• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53536
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3gnA
+
-

سیل در خوزستان فروکش کرد

کاهش سطح آب در خوزستان،‌ تشکیل کارگروه بازسازی در گلستان و برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی روستاها در لرستان مهم‌ترین اخبار استان‌های سیل‌زده است

گزارش
سیل در خوزستان فروکش کرد

بعد از گذشت روزها از وقوع سیل در استان‌های مختلف به ویژه خوزستان، لرستان و گلستان بالاخره خبر می‌رسد روزهای بحرانی رو به پایان است. در گلستان بعد از گذشت 10 روز از تخلیه آب در مناطق شهری و روستایی بازسازی‌ها شروع شده است. در لرستان مسئولان به فکر اسکان موقت سیل‌زدگان تا پایان ساخت‌وسازها هستند. در خوزستان هم گویا سیلاب فروکش کرده و به گفته مسئولان استان از حالت اضطرار خارج شده است. با این حال سیستان‌وبلوچستان هم چند روزی است در میان استان‌های سیل‌زده قرار گرفته و مسئولان در پی مقابله با سیل هستند.

کاهش تبعات سیل در جنوب خوزستان 
 سیلاب بیش از 40 درصد از خوزستان را در نوردیده است و حالا مسئولان این استان از کاهش تبعات سیل و بهبود اوضاع خبر داده‌اند.  استاندار خوزستان با بیان این‌که تبعات ناشی از سیل در مناطق جنوبی خوزستان طی چند روز آینده کاهش می‌یابد و شرایط به سمت عادی‌شدن پیش می‌رود به همشهری گفت: سطح آب در خورهای منطقه شادگان کاهش یافته، اما در برخی مناطق در شادگان هنوز بالاست. همچنین ورودی نهر بحره حدود 150 متر مکعب بر ثانیه و خروجی سدها هم کاهش یافته و سطح آب در حال پایین آمدن است. غلامرضا شریعتی با بیان این‌که خروجی آب از کانال‌های آب زیر جاده (کالورت‌ها) در شادگان افزایش یافته است،‌ افزود: امیدواریم طی 24 ساعت آینده شرایط در تالاب شادگان، این شهرستان و همچنین روستاهای آن عادی شود. تلاش می‌کنیم ورودی بحره را همچنان کاهش دهیم. همچنین باید از شادگان، آبادان و خرمشهر مراقبت کنیم تا دیگر شاهد افزایش حجم آب نباشیم.  طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون تاکنون موجب آب‌گرفتگی بیش از 270 روستا و بیش از 100 هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان شده و حدود 400 هزار نفر در معرض خطر ناشی از این سیلاب قرار گرفته‌اند.

کمبود مسکن برای اسکان سیل‌زدگان
مدیریت ستاد بحران استان لرستان درباره آخرین وضع سیل‌زدگان گفت: کار شست‌و‌شو و پاک‌سازی به پایان رسیده و در حال حاضر درگیر اسکان موقت خانواده‌های سیل‌زده به‌ویژه در شهرستان پلدختر و روستاهای تابعه هستیم. 
غلامرضا آقامیرزایی با تاکید بر کمبود واحدهای مسکونی برای اسکان سیل‌زدگان به همشهری اظهار کرد: قصد داریم واحدهای مسکن ‌مهر نیمه‌کاره را تکمیل و برای اسکان سیل‌زدگان از آنها استفاده کنیم. 
وی با بیان این‌که برخی روستاها و قسمتی از پلدختر و معمولان باید جابه‌جا شوند، اظهار کرد:‌ برای جابه‌جایی این روستاها و بخشی از 2 شهر از طریق بنیاد مسکن و راه و شهرسازی پیگیر زمین هستیم و در صورتی که زمین مورد تایید مشخص شود، کار ساخت واحدهای مسکونی را آغاز خواهیم کرد.   
مدیریت ستاد بحران لرستان ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته بیش از 7هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها و10 میلیارد تومان به کشاورزی و باغ‌ها وارد شده است. همچنین بیش از 35 هزار واحد مسکونی آسیب دیده که تاکنون 22 هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

کارگروه بازسازی گلستان فعال شد
بعد از گذشت 10 روز از تخلیه کامل آب، بازسازی مناطق آسیب‌دیده به شکل جدی و با تشکیل کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده در گلستان آغاز شده است.
سرپرست استانداری گلستان با بیان این‌که نخستین جلسه این کارگروه در تهران و با حضور وزیر کشور برگزار شده بود، به همشهری گفت: این کارگروه باید در شهرستان‌های آسیب‌دیده گنبدکاووس، گمیشان، آق‌قلا و مینودشت تشکیل و برآورد شود چه میزان امکانات و ماشین‌آلات از استان‌های دیگر و چه میزان توسط دستگاه‌های اجرایی در اختیار مناطق سیل‌زده قرار گرفته است. میرمحمد غراوی افزود: از شهرداری‌ها و بخشداری‌ها خواسته شده است صدور پروانه ساختمانی منازل آسیب‌دیده از سیلاب را رایگان انجام دهند. همچنین قرار است ساکنان روستاهای آسیب‌دیده از سیلاب موقت تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند و این نهاد باید این اقدام را طی یک ماه اجرا کند. او با بیان این‌که 17 هزار و 800 واحد مسکونی در استان از سیلاب آسیب دیده است، ادامه داد: از این تعداد 7300 واحد کاملا تخریبی هستند که برای 4 هزار واحد پرونده آماده شده است. تا امروز 400 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

هدایت سیلاب به سمت هامون 
استاندار سیستان ‌و بلوچستان که در مناطق آسیب‌دیده شهرستان هیرمند حضور داشت، آخرین اقدامات دولت در این منطقه را تشریح کرد.  احمدعلی موهبتی با بیان این‌که بخشی از سیلاب که با حجم بیش از ۳ هزار متر مکعب در ثانیه وارد منطقه شده به دلیل ظرفیت نداشتن رودخانه سیستان به سمت کانال نیاتک رفته است به همشهری گفت: کانال نیاتک ۲۱ سال پیش ایجاد شد و تاکنون بدون استفاده بود. در سیل اخیر آب به این کانال وارد شد و از مسیری که به ظاهر سالم بود، گذشت. در این مسیر حیوانات حفره‌هایی ایجاد کرده بودند یا در برخی نقاط عملیات عمرانی صورت گرفته بود و به همین دلیل داکت حفاظتی کانال از بین رفت و منجر به بروز مشکلاتی در منطقه شد. او توضیح داد: می‌توانستیم میزان ورودی آب به رودخانه سیستان را با باز کردن دریچه‌های سد زهک افزایش دهیم، اما با توجه به نقاط آسیب‌پذیر در مسیر منطقه پل قرآن، پل نهراب و ادامه مسیر، قرار شد آب به کانال نیاتک هدایت شود. با وجود این، استحکام پل‌های این مسیر متناسب با میزان آب ورودی نیست و باید در اسرع وقت در این مسیر اصلاحاتی صورت گیرد و پل جدیدی اضافه شود. استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این‌که در نتیجه سیلاب پیش آمده 2 روستا دچار آب‌گرفتگی شدند و ۵ روستا در محاصره سیل قرار گرفتند، افزود: تاکنون بیش از ۲۵۰ خانوار از این روستاها تخلیه و در نقاط امن مستقر شده‌اند. موهبتی با اشاره به تشکیل جلسه برای کنترل سیلاب اظهار کرد: در این جلسه مقابله با سیلاب در 2جبهه در نظر گرفته شد. جبهه اول مهار، اصلاح و استحکام دیواره کانال نیاتک است و جبهه دوم، هدایت آب به سمت هامون. 

این خبر را به اشتراک بگذارید