• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53215
+
-

هشتمین خواهر خوانده یزد

انعقاد پیمان خواهرخواندگی مزایای بسیاری از نظر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دارد

گزارش
هشتمین خواهر خوانده یزد


سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


شهر یزد در حال انعقاد پیمان خواهرخواندگی با هشتمین خواهرخوانده خود است، در حالی که از ظرفیت ایجادشده از خواهرخواندگی‌های قبلی به‌درستی استفاده نشده است، اما شهر جهانی با آغوش باز از خواهرخوانده‌های جدید استقبال می‌کند. شهر یاسبرین یا یازبرین مجارستان اولین خواهرخوانده جدی شهر یزد است. این پیمان خواهرخواندگی در سال 86 منعقد شد و بعد از آن شهرهای دیگری نیز به جرگه خواهرخوانده‌های یزد پیوستند.


10 شهر هدف خواهرخواندگی

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد با بیان این‌که در حال حاضر یاسبرین مجارستان اصلی‌ترین خواهرخوانده شهر یزد است می‌گوید: 10 شهر هدف انعقاد این پیمان انتخاب شده و در دستور کار قرار گرفته است. «سید حسین آزادی» می‌افزاید: انعقاد پیمان خواهرخواندگی مزایای بسیاری از نظر فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دارد و می‌توان از ظرفیت‌های این پیمان در حوزه تجارت و گردشگری بهره گرفت و رفت و آمدهای تجاری را تسهیل کرد و لازم است بخش خصوصی به‌ویژه فعالان بخش اقتصادی و فرهنگی از این بستر فراهم‌شده نهایت استفاده را ببرند.

پیگیری خواهرخواندگی از سوی کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شهرداری یزد با آنتالیا و شهرهایی از ترکیه، عراق، کره جنوبی و هند در دست پیگیری است، اما تا زمانی که شهردار یزد منصوب نشود، امکان انعقاد هیچ پیمانی نیست، چراکه شهردار باید این تفاهم‌نامه را امضا کند. وی با اشاره به اهمیت شهر جهانی یزد برای بسیاری از کشورها از آمادگی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شهرهای متفاضی بعد از بررسی‌های مورد نیاز خبر می‌دهد.


اقدام جدی بعد از انتصاب شهردار جدید

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد با بیان این‌که در سال گذشته و امسال هنوز کار خاصی در حوزه خواهرخوانگی به دلیل نداشتن شهردار انجام نشده است اظهار امیدواری می‌کند در 2 سال باقی‌مانده تا پایان عمر شورای پنجم، تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه خواهرخواندگی به نتیجه برسد.
آزادی درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های خواهرخواندگی می‌گوید: در حال حاضر، این ظرفیت‌ها به نصب نماد و المان محدود شده است، اما باید ظرفیت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، می‌توان برای اقدامات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک تجاری و اقتصادی وارد عمل شد.

وی با تاکید بر این‌که وظیفه شهرداری ایجاد بستر لازم برای تعاملات و تبادلات در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی است اظهار می‌کند: اتاق بازرگانی باید از این ظرفیت نهایت بهره‌برداری را در بخش تجاری صورت دهد و دانشگاه‌ها نیز باید ارتباط برقرار کنند.

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد بیان می‌کند: البته ممکن است شهرداری امکانات استقرار را هم برای تسهیل این ارتباطات را فراهم کند، اما بهره‌برداری باید از سوی بخش خصوصی صورت گیرد. وی پیشنهاد می‌دهد که همه بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی در این حوزه زودتر وارد عمل شوند و از ظرفیت‌های خواهرخواندگی بهره لازم را ببرند. آزادی درباره اقدامات انجام‌شده در کمیسیون حوزه خواهرخواندگی می‌گوید: اقدامات صورت گرفته است، اما به دلیل نبود شهردار هنوز نتیجه‌بخش نبوده است و بعد از انتصاب شهردار موضوع با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.


 پیگیری خواهرخواندگی یزد با سریلانکا

رئیس کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد گفت: شورای شهر یزد خواستار خواهرخواندگی «یزد» و «کلمبو» پایتخت سریلانکا به عنوان هشتمین شهر خواهرخوانده یزد است . 
آزادی با اشاره به دیدار با سفیر سریلانکا در شهر یزد می‌گوید: به دلیل ثبت جهانی و همچنین معرفی به عنوان پایتخت شهرهای پایدار جهان، رونق گردشگری این شهر بیش از پیش مورد توجه است.
عضو شورای شهر یزد می‌گوید: شورای شهر یزد در نظر دارد که روابط خودش را با جهان بیش از پیش افزایش دهد. از این رو انعقاد پیمان خواهرخواندگی با بسیاری از شهرهای مطرح دنیا از جمله شهرهای کشور سریلانکا با جدیت دنبال می‌شود.


خواهرخوانده‌های یزد 

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد می‌گوید: در حال حاضر، شهر یزد با شهرهای هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسو کره‎‎جنوبی خواهرخوانده است. مقدمات خواهرخواندگی با لینز اتریش نیز انجام شده و درخواست خواهرخواندگی با دومین شهر کشور پرتغال هم به وزارت امور خارجه اعلام شده است.

«محمدجواد عاشق ‌طوس» ادامه می‌دهد: مذاکراتی قبلا با شهر لینز اتریش و 2 شهر از کشور لهستان صورت گرفته بود، اما به دلیل مشخص نشدن وضعیت شهردار یزد مسکوت مانده است.
وی می‌افزاید: اما در این فاصله با هماهنگی کمیسیون گردشگری و امور بین‌الملل شورای شهر یزد گزینه‌های دیگری نیز مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

این مسئول می‌گوید: پیشرفت هر شهر در انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی متفاوت است، به طوری که برخی شهرها هنوز در مرحله پیشنهاد است برخی در مرحله مذاکره است و در مورد برخی شهرها نیز وارد مرحله نامه‌نگاری شده است.

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد اظهار می‌کند: یکی از کشورهای هدف تبادلات بین‌المللی با شهر یزد کشور سریلانکا و مهم‌ترین شهر تجاری و تاریخی آن، کلمبو، است که قرار است در قالب تفاهم‌نامه دوستی و همکاری تجاری بگنجد.
وی با اشاره به این‌که در این زمینه مذاکرات با هیاتی از آفریقای جنوبی صورت گرفته است اظهار می‌کند: امسال نیز کشورهای بلغارستان و اوکراین در دستور کار بررسی خواهرخواندگی هستند، اما همچنان اولویت‌های ده‌گانه کمیسیون میراث فرهنگی، گردشگری و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد با جدیت و در اولویت کار در دستور بررسی است.

عاشق طوس با بیان این‌که شهرهای مورد نظر هر یک از این کشورها انتخاب شده است تاکید می‌کند: شهرهای منتخب شهرهای مهمی هستند که انعقاد پیمان خواهرخوانگی با آنها اهمیت بسیاری دارد. این موضوع شاید زمان‌بر باشد، اما از هیچ تلاشی در این حوزه دریغ نخواهیم کرد.


استقبال از هیات‌های دیپلماتیک  

مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد تاکید می‌کند: شهرداری و کمیسیون امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد از هر هیات دیپلماتیکی که وارد یزد می‌شود و حاضر به انعقاد تفاهم‌ خواهرخواندگی است استقبال می‌کنند.
وی می‌افزاید: اوضاع تجاری خوب اوضاع یزدی و فعالیت واحدهای صنعتی یزد فرصت را برای انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها فراهم کرده است. از این رو از هیچ فرصتی دریغ نمی‌کنیم و درهای مذاکره به روی همه کشورهایی که از نظر سیاسی مجاز باشیم باز است.عاشق طوس اظهار می‌کند: البته شرایط شهرهای پیشنهادی را بررسی می‌کنیم و هر کدام که برای یزد متناظری خوب و برای انعقاد پیمان خواهرخواهندگی مناسب باشند انتخاب می‌شوند.


اولین پیمان خواهرخواندگی

 اولین اقدام جدی خواهرخواندگی شهر یزد با شهر یاسبرین یا یازبرین مجارستان و به دنبال اعزام هیاتی از شهر یزد به این کشور آغاز شد که در نهایت در سال 86 منجر به انعقاد ‌پیمان رسمی ‌خواهرخواندگی شهرهای یزد و یاسبرین شد و از آن به بعد، پیمان‌های خواهرخواندگی با جدیت دنبال شد. در حال حاضر، یزد با شهرهای هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسو کره‎‎جنوبی خواهرخوانده است و مقدمات خواهرخواندگی با لینز اتریش نیز انجام شده و درخواست خواهرخواندگی با دومین شهر کشور پرتغال به وزارت امور خارجه اعلام شده است. این در حالی است که زمزمه‌های خواهرخواندگی در شهر یزد بعد از جنگ تحمیلی و با توسعه رفت و آمد هیات‌های اعزامی ‌از استان به سایر کشورها مطرح شد و اولین پیمان خواهرخواندگی شهر یزد با شهر هولگین جمهوری کوبا در سال 79 منعقد شد.


برگ برنده یزد

 مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد با بیان این‌که هشتمین خواهرخوانده یزد در راه است درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های پیمان خواهرخواندگی می‌‌گوید: شهرداری زمینه‌ها را برای ارتباطات بعدی برای بخش خصوصی فراهم می‌‌کند، اما از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری نشده است.«محمدجواد عاشق ‌طوس» ادامه می‌‌دهد: البته در چندین مورد ارتباط‌هایی با دانشگاه‌های استان برقرار شده، اما در بخش گردشگری و صنایع بهره‌برداری چندانی از این فرصت‌ها صورت نگرفته است. 
وی درباره بهره‌برداری شهرداری از ظرفیت‌های خواهرخواندگی نیز می‌‌گوید: شهرداری هم می‌‌تواند از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کند، اما با توجه به محدودیت‌ها و وظایف سنگین شهرداری در حوزه شهر در بخش‌های خدماتی، عمرانی و شهرسازی همت کمتری معطوف بخش بین‌المللی  می‌‌شود.

وی توضیح می‌‌دهد: دیدگاه غالب این است که بخش بین‌الملل بعد از بخش‌های داخلی قرار دارد. از این رو شهرداری بضاعت چندانی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خارجی به‌ویژه در پیمان‌های خواهرخواندگی ندارد.مسئول امور بین‌الملل شهرداری یزد با بیان این‌که در حال حاضر شهر یزد با شهرهای هولگین جمهوری کوبا، یاسبرین مجارستان، جاکارتای اندونزی، هومس سوریه، نزبی عمان و یئوسو کره‎‎جنوبی خواهرخوانده است به انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید بعد از انتصاب شهردار یزد اظهار امیدواری می‌کند.


ظرفیت اقتصادی خواهرخواندگی در یزد 

پیوند خواهر خواندگی بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم در سال 1945 صورت گرفت که بر اساس آن، این پیمان بین کشورهای اروپایی اتفاق افتاد.  پیمان خواهرخواندگی رابطه‌ای دوستانه است که جهت تبادل اطلاعات و تجربه و توسعه مناسبات فرهنگی و اجتماعی میان یک جامعه و جامعه‌ای دیگر، میان شهرهای اصلی یک جامعه زنده و پویا یعنی مدیریت محلی، تجارت و بخش‌های خصوصی برقرار می‌شود. یکی از مهم‌ترین بهره‌برداری‌ها در زمینه خواهرخواندگی بهره‌برداری اقتصادی است. به همین منظور، گفت‌وگویی با «علی‌اکبر کلانتر» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، ترتیب دادیم و درباره نقش خواهرخواندگی شهرها در تحولات اقتصادی سوالاتی مطرح کردیم.

اهمیت و نقش خواهرخواندگی در توسعه اقتصادی استان‌ها چیست؟

با توجه به این‌که تبادل تجارب اقتصادی و همچنین گسترش همکاری‌های صنعتی و بازرگانی از جمله مسائل قابل استفاده در زمینه خواهرخواندگی است، تاثیر زیاد وضعیت اقتصادی شهر‌های خواهرخوانده بر یکدیگر قابل انکار نیست. با این حال، مسئولان شهری و اقتصادی در یزد از این مزیت مهم میان خواهرخوانده‌ها غافل هستند و تلاشی برای برقراری ارتباط اقتصادی و فراهم‌سازی بستر رشد میان شهر‌های خواهرخوانده نمی‌کنند. در بسیاری از مواردی که در شهرهای اروپایی عقد خواهرخواندگی میان دو شهر انجام می‌گیرد هر دو شهر سعی می‌کنند با استفاده از تجربیات شهر دیگر به اقتصاد خود رونق بیشتری ببخشند و از مزایای اقتصادی خواهرخواندگی برای تعالی اقتصاد و توسعه صنعتی خود استفاده کنند.

به نظر شما، شهرهایی که خواهرخوانده یزد هستند، با دقت انتخاب شده‌اند؟

شباهت فرهنگی و تمدنی دو شهر مهم‌ترین ملاک خواهرخواندگی آنها با یکدیگر است، اما امروزه، بسیاری از خواهرخواندگی‌هایی که انجام می‌شود رنگ و بوی سیاسی دارد و به ملاک فرهنگی و تمدنی خواهرخواندگی توجهی نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید