• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 53010
+
-

خیرین بار سنگینی که بر دوش دولت است را کم می‌کنند

در سال‌های اخیر، حضور خیرین در حوزه‌های مختلف ازجمله سلامت توانسته تأثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به رفع مشکلات و معضلات این حوزه داشته باشد؛ مشکلاتی که رفع آنها گاهی حتی از توان دولت‌ها نیز خارج است.
همچنین خیرین با مشارکت خود در بخش‌های مختلف سلامت بدون شک می‌توانند از بار سنگینی که بر دوش دولت قرار دارد، کم کنند؛ موضوعی که وزیر بهداشت در دیدار رئیس و مدیران مجمع خیرین سلامت کشور نیز به آن اشاره کرد و افزود: اعتقاد دارم دولت در سال‌های آینده بدون کمک مردم، خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد کار مؤثری نمی‌تواند انجام دهد. دورانی با ۵دلار، فرزندان‌مان را علیه ۶بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه می‌کردیم و عوامل تهدید‌کننده سلامت، محدود بود اما امروز عواملی مانند فشار خون، دیابت، حوادث جاده‌ای، سرطان‌ها، سلامت روان و شیوه زندگی نادرست، نظام سلامت را دچار بحران‌های شدید کرده است. سعید نمکی با اشاره به افزایش سهم سلامت از GDP از ۶ به حدود ۹درصد، تأکید کرد: این حفره باز هم پرشدنی نیست؛ درحالی‌که این شاخص در برخی کشورها ازجمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شاید کمتر است و باید بدانیم که بضاعت کشور در حل و فصل مسائل نظام سلامت، محدود است. وی با تأکید بر اینکه فردی سیاسی نیستم و با عینک سیاسی نمی‌بینم، اضافه کرد: سیاسی‌کاری، انسان را به کج‌قضاوتی می‌اندازد و عینک سیاسی‌کاری، انسان را از انصاف دور می‌کند.

وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت با سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است و مطلقا نباید به سیاست آلوده شود و امور خیرین سلامت هیچ ارتباط و ضرورتی ندارد که در یک معاونت خاص، ادغام شود بلکه باید یک ساختار مستقل مردم‌نهاد با تصمیم‌گیری بیرون از وزارت بهداشت برای خیرین، متولی آن باشد و آن سازمان باید برای وزارت بهداشت تصمیم بگیرد و وزارت بهداشت باید نقشه‌ها و استانداردها را مشخص کند. از مجمع خیرین سلامت می‌خواهم که در کنار خیرین استان‌ها، نقشه‌راه توسعه ۵سال آینده نظام سلامت هر استان را تهیه کند و سهم خیرین و دولت مشخص باشد و نیازی به اخذ مجوز و مراحل بوروکراسی اداره نداشته باشد. وی افزود: وقتی برای دیابت، چاقی و فشار خون باید سبک زندگی را تغییر دهیم، بهترین مکان تغییر سبک زندگی، مدرسه است.  وقتی در سازمان برنامه و بودجه بودم، طرح نماد (نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزی) را تصویب کردیم و یا طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس را نوشتیم که تبدیل به یک مگاپروژه می‌شود، باید اقدامات خود را از مدارس آغاز کنیم. ( وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید