• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5315
+
-

خبرهای کوتاه | ادب و هنر

 

«هجوم» به برلین

 

فیلم سینمایی «هجــــوم» به کارگردانی شهرام مکری در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین به نمایش در می‎آید. به گزارش همشهری، «هجوم» که این روزها در گروه هنروتجربه اکران می‌شود، برای نمایش در بخش پانورامای جشنواره برلین دعوت شده ‎است. «هجوم» به‌دلیل اکران در ایران، امکان حضور در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم برلین را نداشت. در بخش پانورامای برلین 47 فیلم از 40کشور حضور دارند.‎جشنواره فیلم برلین از 26بهمن تا 6 اسفندماه برگزار می‌شود.

 

 

داریوش شایگان در بیمارستان

 

داریوش شایگان، مترجم و نویسنده، پس از سکته مغزی در بیمــــارستان بستری شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، داریوش شایگان، اندیشمند، پژوهشگر، نویسنده و مترجم، عصر پنجشنبه 5 بهمن‌ماه در بیمارستان بستری شد. شایگان ساعت 4عصر روز پنجشنبه در اتاق کارش در منزل دچار سکته مغزی و بلافاصله به بیمارستان‌ منتقل شد. بیشتر آثار این اندیشمند به زبان فرانسه و در حوزه فلسفه تطبیقی است. «بینش اساطیری»، «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «آمیزش افق‌ها»، «در جست‌وجوی فضاهای گمشده»، «پنج اقلیم حضور» و... ازجمله کتاب‌های او به شمار می‌آیند. داریوش شایگان رمانی هم با عنوان «سرزمین سراب‌ها» به زبان فرانسه منتشر کرد که برنده جایزه انجمن نویسندگان فرانسوی شد. او جوایز و نشان‌های بین‌المللی بسیاری هم به‌خاطر آثارش کسب کرده است.

 

 

جایزه‌ای دیگر برای «فروشنده»

 

فیلم «فروشنده» جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان سال آکادمی سینمایی سوئد را دریافت کرد. این جایزه مهم‌ترین جایزه سینمایی سوئد است. اصغر فرهادی پیش‌تر برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان سال آکادمی سینمایی سوئد شده بود. فیلم‌های برگزیده در این مراسم با رأی سینماگران سوئدی در رشته‌های مختلف انتخاب می‌شوند.

 

 

مهمانان ویژه «آکواریوم»

 

رئیس دفتـــر رئیس‌جمهور به همراه همسرش که مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر به تماشای آکواریوم اثر سیامک احصایی نشستند. پروین داداندیش، همسر واعظی و مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ پس از پایان این نمایش به ایسنا گفت: «حرف ما سانسور نیست بلکه به دنبال این هستیم که فقط سیاه‌نمایی نشود.» محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور درباره بودجه فرهنگ و هنر گفت: بحث بودجه فقط در حوزه تئاتر محدودیت ندارد بلکه بقیه دستگاه‌ها نیز با محدودیت مواجه هستند و بودجه‌شان به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند. با این حال یک نکته دیگر آن است که همین مقدار بودجه‌ای که صرف هنر می‌شود باید مهندسی شده تا در جای درست مصرف شود.»

 

 

بنیامین و حواشی کرمان

 

درحالی‌که قرار بود بنیامین بهادری پنجشنبه‌شب در کرمان روی صحنه برود، خبری مبنی بر لغو خودخواسته کنسرت توسط این خواننده و حواشی پیرامون آن به سرعت در صدر خبرهای موسیقایی آخر هفته جاخوش کرد. بهادری درباره علت این لغو کنسرت موضوع عدم‌صدور مجوز برای حضور 2 نوازنده زن را پیش کشیده است و از سوی دیگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفته گروه بنیامین قبلا برای اجرا اقدام به اخذ مجوز به تعداد 5 نفر از این اداره کل کرده بودند و روز قبل از اجرا قصد داشتند این تعداد افزایش پیدا کند که امکان‌پذیر نبود. به گزارش ایرنا، محمدرضا علیزاده گفته: گروه بنیامین نام 5نفر را به‌عنوان خواننده و نوازنده اعلام کرده بود و مجوز اجرای این کنسرت در کرمان از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد. اما روز قبل از اجرا این گروه اعلام کرد قرار است 3نفر دیگر به‌عنوان نوازنده به گروه اضافه شوند که امکان اخذ استعلام در این زمان اندک برای 3نوازنده دیگر در این کنسرت فارغ از اینکه زن یا مرد باشند، وجود نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید