• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53520
+
-

هشدار درباره آلودگی خاک‌

هشدار درباره آلودگی خاک‌

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، زمین و خاک در کشور را به‌دلیل مدیریت‌نشدن پسماند از سوی شهرداری‌ها و تولید زباله توسط مردم، جزو آلوده‌ترین‌ها در جهان خواند.‌

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست، عیسی کلانتری‌ شمال کشور را به‌شدت آلوده خواند و تصریح کرد: مناطق شمالی امروز با باقی‌مانده پسماند و شیرابه‌های آلوده تهدید می‌شود و بوی تعفن، جنگل و سواحل دریا را پوشانده است و مردم و دولت باید برای رفع این معضلات کمک کنند.

کلانتری پسماند را از مشکلات ازدیاد جمعیت خواند و گفت: شهرداری‌ها با وجود مدیریت، قادر به جمع‌آوری درست پسماند نیستند و یا در برخی شهرها توان مدیریت وجود ندارد. بر این اساس از مردم ایران می‌خواهم تلاش کنند تا حد امکان پسماند کمتری تولید کنند تا شاید شهرداری‌ها فرصت مدیریت صحیح بیشتری داشته باشند.
کلانتری پسماندهای نفتی و زباله در جنوب کشور را موجب به خطر افتادن حیات خلیج‌فارس دانست و گفت: ایران یکی از کشورهای آلوده به پسماند در کره زمین است. امکانات این سرزمین به نسل‌های بعد نیز تعلق دارد و عدم‌دقت کافی در پاکیزه نگه‌داشتن کافی، موجب تخریب بهداشت کشور می‌شود.
وی افزود: اگر قدری بیشتر به تمیزی خاک کشور توجه کنیم، اقتصاد سودهای کلان خواهد برد و برای ارزش افزوده و ایجاد شغل هزینه می‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه تولید انرژی از پسماند مقرون به‌صرفه نیست، به مقوله تولید انرژی از پسماند اشاره کرد و گفت: انرژی از پسماند در ایران روی دست وزارت نیرو می‌ماند چون هر کیلو‌وات ساعت ۸۰۰تومان تمام می‌شود که با احتساب یارانه فقط ۶۰ تومان فروخته می‌شود. به گفته کلانتری، مقام معظم رهبری بیش از ۱۵سال است که تأکید دارند شدت انرژی در کشور بالاست. ما بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی را داریم یعنی برای یک واحد تولید، به‌مراتب بیشتر از کشورها انرژی مصرف می‌کنیم. ایشان بارها در این زمینه تأکید کرده‌اند اما به دلایل مختلف در زمان پیاده‌سازی برنامه‌ها، فرمایشات ایشان به‌صورت کامل اجرایی نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید