• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52783
+
-

قیمت اتوبوس گازسوز به ۲میلیارد تومان رسید

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از رسیدن قیمت اتوبوس گازسوز به ۲میلیارد تومان خبر داد. پیمان سنندجی درباره خرید اتوبوس در سال جدید به ایلنا گفت: «برابر برنامه و مصوبات امسال باید هزار دستگاه اتوبوس را نوسازی کنیم و راهکار آن هم مشخص شده است. تامین منابع مالی این اقدام مهم است. دولت مصوبه‌ای دارد و قرار است از محل صرفه‌جویی سوخت 50درصد هزینه اتوبوس را به‌صورت رایگان پرداخت کند. ما هم در حال پیگیری آن مصوبه هستیم و باید اوراق مشارکت را پیگیری کنیم. در بودجه98 هم یک ردیف اعتباری برای خرید اتوبوس وجود دارد. اگر بتوانیم اتوبوس صفر بیاوریم، نیازی به نصب فیلتر دوده نداریم؛ چراکه اتوبوس‌های نو دارای فیلتر دوده هستند، اما حال که نمی‌توانیم نوسازی ناوگان را انجام دهیم، بهتر است فیلتر دوده نصب کنیم.» 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: «باید سال گذشته 500میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع می‌کردیم. در این زمینه پیگیری بسیاری شد، اما ادامه کار به امسال موکول شد. فکر می‌کنم امسال با آن 500میلیارد تومان، سال گذشته در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع کنیم. کلیه اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی از کارخانجات اتوبوس‌ساز داخلی خریداری شده است. متأسفانه قیمت‌ها خیلی افزایش یافته و هم‌اکنون اتوبوس گازسوز را با مبلغی کمتر از 2 میلیارد تومان نمی‌توان خرید. همچنین اتوبوس دوکابین را نیز با قیمتی کمتر از 3میلیارد تومان نمی‌توان خرید؛ به همین دلیل با مشکل مواجه شده‌ایم.» او یادآور شد: «حتی اگر بخواهیم اتوبوس وارد کنیم، باید یک خودروساز داخلی این کار را انجام دهد؛ چون بحث‌های گارانتی و پشتیبانی قطعات یدکی وجود دارد. به هر حال در هزینه‌ها تفاوت زیادی ایجاد نمی‌شود.» 
او در پاسخ به پرسشی درباره واردات اتوبوس دست دوم گفت: «بحثی در این رابطه وجود داشت که به آن بد پرداخته و منعکس شد. ما گفتیم در حوزه راه، مجوزی وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توان کامیون‌های دست دوم وارد کرد. پیشنهادمان این بود که به ما هم مجوزی مثل وزارت راه داده شود تا اگر اتوبوس دست دوم مطابق با استانداردهای کشور خودمان با عمر زیر 5سال و قیمت مناسب وجود داشته باشد وارد کنیم؛ چراکه بهتر از اتوبوس‌های فرسوده فعلی است. قیمت چنین اتوبوس‌هایی 60هزار یورو به بالاست و بستگی به شرایط و ظرفیت آنها دارد. پیشنهاد دادیم که برای واردات چنین اتوبوس‌هایی قانون و دستورالعمل نوشته شود، نه اینکه همین فردا برویم و این اتوبوس‌ها را بخریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید