• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53419
+
-

اتصال مغز و کامپیوتر تا 2020

ایلان ماسک اعلام کرده به‌زودی فناوری فیلم‌های علمی - تخیلی به واقعیت تبدیل می‌شود

اتصال مغز و کامپیوتر تا 2020

اتصال مغز انسان به سیستم‌های کامپیوتری سال‌ها سوژه فیلم‌های علمی - تخیلی مختلفی بوده است. در ژانرهایی مانند فیلم ماتریکس بسیار از محققان به‌دنبال آن بوده‌اند تا با روش‌های مختلف مانند تراشه‌های جدید بتوانند ترکیبی از قدرت ذهن انسان و کامپیوتر داشته باشند یا اطلاعاتی مانند آموزش زبان و فنون رزمی را به مغز آپلود کنند. ایلان ماسک، کارآفرین مشهوری که خیلی‌ها او را با ایده‌های جنجالی‌اش می‌شناسند در توییتر خود اعلام کرده که این ماجرا به‌زودی عملی خواهد شد. از آنجایی که ایده‌های ایلان ماسک مثل خودروهای الکتریکی پیشرفته تسلا یا موشک‌های قابل استفاده مجدد فالکون همیشه خروجی عملی داشته و تنها در حد تئوری باقی نمانده این خبر کوتاه برای رسانه‌های جهان بسیار مهم بوده است.


ایلان ماسک در سال۲۰۱۶ شرکت جدیدی به‌نام Neuralink را تاسیس کرد تا بتواند رابطی میان مغز انسان و کامپیوتر توسعه دهد و حالا به‌نظر می‌رسد ایده او در حال رسیدن به سرانجام است. ماسک اعلام کرده بود که می‌توان ایده اتصال مغز انسان به کامیپوتر را طی ۴سال عملی کرد و اگر این حرف او مبنای محاسبه قرار گیرد باید سال آینده میلادی منتظر اتفاقی هیجان‌انگیز بود.
ممکن است در نگاه اول ایده معرفی شده کمی دور از دسترس به‌نظر برسد اما این خاصیت پروژه‌های کلید خورده توسط ایلان ماسک بوده و هر دو کمپانی اسپیس ایکس و تسلا نیز به همین شکل کار خود را آغاز کرده‌اند.

همگام شدن با هوش مصنوعی
به گزارش همشهری، ایلان ماسک یکی از افرادی است که به‌شدت درباره خطر افزایش قدرت هوش مصنوعی و خطر آن برای بشر هشدار می‌دهد. یکی از دلایل پیگیری ایده اتصال مغز آدم‌ها به کامپیوتر هم براساس همین عقیده است. به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، او عقیده دارد با استفاده از فناوری‌های جدید و عملی کردن این ایده باید به بشریت کمک کرد تا با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه هوش ‌مصنوعی، همگام شود و در واقع برتری خود را حفظ کند.
حدس‌ها این است که Neuralink برای اتصال به مغز به کامپیوتر از یک چیپ که در مغز قرار می‌گیرد استفاده خواهد کرد. ماسک پیش از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که اتصال مستقیم غشایی با مغز می‌تواند مغز انسان را به توانایی فراتر از وضعیت فعلی برساند.
پیش‌بینی این است که در مراحل اولیه از این فناوری برای مطالعه و درمان بیماری‌هایی نظیر صرع یا اختلالات شدید افسردگی استفاده شود و به‌تدریج به مرحله‌های بعدی برای هدف نهایی تقویت مغز انسان برسد. چندی پیش ایلان ماسک در یک کنفرانس ایده‌ای مشهور به «بند عصبی» (neural lace) را ارائه داد که از طریق عمل جراحی به مغز انسان متصل شده و به کاربر امکان تعامل با کامپیوتر بدون نیاز به ابزارهای مرسوم نظیر ماوس و صفحه کلید را خواهد داد.

رقابت جهانی
اتصال مغز به کامپیوتر مدت‌هاست که تبدیل به یک رقابت پنهان میان کشورهای مختلف شده است. بخش‌های نظامی هم در این رابطه رقابت سختی دارند و به‌دنبال این ایده هستند که با آپلود اطلاعات مهارت‌های مختلف بتوانند ایده ابرسرباز را عملی کنند. مغز انسان ۸۶میلیارد نورون دارد و هیچ‌کس نمی‌داند چگونه کار می‌کنند. دانشمندان پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته‌اند و حتی مدارهای نورونی مربوط به عملکرد‌های ساده مغزی را نیز دستکاری کرده‌اند؛ ولی مواردی مثل تصور، خلاقیت و حافظه آنقدر پیچیده هستند که تمام دانشمندان علوم اعصاب هم نمی‌توانند آنها را حل کنند. از سوی دیگر ایده تهیه نسخه پشتیبانی از مغز انسان هم در حال پیگیری از سوی چند شرکت است. استارتاپ علوم اعصاب Nectome به تازگی از امکان آپلود مغز در کامپیوترها خبر داده است. به گزارش نیوزویک، رابرت مک اینتایر و مایکل مک کانا، بنیانگذاران این استارتاپ که فارغ‌التحصیلان دانشگاه ام‌آی‌تی هستند برای دیجیتال‌سازی‌ مغز از طریق باز تولید نقشه‌های عصبی به استفاده از فناوری‌های اسکن مغز روی آورده‌اند. این شرکت مدعی ذخیره «کانکتوم» مغز یک حیوان شده‌اند و می‌گویند این مرحله را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند. کانکتوم یا اتصالات نورونی در واقع نقشه عصبی مغز هر موجود زنده را شکل داده و در ذخیره‌سازی‌ اطلاعات مغز نقش مهمی دارد. به‌صورت ساده‌تر به یک نقشه جامع از اتصالات نورون در مغز کانکتوم می‌گویند که با نام «دیاگرام اتصالات» هم شناخته می‌شود. ایده این شرکت این است که می‌شود نسخه کپی گرفته شده از مغز یک انسان را با همه خصوصیات رفتاری و شخصیتی با پیشرفت علم به مثلا واحد پردازش و هوش مصنوعی یک روبات انسان‌نما آپلود کرد. براساس این تئوری درحالی‌که بدن فرد با گذر زمان از بین رفته و متلاشی شده اما فکر و ذهن او می‌تواند در یک روبات زنده باقی بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید