• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 53003
+
-

درد سرطان بی‌درمان نیست

یادداشت
درد سرطان بی‌درمان نیست

رضا امین‌نژاد/متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم

یکی از باورهای نادرست اما شایع در بیماران مبتلا به سرطان درباره درد است و اینکه تصور می‌کنند درد جزء جدایی‌ناپذیر سرطان است. سرطان همیشه با درد همراه نیست و قرار نیست هر‌بیمار مبتلا به سرطانی لزوما درد هم داشته باشد. سرطان، نمودها و نشانه‌های آن در افراد گوناگون متفاوت است. آنچه اهمیت دارد این است که بدانید اگر دچار درد سرطان هستید، قرار نیست مجبور به پذیرش آن باشید! درد ناشی از سرطان تقریبا در همه موارد قابل مدیریت است و می‌توان بر آن غلبه کرد و شما در همراهی و همکاری با پزشک معالج و متخصص فلوشیپ درد قادر به مدیریت و اداره درد خواهید بود. مهم‌ترین نکاتی که باید همیشه و همواره به‌خاطر داشته باشید این است که:
   درد شما قابل کنترل و مدیریت است.
   کنترل درد شما جزئی از درمان سرطان است.
   گفت‌وگوی شفاف و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با پزشک و گروه درمانگر به آنها کمک خواهد کرد که بتوانند درد شما را مدیریت و کنترل کنند.
   بهترین راه برای کنترل درد متوقف ساختن آن از همان ابتدا و یا ممانعت از بدتر شدن آن است.
   داروهای گوناگون و متنوعی برای کنترل درد وجود دارد و طرح درمانی برای مدیریت درد در هر بیمار با بیماران دیگر متفاوت است.
   ثبت روند پیدایش و سیر درد می‌تواند به پدیدآوردن طرح مطلوبی برای کنترل درد کمک شایانی کند.
   داروهای خود را آنگونه که دستور داده شده مصرف کنید. آنها را برای بعد، نگه ندارید و مقدار مصرف آنها را خودسرانه تغییر ندهید.
به‌خاطر داشته باشید که درد سرطان را می‌توان کاهش داد. شما با کاهش درد می‌توانید از یک زندگی عادی و خواب بهتر لذت ببرید و کیفیت زندگی بهتری داشته باشید. از این‌رو برای بهتر شدن کیفیت زندگی چه‌بسا مشورت کردن با یک متخصص درد یا طب تسکینی کمک‌کننده باشد. متخصصان درد و طب تسکینی در اداره و مدیریت درد، باتجربه و دارای دانش کافی هستند. این پزشکان به درمان علائم، اثرات ناخواسته جانبی و مشکلات هیجانی ناشی از سرطان و درمان‌های آن می‌پردازند. این گروه از متخصصان در همکاری با شما بهترین راه را برای مدیریت درد خواهند یافت. از این‌رو توصیه می‌شود شما از پزشک معالج یا پرستار خود برای معرفی به یکی از این متخصصان راهنمایی بخواهید.
فراموش نکنید که عدم‌مدیریت و کنترل درد سرطان می‌تواند موجب خستگی، افسردگی، خشم، ناراحتی، احساس تنهایی و اضطراب شود؛ اما با مداخله و کنترل شایسته درد می‌توان از یک زندگی فعال لذت برد، خواب بهتری داشت، لذت بودن در کنار خانواده و دوستان را تجربه کرد، طعم خوش خوراکی‌ها را چشید و زندگی زناشویی موفق‌تر و خلق و خوی بهتری داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید