• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 4 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53399
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wz6z
+
-

سیلی که گرانی آورد

قائم‌مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان: با باز شدن جاده‌ها و ورود مواد غذایی و کالاهای اساسی به استان، پیش‌بینی می‌کنیم قیمت کالاها کاهش یابد

نمای نزدیک
سیلی که گرانی آورد

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


دغدغه گران شدن کالاهای اساسی و کمبود مواد خوراکی بعد از وقوع سیل که جمعیتی شامل 400 هزار نفر را درگیر و 100 هزار نفر را آواره کرد، این روزها بین خوزستانی‌ها موج می‌زند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در روزهای اخیر انواع میوه، سبزی، غلات و حبوبات گران شده‌اند. 

این در حالی است که مردم به اقلام اساسی مانند لبنیات، مرغ و گوشت، تخم‌مرغ و میوه و سبزی نیاز دارند و با وجود گرانی مجبور به خرید هستند. برخی هم به دلیل گرانی فقط با چند قلم کالا می‌توانند سبد خود را پر کنند. مردم تحلیلگران واقعی بازار هستند و نقد منصفانه آنها مبتنی بر واقعیت روز است. آنان موضوع گرانی و چند برابر شدن قیمت‌ها را لمس می‌کنند. 
یکی از شهروندان اهوازی که در حال خرید از یک فروشگاه است، می‌گوید:« اگر نخریم، چه کنیم؟» 

یکی از فروشگاه‌داران منطقه باهنر این شهر هم به خبرنگار همشهری می‌گوید: خرید مشتریان پیش از آغاز سال نو آغاز شد. حتی برخی از مشتریان با چند بار مراجعه به فروشگاه، یک کالا را چندین بار می‌خریدند که نشان می‌داد به دنبال تامین مایحتاج خود برای چند ماه هستند. این روند اکنون نیز ادامه دارد. 
امیدی ادامه می‌دهد: برای فروش روغن، شکر، قند، برنج و مواد شوینده سعی کردیم برای مشتریان محدودیت قائل شویم تا با کمبود این اقلام مواجه نشویم. اما باز هم می‌بینیم که خریدها بیش از حد معمول است که شاید نشأت‌گرفته از ترسی است که از آینده دارند. 

وی اظهار می‌کند: برخی از مواد غذایی مثل غلات و ماکارونی در روزهای اخیر با گرانی عجیبی مواجه شده‌‌اند. مردم وقتی این گرانی‌ها را می‌بینند اقدام به خرید بیش از حد ضرورت می‌کنند و به تبع آن کاسب برای فروش بیشتر مجبور به خریدهای مداوم می‌شود. این شاید به نوعی سبب گران‌تر شدن اجناس می‌شود. 


تعاریف جدید از خرید 

اوضاع اقتصادی و گرانی‌های اخیر سبب شده که برخی از مردم  تعاریف جدیدی از خرید ارائه دهند. 

یکی از شهروندان در این باره به همشهری می‌گوید: در گذشته وقتی می‌دیدیم که در فیلم‌های خارجی میوه‌ها را به تعداد می‌خرند، این کار برای ما که چند گونی برنج، چند کیسه شکر و قند و چند کارتن چای و روغن در خانه داشتیم، خنده‌دار بود. اما حالا ما هم داریم به سمت خریدهای محدود و برنامه‌‌ریزی‌شده می‌رویم. «محسنی» می‌افزاید: البته خرید محدود و بابرنامه ما فقط شامل مواد فاسدشدنی مانند میوه و سبزی است و سعی کرده‌ایم تا جایی که توان داریم اقلامی مانند برنج، روغن، شکر، قند و مواد شوینده را بخریم تا مدتی طولانی از خرید آنها بی‌نیاز باشیم. 

این شهروند اهوازی بیان می‌کند: زمستان سال گذشته، بدون این‌که استان مشکلی داشته باشد، ما دچار گرانی بی‌سابقه‌ای شدیم و حالا که شهرهای ما درگیر سیل هستند و بخشی از خطوط ریلی و جاده‌ای ما به دلیل آبگرفتگی مسدود شده‌اند، طبیعتا با گرانی و کمبود کالا مواجه خواهیم بود. 
وی ادامه می‌دهد: نمی‌توانیم به حرف‌ها و پیش‌بینی‌ها اعتماد کنیم، آن هم وقتی می‌بینیم همه اقلام از سبزی و میوه تا کالاهای اساسی دچار گرانی شده‌اند. 


گرانی میوه‌های باکیفیت

یکی از فروشندگان میوه در اتوبان کارگر اهواز نیز می‌گوید: دولت از طریق انبارها میوه زیادی به بازار تزریق کرده است، اما باز هم میوه‌ها گران هستند. «حلفی» ادامه می‌دهد: قیمت هر کیلوگرم پرتقال تازه 15 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم پرتقال انباری 12 هزار تومان است که نشان می‌دهد این میوه بین 4 تا 7 هزار تومان گران شده است. وی می‌گوید: در روزهای اخیر موز 2500 تومان، کیوی بین 5 تا 8 هزار تومان و سیب بین 3 تا 6 هزار تومان در هر کیلوگرم گران شده‌اند. همچنین قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته 2 هزار تومان بیشتر است. 

این فروشنده میوه اظهار می‌کند: مردم به استفاده از میوه‌های انباری رغبت ندارند، چراکه معتقدند این میوه‌ها طعم و خاصیت ندارند. وی درباره قیمت انواع صیفی و سبزی می‌گوید: هر کیلوگرم پیاز این روزها با قیمت 13 هزار تومان به فروش می‌رسد. گوجه‌فرنگی، بادمجان و سیب‌زمینی نیز 4 هزار تومان در هر کیلوگرم گران‌تر شده‌‌اند. همچنین قیمت یک دسته سبزی خوردن از 3 هزار تومان به 4 هزار تومان رسیده است. 


اختلاف قیمت زیادی ایجاد نشده است

قائم‌مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان «یدالله مهرعلیزاده» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: اما معتقد است که  گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند:  بخشی از کمبودها و افزایش قیمت‌ها به قطع شدن راه‌های مواصلاتی استان بازمی‌گردد. وی با بیان این‌که اختلاف قیمت زیادی در بازار استان مشاهده نشده است، می‌افزاید: با توجه به باز شدن جاده‌ها و ورود مواد غذایی و کالاهای اساسی با حجم زیاد  به بازار خوزستان در روزهای پیش رو، پیش‌بینی می‌کنیم که کالاها  و اقلام اساسی ارزان شود.  وی درباره جلسات ستاد تنظیم بازار خوزستان می‌گوید: این جلسات در حد تنظیم قیمت‌های گوشت قرمز و مرغ برگزار می‌شود، اما بیشتر تلاش‌ها معطوف به تامین نیازهای مردم سیل‌زده استان است، چراکه معاونت اقتصادی استانداری در زمینه پشتیبانی، ماموریت دارد.


همه چیز تحت کنترل است 

هرچند مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان ترجیح می‌دهد درباره گرانی‌ها اظهارنظر نکند، اما معاون وی به خبرنگار همشهری می‌گوید: در روزهایی که راه‌های مواصلاتی استان قطع شده بود، سعی کردیم با مدیریت بازار جلوی کمبودها را بگیریم. «علیمحمد رحمانی» می‌افزاید: با افزایش نظارت‌ها نیز سعی کردیم تخلفات را کاهش دهیم تا مردم بتوانند به راحتی نیازهای اساسی خود را رفع کنند. این روزها با باز شدن جاده‌ها ما شاهد ورود کالا به استان هستیم و همه چیز تحت کنترل است.


علت گرانی‌های اخیردر خوزستان

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: با توجه به محدودیت منابع درآمدی بسیاری از شهروندان و گرانی‌های موجود، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند نیازهای خود را در زمینه کالا در ابتدای ماه رفع کنند و این موضوع سبب هجوم مردم به بازار می‌شود.

«رضا کاظمی» به خبرنگار همشهری می‌افزاید: واکنش مردم به گرانی‌ها طبیعی است، چراکه بازار را غیرقابل کنترل می‌بینند و مجبورند اقلام مورد نیازشان را پیش از گران‌تر شدن تامین کنند.
وی می‌گوید: بسیاری از شهروندان پیش از تعطیلات سال نو یا در روزهای ابتدایی امسال، تا جایی که می‌توانستند، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کردند. پس از وقوع سیل هم نگرانی‌هایی ایجاد شد و به همین دلیل دوباره شاهد هجوم مردم به بازار و خرید زیاد بودیم. علاوه بر این،‌ بسیاری از شهروندان، خیران و مساجد به منظور پخت غذا برای سیل‌زدگان اقدام به خرید کردند که همه این مسائل به گرانی و کمبود کالا دامن زد. 

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که تاثیر سیل و آوارگی بخشی از شهروندان احتمالا تا 2 ماه دیگر ادامه داشته باشد، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان باید بخش پشتیبانی تامین مواد غذایی سیل‌زدگان را بر عهده بگیرد تا خرید و فروش کالاهای اساسی با مدیریت صحیح پیش برود و این خریدها به کمبود مواد غذایی و گرانی دامن نزند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید