• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 31 فروردین 1398
کد مطلب : 52978
+
-

تندیس شهیدان آوینی و صیاد شیرازی رونمایی شد

مسجدجامعی در نخستین تهرانگردی سال98 نسبت به حفاظت از آشیانه قلعه‌مرغی تأکید کرد و پیشنهاد داد موزه آجر در خلازیر ایجاد شود

شورا
تندیس شهیدان آوینی و صیاد شیرازی رونمایی شد


نخستین تهرانگردی عضو شورای شهر تهران در سال98 با حضور در بهشت‌زهرا و بازدید از چند بخش جنوبی پایتخت رقم خورد. احمد مسجدجامعی در این برنامه ابتدا به مزار شهدای ارتش رفت و یاد و نام آنها را گرامی داشت؛ برنامه‌ای که با رونمایی از تندیس شهیدان آوینی و صیاد شیرازی شروع شد.

 به گزارش ایسنا، تهرانگردان دیروز در کنار قبور شهدای ارتش ازجمله شهید ستاری حاضر شدند و ضمن گرامیداشت رشادت‌های آنها، خاطراتی از شهدا را نیز مرور کردند.

مسجدجامعی هم در توضیحاتی به طراحی موزه پرواز پرداخت و گفت: «شهید ستاری پیگیر طراحی موزه پرواز بود و نکته جالب اینکه پیروز حناچی روی طرح این موزه فعالیت می‌کرد. امیدواریم حالا که حناچی شهردار تهران است موزه پرواز به نتیجه برسد.» او همچنین به تعداد آرامستان‌های تهران اشاره کرد و گفت: «تهران یک زمانی ۱۴۰ آرامستان داشت که حالا عمده آنها به بوستان و فضای سبز تبدیل شدند و حالا تنها ۸۰ آرامستان باقی مانده که به‌صورت محدود از آن استفاده می‌شود که عمدتاً زیر نظر اوقاف است.»

عضو شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت نابسامان برخی از آرامستان‌ها نیز اظهار داشت: «متأسفانه برخی از آرامستان‌ها را به هم ریخته‌اند. به‌عنوان مثال در گذشته به احترام حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری از ساختن مقبره‌های دومناره جلوگیری می‌کردند اما حالا فکر می‌کنند که ایده جالبی است و قبر دو مناره می‌سازند.» او با بیان اینکه مطالعاتی انجام شده تا به جای بهشت‌زهرا، فضاهای جدید ایجاد شود، افزود: «ما به سازمان بهشت‌زهرا همواره توجه کرده‌ایم به‌گونه‌ای که شغل تطهیرکنندگی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شد.» براساس این گزارش روز گذشته همچنین در پی تفاهمنامه فیمابین سازمان بهشت‌زهرا و اداره کل ارشاد و فرهنگ استان تهران قرار شد هر شب هزار دانشجوی شهرستانی که برای استفاده از نمایشگاه کتاب به تهران می‌آیند در مهمانسرای حرم امام خمینی اسکان داده شده و با وسیله ایاب و ذهاب از نمایشگاه کتاب بازدید کنند.

ایجاد «موزه آجر» در تهران
بازدید از کوره‌های آجرپزی خلازیر بخش دیگری از برنامه تهرانگردان بود. مسجدجامعی در این محدوده به‌وجود ۴۰ کوره آجرپزی خلازیر اشاره کرد و گفت:‌ «در گذشته سندی تصویب شد مبنی بر اینکه کوره‌های غیرفعال به بوستانی تحت عنوان «پارک ایرانیان» تبدیل شود و قرار شد که کوره‌های آجرپزی نیز با کاربری جدید حفظ شود. می‌توان یکی از این کوره‌ها را به موزه آجر تبدیل کرد چراکه آجر و خشت جزو تمدن ایران است و صرفاً یک مصالح ساختمانی نیست. آجر براساس نوع لعاب، زمان پخت و ... کاربری آن متفاوت است و نشان‌دهنده دوره خاصی است و در بناها نیز تأثیر‌گذار است مثلاً می‌بینیم که در سیل اخیر پل‌های آجری از بین نرفته است و یا زمانی که خاتمی به سازمان ملل رفت دیدیم که آجر و خشتی را هدیه دادند.» توکلی شهردار منطقه۱۹ نیز با بیان اینکه یک کوره به «اسم ناهید» در این منطقه به متراژ ۱۱هزار متر تملک شده است، گفت: در محدوده بوستان ایرانیان حدود ۴ الی ۵ کوره دیگر نیز وجود دارد که می‌بایست تملک شوند و امیدواریم تا پایان امسال فاز یک این بوستان با نگاه ویژه سازمان بوستان‌ها ساخته شود.»

مسجد جامعی در ادامه به ایستگاه شماره۷ آتش‌نشانی رفته و از نزدیک در جریان اقدامات آتش‌نشانان این ایستگاه که برای کمک به سیل زدگان لرستان و گلستان رفته بودند قرار گرفت. او در تماس تلفنی با داوری، مدیرعامل آتش‌نشانی از وی خواست که فیلم و گزارشی از اقدامات تیم‌های آتش‌نشانی  در زمینه کمک به سیل‌زدگان تهیه کند و در اختیار شورای شهر بابت جذب اعتبارات و تقدیر و تشکر از آتش‌نشانان، بگذارد.

   آشیانه قلعه‌مرغی حفظ می‌شود
اعضای تیم تهرانگردی صبح دیروز به بوستان ولایت هم سر زدند تا از فرودگاه قلعه‌مرغی بازدید کنند. این بازدید سبب شد تا آنها از آشیانه چوبی که هنوز سازه‌های چوبی آن باقی مانده دیدن کنند و توضیحات مسجدجامعی درباره آشیانه فرودگاه قلعه‌مرغی را بشنوند. مسجدجامعی گفت: «این آشیانه در سال۱۳۰۱ ساخته شده  و تنها آشیانه‌ای است که هنوز سازه‌های چوبی آن باقی مانده است اما متأسفانه نه ثبت ملی شده و نه فکری به حال نگهداشت آن شده است.» در ادامه کاپیتان حسین شاهین‌نژاد، نایب‌رئیس کانون خلبانان ضمن تشریح برنامه‌های آتی که درصورت ساخته شدن موزه هوانوردی در بوستان ولایت انجام خواهد گرفت گفت: «ما با شهردار و رئیس شورای شهر صحبت کردیم و آنها برای حفظ آشیانه قدیمی و ساخت موزه جدید به ما قول همکاری داده‌اند. امیدواریم که با تخصیص اعتبارات در مورد این موزه که سال‌هاست موضوعش معطل مانده چاره‌اندیشی شود.» براساس این گزارش، علی توکلی، شهردار منطقه۱۹ هم که در برنامه حضور داشت اعلام کرد: در بودجه۹۸ این منطقه ردیفی برای حفاظت از آشیانه قلعه‌مرغی دیده نشده و شاید باید متممی ارائه شود. در عین حال او گفت: شهرداری منطقه برای حفاظت این آشیانه چوبی از باد و باران تا پایان سال نسبت به احداث سقف روی آشیانه اقدام خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید