدار با الهلال عربستان، کوچک‌ترین ردی از آن همه شادابی رویت نمی‌شود. مسئله دیگر در استقلال، نقش مجهول شخص وینفرد شفر است. واقعیت آن است که استقلال در 2سال گذشته بیش از حد متکی به درخشش فردی ستاره‌ها بوده است. شاید نمای گویا در مورد تیم شفر، گل انفرادی و استثنایی پاتوسی به سپاهان یا گل‌های عجیب و غریب فصل گذشته مامه تیام به ذوب‌آهن در جدال آسیایی 2تیم باشد. با وجود این وقتی این ابزارها از مربی گرفته می‌شود یا ستاره‌ها در روز خوب‌شان نیستند، تیم شفر عملا خلع‌سلاح می‌شود و چیزی برای عرضه ندارد. البته که فوتبال در همه جای دنیا روی کاکل ستاره‌ها می‌چرخد و حتی بارسلونا هم با مسی و بدون مسی، 2تیم متفاوت است اما داستان این وابستگی در استقلال شدیدتر است. فقط ببینید در نیم‌فصل دوم اتکای استقلال به پاتوسی تازه‌وارد چقدر بوده؛ آیا این منطقی است؟ 
  شفر کدام ستاره را ساخته؟
سؤال بعدی اینکه امروز بعد از 2سال کار، کدام ستاره استقلال را می‌توان محصول تام و تمام مربیگری شفر دانست؟ برگ برنده او در این تیم چه‌کسی است؟ چه‌کسی را خودش از سایه به روشنایی برده و از گمنامی به شهرت رسانده؟ 2سال فرصت کمی نیست برای معرفی حداقل یک استعداد جدید؛ نه؟ مثلا در همین تیم فعلی می‌توان از حسین حسینی، امید نورافکن و میلاد زکی‌پور به‌عنوان بازیکنانی نام برد که در دوره منصوریان پا گرفتند. فرشید اسماعیلی به دوره پرویز مظلومی مربوط می‌شود و محسن کریمی را نخستین بار امیر قلعه‌نویی بازی داد. شفر کدام ثروت را به دارایی استقلال افزوده است؟ مجید حسینی را منصوریان ساخت اما آیا بعد از جدایی او، شفر کاری جز غر زدن انجام داد؟ چرا حسینی دیگری نساخت؟
 10نفره‌ها استقلال را اوت می‌کنند
اگر باخت به الهلال موجب حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا شود، تیم شفر امسال 2جام را با شکست برابر تیم‌های 10نفره از دست داده است. در بازی سه‌شنبه‌شب الهلال از دقیقه 52با اخراج نواف عابد 10نفره شد اما استقلال نتوانست از این فرصت مناسب و طولانی برای زدن حداقل یک گل و کشاندن کار به تساوی استفاده کند. عجیب‌تر اینکه آخر بازی وقتی آمار را اعلام کردند، مشخص شد الهلال، هم در میزان مالکیت و هم در تعداد پاس و ایجاد خطر بهتر از استقلال بوده است. آبی‌پوشان همچنین در جام حذفی امسال هم مغلوب سایپایی شدند که این تیم هم چیزی حدود60 دقیقه با یک بازیکن کمتر بازی کرد. در آن بازی ساموئل سارفو در دقیقه 33 اخراج شد اما بازی در پایان 120دقیقه به تساوی 2بر 2 انجامید تا سایپا در ضربات پنالتی پیروز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید