• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53431
+
-

نقشه انتخاباتی ترامپ برای ایران

گزارش
نقشه انتخاباتی ترامپ برای ایران


اعلام لغو معافیت‌های تحریمی از سوی کاخ سفید، مباحثه‌ توییتری بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با مذاکره‌کنندگان سابق آمریکا را هم در پی داشت، ترامپ به جان کری وزیر خارجه دولت اوباما کنایه زد و وندی شرمن معاون کری که بعد از نزدیک به 2 سال مذاکره با روحیات ایرانی‌ها آشنا شده است، نکاتی را به رئیس جمهور آمریکا گوشزد کرد. در این میان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم که دیروز عازم نیویورک شده بود، به توییت ترامپ پاسخ داد.  

ترامپ در توییتر نوشته بود: «جان کری» (وزیر امور خارجه پیشین آمریکا) و افرادی که به وی در سوق دادن آمریکا به سمت توافق هسته‌ای بسیار بد با ایران کمک کردند، توصیه بدتری را در اختیار حاکمان ایران قرار می‌دهند: نقض آشکار قانون لوگان.

قانونی که رئیس‌جمهور آمریکا  به آن استناد کرده مربوط به 220سال قبل است که براساس آن مذاکرات شهروندان غیرمسئول آمریکایی با دولت‌های متخاصم بدون اجازه مقام‌های آمریکا را جرم محسوب می‌کند. ترامپ معتقد است دمکرات‌ها به ویژه جان کری ایران را  تشویق می‌کنند تا سال 2020 که موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست در برجام باقی بمانند. نامزدهای دمکرات انتخابات آینده آمریکا هم با وعده بازگشت آمریکا به برجام پا به میدان رقابت با ترامپ گذاشته‌اند. این چنین هم هست که وندی شرمن  معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور با ایران در پاسخ به توییتی  کنایه آمیز درباره سیاست‌های ترامپ علیه ایر ن، نوشت: زمانی که اوایل دهه نخست ۲۰۰۰ اروپا شروع به مذاکره با ایران کرد، ایران ۱۶۴ سانتریفیوژ داشت. بعد از آنکه تحریم‌های تنبیهی اعمال و اجرا شد و اقتصاد آنها را در هم فشرد، تعداد سانتریفیوژهای ایران تا سال ۲۰۱۳ به ۱۹۰۰۰ دستگاه رسید. شرمن سپس اضافه کرد که تحریم می‌تواند بر تلاش برای وادار کردن ایران به مذاکره متمرکز باشد، اما بعید است که ایران با دونالد ترامپ مذاکره کند. آنچه احتمالش بیشتر است، این است که ایران تا انتخابات ۲۰۲۰ منتظر بماند.

ظریف اما پاسخ معناداری به ترامپ داد و نوشت: میراث داران تمدن کهن ایرانی راهبرد خود را براساس «راهنمایی» خارجی‌ها تعیین نمی‌کنند چه رسد به اینکه از طرف آمریکایی‌ها باشد. وی خاطرنشان کرد: تشدید تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران نشانگر استیصال و دستپاچگی رژیم آمریکا و شکست‌های مزمن اذناب و شریک جرم‌های منطقه‌ای آن است.

   نگرانی اسرائیل از بازگشت دمکرات‌ها به برجام
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی نوشته‌‌است، مقامات اسرائیلی نگران وعده‌های نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای بازگشت به برجام هستند. براساس این گزارش، درحالی‌که هر روز تعداد بیشتری از نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این وعده را می‌دهند، مقامات اسرائیلی هم نگران احیای برجام هستند و هم از اینکه این مسائل باعث شده اسرائیل بیشتر در عرصه سیاست داخلی آمریکا دخیل شود، ناخشنود هستند. برنی سندرز، الیزابت وارن، کاملا هریس و ایمی کلوبوکار، ازجمله این نامزدها بوده‌اند. احیای برجام برنامه و شعار انتخاباتی دیگر نامزدهای دمکرات ازجمله جو بایدن معاون اوباماست که قرار است به‌زودی نامزدی‌اش را در انتخابات سال2020 اعلام کند. هدف ترامپ، خروج ایران از برجام است. سایت المانیتور دیروز در گزارشی به قلم لورا روزن، خبرنگار آمریکایی نظر اروپایی‌ها درباره اقدامات ترامپ را این‌طور اعلام کرده‌است: واداشتن ایران به خروج از برجام. در این گزارش به نقل از برخی منابع اروپایی که نامشان ذکر نشده، آمده‌است: هدف دولت ترامپ از تشدید فشارهای اخیر ازجمله لغو معافیت‌های تحریم نفتی علیه ایران، این است که ایران از برجام خارج شود و واشنگتن بتواند ائتلاف مورد نظر خودش علیه ایران را در جهان تقویت کند. نویسنده این گزارش به نقل از تحلیلگران نوشته‌است: فشار بیشتر نتیجه کمتر می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید