• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5349
+
-

گفت‌وگوی ظریف با نویسنده کتاب 10روز با داعش

پیشنهاد گفت‌و‌گوی منطقه‌ای را به اعراب داده‌ایم

 

وزیر خارجه در مصاحبه با یورگن تودنهوفر، روزنامه‌نگار مشهور آلمانی درباره نقش این کشور در تحولات منطقه سخن گفت. تودنهوفر همان خبرنگاری است که توانست در اوایل فعالیت داعش به مناطق تحت اشغال آنان برود و با سران آن مصاحبه کند. او دستنوشته‌هایش را در قالب کتابی با عنوان 10روز با داعش منتشر کرد. ظریف در این مصاحبه از سیاست‌های نظامی‌گری عربستان انتقاد کرده است. ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا از دید تهران نمی‌توان پیشنهادهایی توأم با صلح برای کشورهایی که دوست ایران نیستند، فرستاد، گفت: من فکر می‌کنم که فقط راهکار صلح‌آمیز می‌تواند محقق شود. ما جنگ‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و این وضع نمی‌تواند ادامه داشته باشد. از دید ما مسائل مربوط به خلیج‌فارس نیازمند گفت‌وگو بر مبنای همه‌جانبه‌نگری است و این شرایط باید درنظر گرفته شود که هیچ‌کس نمی‌تواند در منطقه تسلط داشته باشد و همه باید با هم همکاری کنند.

خبرنگار آلمانی که پیش از این از سیاستمداران برجسته کشورش هم بوده از ظریف پرسید: آیا شما پیشنهادی در زمینه پیمان عدم‌تجاوزگری به عربستان داده‌اید؟ که ظریف پاسخ داد: من این موضوع را در مقاله‌ای مطرح کردم و ما می‌توانیم این پیشنهاد را به هر کسی بدهیم؛ چراکه در 300سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم و در زمان جنگ ایران و عراق هدف حمله بوده‌ایم و بعد از جنگ هم نزدیک‌ترین دوستان عراقی‌ها بودیم و به آنها در مقابله با داعش کمک کردیم.

اشاره ظریف به مقاله‌ای است که 10 روز قبل در فایننشیال‌تایمز منتشر شده بود و در آن پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کرد. ظریف این پیشنهاد را 2‌روز قبل هم در یک روزنامه ترکیه با نام ینی شفق تکرار کرد. توافق هسته‌ای با ایران دیگر محور گفت‌وگوی تودنهوفر با ظریف بود. وی گفت که در میان کشورهای اروپایی مسائلی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح است که این اقدام را به برنامه موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه ارتباط می‌دهند.

ظریف گفت: ما در منطقه در مقایسه با دیگر کشورها کمترین هزینه را برای تسلیحات اختصاص می‌دهیم. عربستان سعودی موشک‌هایی با برد بیشتر از ما در اختیار دارد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را هم دارند و این در حالی است که موشک‌های ما این‌چنین طراحی نشده‌اند. موشک‌های عربستان چینی و بین‌‌قاره‌ای هستند که 2هزار و 500کیلومتر برد دارند و نمونه اصلی چنین موشک‌هایی 12هزار کیلومتر برد دارد. اما ما موشک‌هایی داریم که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند و حداکثر برد آنها 2هزار کیلومتر است. ما اعلام کرده‌ایم که فقط زمانی آنها را به‌کار می‌گیریم که مورد حمله قرار بگیریم. خبرنگار آلمانی، موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جهت نابود کردن توافق را مطرح کرد که ظریف گفت: من معتقدم که اروپا مبانی‌ای دارد که طبق آن نمی‌توان بار دیگر درباره توافق هسته‌ای مذاکره کرد، ما هم از اروپا می‌خواهیم که از توافق هسته‌ای حمایت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید