• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52771
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Ql5L
+
-

25معبر تهران به نام مشاهیر معاصر شدند

با تصویب شورای شهر، خیابان‌هایی از پایتخت به نام‌ هنرمندانی چون انتظامی، شجریان، رشیدی، کشاورز، نصیریان، امیرخانی و فرخزاد نامگذاری شدند

شورا
25معبر تهران به نام مشاهیر معاصر شدند

حامد فوقانی/خبر‌نگار

نامگذاری‌های معابر و بررسی پلاک‌های ثبتی باغات شهر تهران 2دستورجلسه مهم دیروز شورا بود؛ جلسه‌ای که با جوی آرام آغاز شد، اما هرچه به انتها رسید، شور و هیجان بیشتری به خود گرفت؛ به‌خصوص زمانی که رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی پیشنهاد تغییر نام خیابانی در شهرک قدس (شهرک غرب) را به نام استاد محمدرضا شجریان اعلام کرد. این پیشنهاد همراه با چند دستورجلسه دیگر نامگذاری معابر شهر تهران به نام‌های بزرگان عرصه سینما، موسیقی و خوشنویسی ارائه شد و سرانجام به تصویب اعضای شورا رسید. نامگذاری تعدادی از معابر در یکصدوسی‌وششمین جلسه شورای شهر تهران اقدامی بود که فضای شورای شهر را تغییر داد. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون نامگذاری معابر به همین منظور پشت تریبون اصلی شورا قرار گرفت و توضیحاتی را درباره علل تغییر نام برخی از معابر یا نامگذاری معابر، میادین یا میادین میوه و تره‌بار اعلام کرد. بنابر اعلام او، کمیسیون نامگذاری شورا در اقدامی ارزشمند بلوار فلامک جنوبی و شمالی واقع در منطقه2 را به نام استاد محمدرضا شجریان نامگذاری کرد. همچنین خیابان سپند در محدوده اقدسیه منطقه یک به نام استاد عزت‌الله انتظامی، خیابان معارف در محدوده اوین واقع در منطقه2 به نام استاد داوود رشیدی، 24متری سعادت‌آباد در منطقه2 به نام استاد محمدعلی کشاورز، خیابان نیلوفر در محدوده اختیاریه در منطقه3 به نام استاد علی نصیریان و خیابان کوکب در محدوده شهرآرا در منطقه2 به نام استاد غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران نامگذاری شد. به گفته حق‌شناس، این تغییر نام‌ها با هماهنگی خود استادان، خانواده آنها و شهرداران مناطق صورت گرفته است. 

در این بین، احمد مسجدجامعی هنگام نامگذاری میدان میوه و تره‌باری در محله فدک با تغییر نام میدان فدک به گلستان مخالفت کرد. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه هم بر این نظر بود که خیلی از اهالی محل با تغییر نام‌های معابری که هویت پیدا کرده‌اند به احتمال زیاد مخالف هستند و نام استادان هنر را می‌توان بر معابر مرکزی شهر که از قدمت بالایی برخوردارند، گذاشت. او پرسید چرا باید نام هنرمندان بزرگ عنوان‌شده فقط برای مناطق یک، 2 و 3 گذاشته شود؟ در ادامه سیدمحمود میرلوحی نیز گفت: «اینان بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان هستند و چه خوب که این اقدام ارزشمند برای برخی از آنان در زمان حیاتشان صورت گرفته است.» ناهید خداکرمی هم با ارائه پیشنهادی پسندیده گفت: «بهتر است ذیل نام این شعرا اشعاری منتخب از آنان نیز حک شود تا شهروندان هرچه بیشتر با این مفاخر ادبی آشنا شوند.» این پیشنهاد نیز مورد موافقت واقع شد. در نهایت نامگذاری‌ها در دستور جلسات مختلف به رأی گذاشته شد که جزئیات آن را در جدول شماره یک می‌خوانید. در این جلسه همچنین برخی معابر به نام شعرایی همچون هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری، اخوان ثالث و شعرای دیگر و نیز میدانی به نام علی حاتمی، کارگردان بزرگ سینما نامگذاری شد که این موارد با اکثریت آرا مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت و به تصویب رسید.

بحث بر سر مزروعی‌ها
موضوع دیگری که جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت را برخلاف تصور کارشناسان و خبرنگاران حاضر داغ‌ کرد، بحث بر سر پلاک ثبتی پرونده تعدادی از باغات بود. به‌گونه‌ای که محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درباره چند پرونده عنوان کرد: نظر کمیسیون مبنی بر باغ نبودن ملک است اما کمیسیون ماده7 این پلاک را مزروعی دانسته و برخی از اعضای شورا به چنین مسئله‌ای معترض شدند. ابهامات برای تعیین باغ یا غیرباغ بودن این پلاک‌ها به حدی زیاد شد که حتی چند عضو از رأی دادن امتناع کردند. در این میان محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم به شوخی از سالاری خواست تا از بیان نظر کمیسیون ماده7 مبنی بر مزروعی بودن یک ‌ملک خودداری کند. 

ابهام در مورد پلاک ثبت برخی املاک، دیروز از آن جهت پرچالش شد که برخی معتقد بودند اگر زمینی به تشخیص کمیسیون ماده7 مزروعی معرفی شده باشد اما شورا آن ‌را باغ نداند، ممکن است در پی سوءاستفاده عده‌ای، درگیر ساخت‌وساز شده و برجی در آن احداث شود. بر این اساس هاشمی از اعضا خواست تا در یک‌نشست هم‌اندیشی این مسئله را برای همیشه تعیین تکلیف کنند و اینگونه وقت شورا گرفته نشود. 

در این بین، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در مخالفت با بررسی پرونده مزروعی در صحن شورای شهر تهران گفت: «قطعا مرجع تشخیص باغ بودن یا نبودن، شورای شهر است اما من مخالفم که همه پرونده‌ها برای تشخیص باغ بودن یا نبودن به شورا بیاید. وقتی رأی به باغ نبودن یک ملک مزروعی می‌دهیم، ضوابط مزروعی هم در آن اجرا نمی‌شود و فرد به طور کامل در آن ساخت‌وساز می‌کند.»

سالاری که به ترتیب درباره 10پرونده پلاک ثبتی توضیحاتی را ارائه می‌کرد نیز گفت: «باید تاکید کرد اگر شورا در خصوص زمین‌های زراعی تشخیص غیرباغ بودن بدهد، این امر به منزله آن نیست که شهرداری‌های مناطق می‌توانند برای این زمین‌ها پروانه ساخت صادر کنند. 
بر اساس مفاد پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران که ملاک عمل شهرداری است، قید شده نحوه ساخت‌وساز در اراضی مزروعی باید چگونه باشد. ضمنا گفته شده اگر کسی زمین مزروعی را تبدیل به باغ کند باید به چه میزان درخت بکارد.» 

علی اعطا، دیگر عضو کمیسیون معماری و شهرسازی هم در پایان جلسه دیروز و در میان خبرنگاران از تهیه طرحی به منظور نحوه اقدام در رابطه با زمین‌های مزروعی در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خبر داد. به گزارش همشهری، با این تفاسیر، برخی از پرونده املاک تهران با نظر شورای شهر باغ تشخیص داده شد و برخی هم غیرباغ اعلام شدند که شرحی از آنها در جدول شماره 2 آورده شده است.

 تصویر درستی از حضرت علی‌اکبر(ع)  به نمایش درآید

به گزارش همشهری، در جلسه روز گذشته درخواست تمدید و تنفیذ مفاد مصوبه «تأمین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت که بعد از ارائه گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت مقرر شد بررسی این امر منوط به ارائه گزارش از سوی سازمان آب و فاضلاب شهر تهران شود، بنابراین رأی به مسکوت گذاشتن این مصوبه تا زمان ارائه گزارش از سوی سازمان آبفا داده شد. همچنین بررسی لایحه معرفی 2نفر کارشناس به منظور عضویت در شورای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در دستورکار قرار گرفت و آقایان فرجی دانا و جهانگرد برای این منظور از سوی شهرداری تهران معرفی شدند. 

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم در ابتدای جلسه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت فرزند ارشد اباعبدالله‌الحسین(ع)، حضرت علی‌اکبر و گرامیداشت روز جوان گفت: «با وجود ابعاد برجسته و ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخصیت علی‌اکبر(ع)، در رسانه‌ها و تریبون‌های مذهبی، تصویری که از ایشان ارائه می‌شود، ناقص و محدود به چند ساعت واپسین حیات علی‌اکبر در روز عاشوراست و به حدود 3دهه حیات درخشان این شخصیت برجسته تاریخ اسلام کمتر پرداخته می‌شود.»
 او با اشاره به اینکه امروزه ما با چالش شکاف ارزش‌ها در بخشی از نسل جوان و دین‌گریزی مواجه هستیم، افزود: «این شکاف ناشی از عدم ارائه تصویری صحیح از سبک زندگی و الگوی زیست مسلمانی است. امیدواریم که با تأسی از رفتارها و زندگی این بزرگ‌زاده و آقازاده تاریخ اسلام بتوانیم گام در افزایش رضایتمندی و ارتقای خدمت به مردم برداریم.»





این خبر را به اشتراک بگذارید