• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52748
+
-

رأی قاطع مجلس به اقدام علیه آمریکا

گزارش
رأی قاطع مجلس به اقدام علیه آمریکا


نمایندگان مجلس دیروز به کلیات طرح اقدام متقابل علیه آمریکا، رأی مثبت دادند. براساس این طرح که 10ماده دارد، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند.

درصورت تأیید این طرح در شورای نگهبان، هرگونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به نیروهای سنتکام، همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

این طرح بلافاصله بعد از آنکه آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود، با قید دو‌فوریت در دستورکار مجلس قرار گرفت.

به گزارش خانه ملت، براساس ماده‌2 این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع براساس این قانون به‌عمل آورد.

از بین 206 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس 204نفر به این طرح رأی مثبت دادند و تنها 2نماینده مخالف طرح اقدام متقابل علیه آمریکا بودند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و از چهره‌های اصولگرای مجلس ازجمله مخالفان طرح مذکور بود و در مخالفت با تصویب این طرح صحبت کرد. او گفت: این طرح دارای قاطعیت برای مقابله با آمریکا نیست، آمریکا می‌خواهد در کشور ما تفرقه‌افکنی انجام دهد که به‌نظر بنده این طرح متناسب با اقدامات آمریکا نیست و بیشتر به دیپلماسی پارلمانی تا اقدام متقابل شبیه است. علاوه بر حاجی‌دلیگانی، ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان هم در مخالفت با طرح مذکور سخنرانی کرد‌.

امیر سرتیپ امیرحاتمی، وزیر دفاع که در جلسه عصر مجلس و در جریان بررسی طرح اقدام متقابل علیه آمریکا صحبت می‌کرد، با تأکید بر اینکه قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بدعتی خطرناک و بحران‌ساز در عرصه بین‌المللی است، گفت: این اقدام آمریکا نشان می‌دهد که حقه تحریم ایران ناکارآمد شده است و سلاح تحریم قابلیت شلیک به هدف را از دست داده است.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح ازجمله سپاه در کنار ارتش قرار دارد که قطعا همانطور که تحریم‌های پیش‌رو نتیجه معکوس داشت و باعث ارتقای قدرت ایران در ابعاد مختلف به‌خصوص بعد دفاعی شد، موضوع اقدام آمریکا درباره سپاه هم با شکست مواجه می‌شود. سپاه نهاد پرافتخاری است که در کنار ارتش و سایر نیروها در حفظ امنیت و استقلال کشور و حمایت از مردم منطقه نقش موفقی داشته و مشخص است که آمریکا از این موضوع عصبانی است.

جزئیات این طرح در جلسه بعدی بررسی می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید