
تاکسی

بیمه تکمیلی رایگان رانندگان تاکسی
معاون برنامهریزی و توسعه شهری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی پایتخت از سال گذشته خبر داد. رضا قاضی به ایسنا گفت: «با وجود اطلاعیه اتحادیه کشوری تاکسیرانی برای بیمه رانندگان، رانندگان تهرانی بیمه تکمیلی هستند.» او در مورد وضعیت بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی شهر تهران با بیان اینکه بهتازگی اتحادیه تاکسیرانان کشور در مورد بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی اطلاعیهای صادر کرده است، عنوان کرد: «در این اطلاعیه آمده که رانندگان درصورت صلاحدید میتوانند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند اما این در حالی است که در سال گذشته رانندگان تاکسی شهر تهران براساس مصوبه شورا و کمک شهرداری بهصورت رایگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند.» قاضی با بیان اینکه تاکسیرانان شهر تهران از سوی سازمان تاکسیرانی از سال گذشته بهطور رایگان و با هزینه سازمان، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتهاند، اضافه کرد: «مطلب منتشرشده از سوی برخی رسانهها به نقل از اتحادیه کشوری تاکسیرانی درخصوص بیمه تکمیلی تاکسیرانان با مبلغ ماهانه ۴۵ هزار تومان (سالانه ۵۴۰ هزار تومان)، به تاکسیرانان تهرانی مربوط نیست و برای تاکسیرانان سایر شهرهای کشور منتشر شده است. خانوادههای رانندگان نیز با تخفیف بیش از ۵۰ درصد تحت پوشش سرویس بیمه شهری هستند. »
ضرورت حمایت از رانندگان تاکسی
حضور بخشهای غیرمنسجم همچون تاکسیهای اینترنتی بر مشکلات تاکسیرانان افزوده است. شادمهر کاظمزاده، عضو کمیسیون حملونقل مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت تاکسیرانی در شهرتهران به مهر اظهارکرد: بهطور کلی تهران دارای مشکلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک بوده که پرداختن به این موضوعات اجتنابناپذیر و مستلزم گسترش و بهینهسازی حملونقل عمومی است. این نماینده مجلس با بیان اینکه در حوزه ترافیک مهمترین محورها ساماندهی تاکسیها و خطوط اتوبوسرانی است، افزود: امروزه یکی از مشکلات تاکسیها حضور بخشهای غیرمنسجم مثل اسنپ یا تپسی است و ماشینهایی که در قالب تعاونی تاکسیرانی یا بهصورت مشخص زیرمجموعه شهرداری نیستند، با تاکسیها به رقابت پرداخته و حوزه کاری آنها را محدود میکنند.
لزوم توجه به تاکسیهای گازسوز
هماکنون بیش از ۹۵درصد تاکسیهای کشور دوگانهسوز هستند و کمتر از ۵ درصد تاکسیها یعنی حدود ۱۰ هزار تاکسی گازسوز نیستند که آنها هم فرسودهاند و درصورت نوسازی از طرف کارخانه دوگانهسوز میشوند. مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در اینباره به همشهری گفت: در ناوگان حملونقل عمومی دوگانهسوز، احتمال دارد برخی از مخازن طول عمرشان تمام و یا بهواسطه آسیبدیدگی نیازمند تعویض باشند، بنابراین ارائه تسهیلات بانکی به این خودروها میتواند اقدام خوبی جهت افزایش سطح ایمنی و استاندارد خودروهای دوگانهسوز باشد. از طرفی رانندگان نیز میتوانند مخازن معیوب خودروهای خود را با این وام، تعویض کنند. ضامنی تصریح کرد: در جلساتی که با نمایندگان CNG در کشور داشتیم مقرر شد که این مراکز سوختگیری مجهز به دوربینهایی شوند تا سطح امنیت بالا برود. از طرفی بایستی از تکنولوژیهای روز و علم روز در جانمایی مخازن استفاده کنیم.