• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5347
+
-

ضرورت مشارکت مردم برای حفاظت از تالاب‌ها

مشارکت
ضرورت مشارکت مردم برای حفاظت از تالاب‌ها

 

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از تالاب‌ها بر حضور مردم در این زمینه تأکید می‌شود.

ابوالفضل آبشت در گفت‌وگو با ایرنا به برگزاری بیست و دومین جلسه کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اشاره کرد و افزود: در این جلسه که معاون نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد نیز حضور داشت، گزارشی از عملکرد پروژه ارائه شد. .

وی به ایجاد جریان‌سازی‌ در زمینه حفاظت از تالاب‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: عملکرد این پروژه موجب شد تا اهمیت حفاظت از تالاب‌ها و احیای آنها در اولویت کارهای مسئولان قرار گیرد؛ درحالی‌که تا چند سال پیش اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شد و تالاب به‌عنوان باتلاق و جایی که باید خشک شود، در اذهان نقش بسته بود.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تأکید کرد: با توجه به فعالیت‌های این طرح، اکنون هم مسئولان و هم بخش زیادی از مردم به اهمیت تالاب‌ها و کارکردهای مهم آن پی برده‌اند و درصدد حفاظت از آنها برآمده‌اند.

وی گفت: در این جلسه به موفقیت حضور مردم در روند احیای دریاچه ارومیه اشاره شد و بعد از بررسی مصوب شد که حضور مردم در این روند پررنگ‌تر شود. همچنین تصویب شد حالا که مردم در دل کار وارد شده‌اند، از حضور آنها در حفاظت از دیگر تالاب‌های کشور نیز استفاده شود.

آبشت اظهار کرد: اکنون طرح مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه با رویکرد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حال انجام است و تاکنون حدود 10هزار کشاورز درگیر کار شده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که با اجرای آن حدود 50درصد در مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه‌جویی شده است.

وی گفت: پروژه الگوسازی مشارکت مردم در فرایند احیای دریاچه ارومیه طی 4 سال گذشته با حمایت مالی کشور ژاپن و همکاری مشترک بین دفتر عمران ملل متحد و سازمان محیط‌زیست در قالب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اجرا شده است و اکنون 110 روستا در 11 شهرستان در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی تحت پوشش این پروژه هستند.

وی تاکید کرد : همچنین یکی دیگر از مصوبات جلسه این بود که اکنون که الگویی شکل گرفته و موفق نیز بوده، این الگو باید ادامه یابد و به دیگر تالاب‌های کشور تعمیم داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید