• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52843
+
-

فلسطینی‌ها غایب جشنواره جهانی فجر

پل شریدر، کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور آمریکایی میهمان جشنواره جهانی فیلم فجر

جشنواره
فلسطینی‌ها غایب جشنواره جهانی فجر

 سینما ناخواسته تحت‌تأثیر وقایع سیاسی قرار دارد و جشنواره جهانی فیلم فجر هم از این قاعده مستثنا نیست. این جمله شاید مهم‌ترین نکته بخش ابتدایی صحبت‌های رضا میرکریمی، دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری این دوره جشنواره بود که روز گذشته در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. سیاستی که هم به تحریم‌ها گره خورده و هم این روزها به ممنوعیت حضور میهمانان فلسطینی جشنواره منجر شده است و دبیر جشنواره امیدوار است طرفین همیشه در نزاع‌های سیاسی لااقل برای فرهنگ و هنر استثنا قائل شوند.
جشنواره‌ای که امشب با نمایش فیلم «دیده‌بان» ساخته ابراهیم حاتمی کیا افتتاح می‌شود و از روز پنجشنبه به‌طور رسمی آغاز به‌کار می‌کند.

تحریم‌ها علیه فجر جهانی
«مابرای پرداخت پول جهت خرید حق پخش فیلم‌های انتخابی برای جشنواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم. از سوی دیگر ارسال و دریافت مرسولات پستی و حتی خرید بلیت برای میهمانان خارجی هم با مشکلاتی مواجه بود. حتی گروه‌های سیاسی تندرو در خارج از کشور تلاش‌های بسیاری تدارک دیدند تا میهمانان خارجی ما را برای حضور در ایران و شرکت در جشنواره منصرف کنند. اما با این همه اتفاق و فشار عجیب تحریم‌ها، ما با قدرت و پشتکار به کارمان ادامه دادیم و خواهیم داد تا جشنواره‌ای پرشکوه و درجه یک برگزار کنیم.» این حرف‌های میرکریمی با صحبت درباره مشکلات بودجه برای برگزاری جشنواره از سوی وزارت ارشاد و تلاش برای یافتن حامیانی که با کمک‌هایشان برگزاری جشنواره را ممکن کنند ادامه یافت. دبیر جشنواره تأکید کرد که امسال 5میلیارد تومان از بودجه برگزاری جشنواره را ارشاد تامین کرده و مابقی را حامیان دیگر جشنواره تقبل کرده‌اند. به گفته میرکریمی، جشنواره سال قبل با بودجه 2/8میلیارد تومانی برگزار شده و امسال پیش‌بینی افزایش 10 درصدی بودجه جشنواره مدنظر قرار گرفته است.

بودجه انقباضی، برنامه‌های انقباضی
شرایط اقتصادی و موج افزایش قیمت‌ها، جشنواره جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. برگزارکنندگان جشنواره جهانی فجر با اینکه تلاش کردند از طرف حامیان مالی هزینه‌هایی مانند پذیرایی ، هتل ، هواپیما و حمل‌ونقل را جبران کنند ولی به ناچار تن به کاهش یا حذف برخی بخش‌های همیشگی جشنواره هم داده‌اند. تعداد میهمانان بخش دارالفنون امسال جشنواره که به آموزش استعدادهای فیلمسازی اختصاص دارد به نصف تقلیل یافته است. همچنین مجموعا 250میهمان خارجی از 58کشور در جشنواره جهانی حاضر خواهند بود که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
 2000فیلم برای شرکت در جشنواره جهانی فجر ثبت نام کرده‌اند که از میان آنها 163فیلم از 64کشور پذیرفته شده‌اند. همچنین بخش جنبی نمایش عکس‌های قدیمی سینما که هرساله به مدیریت سیف‌الله صمدیان در کاخ جشنواره برگزار می‌شد امسال در جشنواره به‌دلیل محدودیت‌های مالی برگزار نخواهد شد.

د مثل دونده، مثل دیده‌بان
پوستر جشنواره امسال به فیلم «دونده» ساخته امیر نادری اختصاص یافته است. همچنین قرار است این فیلم همراه با یک پیام ویدئویی از سوی امیرنادری در مراسمی در جشنواره امسال به نمایش درآید. 
میرکریمی درباره انتخاب این عکس و فیلم در جشنواره امسال گفت:«دونده» نخستین فیلم سینمایی بعد از انقلاب است که در جشنواره‌های جهانی ایران را نمایندگی کرد. همچنین فیلم «دیده بان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا هم نخستین فیلم جنگی سینمای ما بود که در جشنواره خارجی شرکت کرد.» او همچنین بااشاره به اینکه امیر نادری مشکلی برای بازگشت به ایران ندارد و خودش هم شخصا از او برای شرکت در جشنواره تقاضا کرده تأکید کرد:« پرهیز آقای نادری از سفر به ایران بیشتر شخصی و مرتبط با دنیای خصوصی ایشان است وگرنه ما با افتخار در خدمت ایشان بودیم.»

جنبی‌های مهم، حاشیه‌های اصلی 
مرور سینمای معاصر آلمان و چین، مروری بر فیلم‌های کمدی معاصر دنیا، بخش شاخه‌های زیتون و نمایش فیلم‌های برگزیده 10کشور دنیا که به اسکار ارسال شده بودند ازجمله بخش‌های جنبی جشنواره سی و هفتم فجر جهانی است. حضور پل شریدر، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی، انتخاب نوید محمدزاده و نرگس آبیار به‌عنوان داوران ایرانی بخش بین‌الملل و روبرت صافاریان در کنار دو منتقد خارجی دیگر جهت برگزاری آزمایشی انتخاب بهترین فیلم از نگاه منتقدان (جایزه فیپرشی) ازجمله اتفاقات دیگر جشنواره پیش رو است.
 تبلیغ غیرمستقیم جشنواره جهانی فجر از طریق بیلبوردهای ِیک جشنواره، یک فیلم، یک جمله و گذر فرهنگی جشنواره جهانی فجر در جوار سینما فلسطین هم حاصل همکاری و کمک شهرداری تهران به جشنواره جهانی فیلم فجر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید