• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52808
+
-

طلافروش ورشکسته سارق طلافروشی شد

داخلی
طلافروش ورشکسته سارق طلافروشی شد


در سال جدید هم عملیات رعد که هدف آن دستگیری سارقان و مجرمان است از سوی پلیس پایتخت ادامه دارد و در بیست و چهارمین مرحله از این عملیات، 665سارق و مالخر دستگیر شدند. طلافروش ورشکسته که از مغازه دوستش 2کیلو طلا دزدیده بود، یکی از اعضای باند بین‌‌الملل جعل ویزا و گذرنامه، سارق زورگیری که شگرد عجیبی برای سرقت‌هایش داشت و بهیاری که دست به سرقت از بیمارستان می‌زد از جمله مجرمانی هستند که در این عملیات دستگیر شدند.

به گزارش همشهری، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران صبح دیروز در محوطه پلیس پیشگیری پایتخت و در بین خبرنگاران حاضر شد تا از دستاوردهای این طرح بگوید. وی گفت: این عملیات با استفاده از ظرفیت و توان کلانتری‌ها و پلیس پیشگیری از ابتدای هفته جاری به مرحله اجرا در آمد و در جریان آن ۳۰۹ حکم قضایی اجرا شد. وی ادامه داد: در این طرح همکارانم به ۳۰۹ مخفیگاه سارقان و مالخران وارد شدند و در مجموع ۶۶۵ نفر را به دام انداختند.
سردار رحیمی با اشاره به کشف اموال مسروقه از مخفیگاه‌های متهمان افزود: حدود ۸۷ درصد اموال از منازل و مغازه‌ها به سرقت رفته بود و ارزش تقریبی این اموال بالغ بر 6 میلیارد تومان است. از میان سارقان دستگیر شده ٣۵٣ نفر دارای سابقه هستند و ۳۱۲ نفر نیز برای نخستین بار است که توسط پلیس دستگیر می‌شوند. علاوه بر این 5قبضه سلاح جنگی و 49قبضه انواع سلاح سرد از سارقان کشف شده است.

کاهش 10درصدی سرقت در تهران
‌در 2 سال گذشته ۳۷ درصد از سرقت‌های کل کشور در تهران رخ می‌داد؛ حال آنکه با اجرای این طرح‌ها در این 2سال میزان وقوع آنها ۲۳ تا ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است». سردار رحیمی با بیان این جمله گفت: کاهش 10درصدی سرقت نشان می‌داد که طرح‌هایی مانند طرح رعد اثرات مثبتی در پی داشته است.

رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: در سال ۹۸ بحث پاکسازی پایتخت از معتادان متجاهر در اولویت پلیس است چرا که این افراد در بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها دست دارند. در این راستا ۹۲باب منزل را  که حدود ۸۶۰ اتاقک در آنها وجود داشت پلمب کرده‌ایم که این اماکن مخروبه بوده و آب و گاز و برق آن قطع شده و تخریب آنها در دستور کار است. رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه تمام پلیس‌ها مکلف شدند تا اگر در این مناطق معتاد متجاهر دیدند تحویل گشت‌های پلیس مبارزه با مواد‌مخدر دهند، گفت: ما قصد داریم تا پایتخت را از حضور معتادان متجاهر پاک کنیم.

باند بین‌المللی جعل
ماموران پلیس پیشگیری پایتخت موفق شدند یکی از اعضای باند جعل را که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کرد در تهران دستگیر کنند. او جوانی 28ساله و کارشناس گرافیک است. می‌گوید هنرمند است و نقاشی می‌کند؛ علاوه بر این مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه است.


این همه استعداد داری و تحصیلکرده هستی با این حال دست به خلاف زدی؟
پول خیلی خوبی گیرم می‌آمد به همین دلیل وسوسه شدم و سر از دنیای جاعلان در آوردم.

با اعضای باندی که در خارج از ایران بودند چطور آشنا شدی؟
از طریق یکی از دوستان آلمانی‌ام با این باند آشنا شدم. یکی ازهمدستانم یونان بود و دیگری آلمان. فردی که در یونان زندگی می‌کند ایرانی است. من هم کانتکت ایرانی بودم که در تهران فعالیت می‌کردم. همه کارهای جعل را آنجا انجام می‌دادند و از طریق رابط‌هایشان به من می‌رساندند. معمولا قرارمان در فرودگاه بود. من هم مدارک جعلی را در تهران به‌دست سوژه‌ها می‌رساندم و سهمم را می‌گرفتم.

معمولا چه مدارکی جعل می‌کردند؟
اکثرا مدرک تحصیلی بود و بیشتر در امور مهاجرت به‌کار می‌رفت.

چقدر پول می‌گرفتید برای هر مدرک؟
رقمش متفاوت بود؛ بین 5تا 30میلیون تومان.

چقدر پول گیرت آمد؟
بستگی داشت اما در آمدش بد نبود به حدی که وسوسه شده بودم خودم هم جعل یاد بگیرم. چون من بچه با استعداد و باهوشی هستم. این اواخر با برنامه کار می‌کردم و اگر جایی گیر می‌کردم از همدستم که در یونان بود سؤال می‌پرسیدم.

  سرقت‌های خانم بهیار از بیمارستان


ماموران پلیس دختر جوانی را دستگیرکردند که تجهیزات پزشکی از بیمارستانی در پایتخت سرقت می‌کرد.ماجرا از این قرار بود که از چند وقت پیش گزارشی از سرقت تجهیزات در انبار بیمارستان به پلیس اعلام شد که مأموران با انجام تحقیقات و بررسی تصاویر دوربین مداربسته به خانم کمک بهیار که در بیمارستان کار می‌کرد مشکوک شدند. او بازداشت شد اما در بازجویی‌ها منکر سرقت بود تا اینکه در بازرسی از مخفیگاه وی بخشی از اموال مسروقه کشف شد. در چنین شرایطی بود که او ناچار به اعتراف شد و گفت به‌دلیل اینکه حقوقش کم بوده نقشه سرقت کشیده است. او هر زمانی که فرصت مهیا بود تجهیزات پزشکی را سرقت کرده و داخل کیفش می‌گذاشت. پس از آن تحویل همدستش می‌داد و او در یکی از شهرستان‌ها تجهیزات را می‌فروخت. تحقیقات از این بهیار سارق برای مشخص شدن میزان سرقت و دستگیری همدست وی ادامه دارد.

نقشه جدید برای سرقت گوشی
«شما مزاحم ناموس من شده‌اید و باید گوشی موبایلتان را به من بدهید تا پیامک‌هایتان را چک کنم». جوان شیشه‌ای و معتاد پس از شناسایی طعمه‌هایش چاقویی زیر گردنشان می‌گذاشت تا با تهدید، ‌گوشی‌های گران‌قیمتشان را سرقت کند. او در گفت‌وگو با همشهری جزئیات شگرد جدیدش را فاش کرد.


 چند نفر را با این شگرد به دام انداختی؟
6یا 7نفر. دقیق نمی‌دانم چون وقتی شیشه می‌کشم دچار توهم می‌شوم.

از شگردت بگو؟
در خیابان‌های شرق تهران پرسه می‌زدم و به محض شناسایی سوژه‌ای که گوشی موبایلش را در دستش گرفته به سمتش می‌رفتم.به آنها می‌گفتم چرا مزاحم ناموس من شده‌اید و در تلگرام برایش پیامک می‌فرستید. آنها تعجب می‌کردند و می‌گفتند که اشتباه گرفته‌ام. در همین هنگام چاقویی روی پهلو یا زیرگردنش می‌گذاشتم و تهدیدشان می‌کردم تا موبایلشان را تحویلم بدهند. آنها هم از ترس جانشان تسلیم می‌شدند.

با گوشی سرقتی چه می‌کردی؟
می‌فروختم و با آن مواد می‌خریدم.

سابقه داری؟
سابقه درگیری و حمل مواد‌مخدر دارم.


گفت‌و‌گو با طلافروش
در میان متهمانی که در تازه‌ترین طرح رعد دستگیر شده‌اند، طلافروش ورشکسته‌ای است که در میانسالی پا به دنیای تبهکاران گذاشته و نخستین باری است که دستگیر می‌شود. او می‌گوید وسوسه‌های شیطان کار دستش داد و باعث شد در این سن و سال با آبرویش بازی کند. گفت‌وگو با او را بخوانید.


 از چند طلافروشی سرقت کرده‌ای؟
یکی.

سرقت را چطور انجام دادی؟
طلافروشی متعلق به یکی از دوستانم بود. دوست صمیمی‌ام که 20سالی می‌شود با هم دوستیم و رفت‌وآمد داریم. او هم طلافروش است که مدتی می‌شود در مغازه او کار می‌کنم. مغازه‌اش حوالی بازار است. از وقتی در آنجا مشغول کار شدم، فکر سرقت به سرم زد. معمولا هنگام چیدن ویترین، پنهانی چند قطعه طلا سرقت می‌کردم. یا داخل جیبم می‌گذاشتم یا روی زمین می‌انداختم تا در فرصتی مناسب آن را بردارم.

 انگیزه‌ات چه بود؟
مشکل مالی داشتم. نمی‌دانم شاید طمع کردم اما نه... بهتر است بگویم وسوسه‌های شیطانی بود. شیطان مدام در گوشم می‌گفت بردار کسی متوجه نمی‌شود. چون دوستم عمده فروش بود و فکر می‌کردم اصلا متوجه این موضوع نشود.

 خودت که طلافروش بودی، پس چرا در مغازه دوستت کار می‌کردی؟
من برای خودم کسب و کاری داشتم. 10سال قبل آزمایشگاه طلا داشتم اما همان زمان همه زندگیم را باختم. راستش را بخواهید در کار ما ریسک کردن اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان مثال امشب هرچه سرمایه ‌داریم طلا می‌خریم به این امید که فردا گران می‌شود  و سودکلانی می‌کنیم. البته گاهی هم ضرر دارد اما منتظر می‌مانیم تا به سود برسانیم. درواقع یک جورایی قمار می‌کنیم. من هم آن زمان همه زندگی‌ام را طلا خریدم؛ در حدود یک میلیارد تومان. 10سال پیش رقم خیلی خیلی زیادی بود. اما قیمت طلا هر روز افت کرد و پایین آمد. همین باعث ورشکستگی‌ام شد. بدهی بالا آوردم و مجبور شدم آزمایشگاه را بفروشم. با اینکه بعد از آن همچنان در کار خرید و فروش طلا بودم چون در کار دیگری سررشته نداشتم اما دیگر زندگیم مانند قبل نشد. ورشکسته شدن بدترین اتفاقی است که در زندگی یک مرد رخ می‌دهد.

 چقدر طلا از مغازه دوستت سرقت کردی؟
چند ماهی می‌شد که سرقت می‌کردم. شاید 3یا 4ماه. فکر می‌کنم حدود دو کیلو طلا که مقداری از آن را آب کرده بودم و قصدم این بود تبدیل به شمش کنم و در بازار بفروشم. اما دوستم متوجه کم شدن طلاهایش شد و پس از بررسی تصاویر دوربین مداربسته به من شک کرد. حالا هم به‌شدت پشیمانم و آبرویم پیش او و خانواده‌اش رفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید