• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5324
+
-

استقبال علاقه‌مندان سفر از نمایشگاه گردشگری

 

مهم‌ترین فستیوال سالانه گردشگری ایران دیروز پس از 4روز برپایی جشن و شادمانی به پایان رسید تا بدین‌ترتیب فرصت برنامه‌ریزی برای سفر پیش از آغاز تعطیلات نوروز برای شهروندان ایرانی مهیا شود.

برپایی نمایشگاه‌های گردشگری به گفته حسن تقی‌زاده انصاری، فعال گردشگری و رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران یکی از 10ابزار بازاریابی و توسعه بازارهای گردشگری کشور است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از مدت‌ها پیش از برپایی است.

ترکیه مثال واقعی این برنامه‌ریزی پیش از برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی است و به همین دلیل است که نه‌تنها در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران توانست غرفه‌های متعدد تبلیغ هتل‌ها و تورها و مقاصد گردشگری را در سطح وسیع انجام دهد که به گفته فعالان صنعت گردشگری، این کشور حتی در نمایشگاه اسپانیا نیز که همین هفته گذشته آغاز شد و به انتها رسید، توانست گوی سبقت را از رقبای گردشگری خود در غرب آسیا برباید.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با حضور رقبای جدی ایران در گردشگری ورودی در حالی برپا شد که کشورهای اندونزی، اسپانیا، ترکیه، تایلند، مالزی و برخی شرکت‌های اروپایی مهمان ایران برای معرفی جاذبه‌های گردشگری خود و آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران برای اعزام گردشگران خارجی به کشور بودند.

آوردگاه گردشگری تهران به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور جذب گردشگر به کشور و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به علاقه‌مندان به سفرهای داخلی دیروز و در حالی به پایان رسید که برنامه‌های جانبی این نمایشگاه توانست به گفته کارشناسان موج گردشگری ایجاد کند.

استدلال کارشناسان در موفقیت نمایشگاه گردشگری تهران به بازدید موج زیادی از علاقه‌مندان به سفر از نمایشگاه و حضور آنها در برنامه‌های جانبی در سالن‌های گردشگری غذا، کارگاه‌های آموزشی و بازدید از آداب و رسوم و سنت‌های جوامع بومی و محلی ایران و استقبال گسترده از موسیقی اقوام ایرانی و رقص‌های آیینی اقوام بود. حسن تقی‌زاده انصاری به همشهری گفته است که نمایشگاه یازدهم در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته توانسته است نمره قبولی خوبی در جذب بازدیدکنندگان به‌دست آورد. متولیان گردشگری کشور در نمایشگاه گردشگری تهران برنامه‌هایی تدارک دیدند تا محور اصلی این نمایشگاه یعنی کودک و خانواده را با جاذبه‌های گردشگری ایران، شخصیت‌های ادبی و فرهنگی و ملی کشور در طول تاریخ و غذاهای متنوع اقوام ایرانی آشنا کنند.

نمایشگاه بین‌المللی تهران اما در بخش فروش پکیج‌های تور به علاقه‌مندان و معرفی جاذبه‌های گردشگری بومگردی چندان موفق نبود و کارشناسان گردشگری نیز معتقدند که نمایشگاه محل فروش تور و بلیت نیست. با این حال مراجعان به این نمایشگاه می‌توانستند با حضور در غرفه‌های آژانس‌های هواپیمایی و قطارها اقدام به رزرو بلیت‌های پروازی و حمل‌ونقل ریلی در سراسر کشور برای سفرهای نوروزی کنند.

نکته جالب توجه در این نمایشگاه اما صحبت‌های روز گذشته علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در انتقاد از شیوه گران‌شدن عوارض خروج از کشور و لزوم کاهش هزینه‌های گردشگری از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی و هتلداران بود.

او در بازدید دیروز خود از نمایشگاه گردشگری به صراحت اعلام کرد که موافق شیوه اعلام‌شده برای گرانی عوارض خروج از کشور نبود و پیشنهادهای بهتری برای کنترل سفرهای خروجی داشت. به گفته مونسان، گردشگران خروجی ایران فقط به 2کشور آن هم با ارز بالا سفر می‌کنند و نیازی نبود این عوارض به‌طور کلی برای گردشگران خروجی وضع شود و موج منفی شکل بگیرد. رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از تأکید خود به آژانس‌های گردشگری خبر داد که براساس آن، این آژانس‌ها نمی‌توانند فقط روی خروج مسافر کار کنند و رویه گردشگری کشور باید به نفع ورود مسافر به کشور تغییر کند.

اگرچه اظهارات مونسان درخصوص تغییر وضعیت گردشگری کشور به ورود بیشتر گردشگران به ایران مورد تأکید فعالان صنعت گردشگری است، اما در نمایشگاه یازدهم غرفه‌داران ترکیه توانستند به‌خوبی از پس معرفی جاذبه‌های گردشگری آن کشور برای گردشگران خروجی ایران برآیند و حتی تایلندی‌ها کتابچه‌ای از بروشور قیمت‌های سفر به تایلند به مخاطبان نمایشگاه و به زبان فارسی عرضه کردند که نرخ آنها بسیار بیشتر از نرخ‌های اعلام شده در روزهای دیگر سال است.

 

 

معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران

 

یازدهمین نمایشگاه گردشگری تهران به‌رغم تمام ضعف‌هایی که داشت توانست موج گردشگری را با جذب خانواده‌های ایرانی به یک رویداد گردشگری ایجاد کند. برنامه‌های مرتبط با تبریز 2018 و همدان 2018 که اولی پایتخت گردشگری جهان اسلام و دیگری پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی برای امسال اعلام شده‌است، توانست جاذبه‌های گردشگری ایران را به خانواده‌های ایرانی معرفی کند.

مازیار آل داوود، رئیس هیأت مدیره تشکیل اقامتگاه‌های حرفه‌ای بومگردی کشور اما از بی‌توجهی به اقامتگاه‌های بومگردی در نمایشگاه یازدهم انتقاد دارد. او می‌گوید به‌رغم تلاشی که مسئولان گردشگری کشور برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به بازدیدکنندگان داشتند اما گلایه‌های ما در بحث بومگردی این بود که غرفه‌های بومگردی با غرفه‌های دیگر مخلوط بودند و هیچ هویت مستقلی نداشتند. مثلا در کنار غرفه بومگردی، غرفه گردشگری سلامت و فلان بیمارستان تخصصی ایجاد شده بود و هیچ سنخیتی با فعالیت این بخش از گردشگری نداشتند.

مالک خانه آتشونی گرمه گفت متولیان گردشگری می‌توانستند بومگردی و مجموعه عشایری را در یک نقطه متمرکز کنند تا مشخص شود بازدیدکنندگان بومگردی و علاقه‌مندان به این حوزه گردشگری چه اندازه برای بازدید مجموعه‌های بومگردی و عشایری تمایل دارند.

 

 

هرج و مرج در غرفه‌چینی

 

گزارش همشهری از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران گویای تفاوت‌های برپایی مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور با گذشته است. نخست آنکه درست در نخستین روز از برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، سیاه‌چادر عرب‌های خوزستان که در سال‌های گذشته کانون توجه بازدیدکنندگان بود، از این نمایشگاه برچیده شد و آنطور که باسم حمادی، مدیر گروه هنری میسان و مسئول سیاه‌چادر عشایر خوزستان به همشهری اعلام کرد، به آنها گفته شد، مساحت 40متری مختص به سیاه‌چادر عرب‌ها برای اجرای مراسم آیینی و سنت قهوه‌خوری که به ثبت ملی نیز رسیده است، به یک شرکت فروش شیشه سکوریت واگذار شده و آنها باید سیاه‌چادر خود را به غرفه خوزستان منتقل کنند. این درخواست بدون توجه به ویژگی‌های سیاه‌چادر عرب‌های خوزستان صورت گرفت و به ناچار سیاه‌چادر عشایر عرب که هرساله میزبان گردشگران بسیار بود برای اجرای سنت قهوه‌خوری به گوشه‌ای از غرفه استان خوزستان محدود شد.

همشهری همچنین در پیگیری از نمایندگی فروش قطارهای رجا دریافت که وعده معاون گردشگری برای ارائه بلیت‌های تخفیف‌دار نوروزی قطار عملیاتی نشده و قطارهای رجا بلیت‌ مسیرهای کم‌تردد را براساس ظرفیت قطارها با نرخ پایین‌تر ارائه می‌کنند. تخفیف‌های 20 تا 50درصدی نیز چندان مورد توجه نبود و برخی غرفه‌های گردشگری اقدام به ارائه تخفیف تنها با 8تا 12درصد در پکیج‌های فروش خود کردند.

 

 

اوقات شاد فراغت

 

پرفورمنس‌ عروسک‌های غول‌پیکر با شخصیت‌های برگرفته از داستان‌های شاهنامه و بیرون‌کشیدن شخصیت‌های مهم فرهنگی و ادبی ایران از دل تاریخ از شیخ بهایی گرفته تا شاه عباس و کمال‌الملک و مارکوپولو با پوشش‌های مختص آن دوران یکی از جاذبه‌های این دوره از نمایشگاه گردشگری تهران برای بازدیدکنندگان بود. حسن تقی‌زاده انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی کشور به همشهری گفت: اگرچه برنامه‌ریزی‌های نمایشگاه 2‌ماه مانده به برپایی آن انجام شد اما معدل آن در این فرصت کم، در جذب بازدیدکننده قابل‌قبول است. او تأکید کرد: نمایشگاه‌ها یکی از 10آیتم اصلی در بازاریابی و تبلیغات گردشگری و توسعه بازار است و فرصتی برای آشنایی با برندها و زیبایی‌های مقاصد گردشگری کشور و تحریک‌کننده سفر است که نمایشگاه یازدهم توانست به خوبی این وظیفه را به انجام برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید