• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5337
+
-

وزارت نیرو با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب، مانع خیزش گردوغبار شود

 

مدیر ستاد مقابله با گردوغبار، کاهش بارش و مدیریت غلط منابع آب را دلیل خیزش گردوغبار خوزستان دانست و گفت: اجرای برخی پروژه‌های پتروشیمی و راهسازی، مانع ورود آب به مناطق دشتی خوزستان می‌شود؛ بنابراین وزارت نیرو باید مانع برداشت‌های غیرمجاز آب از این مناطق شود.

علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه گردوغبار اخیر در خوزستان منشأ داخلی دارد، تصریح کرد: کانون بحرانی جنوب شرق اهواز، منشأ گردوغبار چند روز اخیر خوزستان است؛ البته کانون‌های خارجی نیز در تشدید این وقایع گردوغباری تأثیرگذار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه محدوده جنوب شرق اهواز حالت هور و تالاب دارد، گفت: در سال‌های گذشته بر اثر بارش‌های رگباری، سیلاب وارد این مناطق می‌شد و زمینه رشد گیاهان را فراهم می‌کرد. این پوشش گیاهی، هنگام وزش باد از بروز پدیده گردوغبار جلوگیری می‌کرد.

طهماسبی در ادامه با تأکید بر اینکه اقدام کوتاه‌مدت و مؤثر برای حل گردوغبار خوزستان، وارد کردن آب به کانون‌های بحرانی گردوغبار به‌ویژه جنوب شرق اهواز است، گفت: شوری خاک غالب این مناطق به حدی است که امکان عملیات احیایی و نهال‌کاری وجود ندارد و تنها راه‌حل، وارد کردن آب است و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه وزارت نیرو باید در تخصیص حقابه محیط‌زیست جدی‌تر عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مانع ورود آب به مناطق دشتی خوزستان می‌شوند، گفت: وزارت نیرو باید مانع برداشت‌های غیرمجاز آب در این مناطق شود. برداشت آب در این منطقه قطعا برای برخی، بهره‌ اقتصادی به همراه دارد؛ بنابراین باید تکلیف روشن شود که نیاز به هوای پاک و سالم داریم یا نه و مشکل گردوغبار باید حل شود یا خیر؟

مدیر ستاد مقابله با گردوغبار تأکید کرد: راه‌حل مقابله با گردوغبار این مناطق روشن و واضح است اما باید دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند و بین نیازهای مختلف، توازن ایجاد کنیم. ایجاد این توازن نیز برعهده دولت است.

طهماسبی در ادامه به برنامه‌های اجرایی برای مقابله با گردوغبار اشاره و تأکید کرد: امسال بیشترین برنامه را در طول تاریخ سازمان جنگل‌ها برای مقابله با گردوغبار داشته‌ایم و در نتیجه پیگیری‌های ستاد مقابله با گردوغبار 100میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله با گردوغبار اختصاص یافت. وی با اشاره به نهال‌کاری 5هزار هکتاری در خوزستان در سال گذشته اظهار کرد: امسال برای 19 هزار هکتار نهال‌کاری، 27هزار هکتار قرق 12هزارو500 هکتار مدیریت چرا در کانون جنوب شرق اهواز برنامه داریم. همچنین برای جریاناتی که از شمال شرق وارد کشور می‌شود، 10هزار هکتار نهال‌کاری همراه با مالچ‌پاشی در مناطق مختلف خوزستان انجام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید