• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52718
+
-

حضور پررنگ یزدی‌ها در کمک به سیل زدگان

معاون عمرانی استاندار یزد: یزدی‌ها تاکنون 345 کیلومتر از مسیرهای مسدودشده را بازگشایی کرده‌اند

گزارش
حضور پررنگ یزدی‌ها در کمک به سیل زدگان

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 حادثه سیل در برخی از استان‌های کشور نوروز امسال را با تلخی همراه کرد. البته شکرگزاری برای بارش‌ها در سال‌های متمادی خشکسالی انکارناپذیر است، اما خسارت سنگین مالی و جانی به هموطنان ضرورت نوع‌دوستی را مضاعف کرده است.مردم استان یزد که همواره در صحنه‌های مختلف خودی نشان داده‌اند و حتی الگوی سایر استان‌های کشور بوده‌اند، در این بازه زمانی و در این حادثه نیز از تلاش بازننشستند و دستان سیل‌زدگان را به گرمی‌فشردند تا نشان دهند که در برابر اتفاقی که برای همنوعانشان اتفاق افتاده است بی‌تفاوت نیستند.

اعزام تیم‌ها و ماشین‌آلات امدادی، ارسال کمک‌های مردمی‌ و اعزام تیم‌های داوطلبان از دانشجویان، طلاب، جامعه پزشکی و سایر گروه‌های مردم نشان از نوع‌دوستی و اوج همدردی یزدی‌ها با هموطنان دچار بحران است.استان یزد نه‌تنها در جریان حوادث در بازگشایی مسیر‌ها و تامین اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان ورود کرده، بلکه به عنوان استان معین برای شهر هویزه انتخاب شده است تا شرایط بعد از وقوع سیلاب را ساماندهی کند.


پشتیبانی لجستیکی لرستان

استاندار یزد در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه همشهری با تقدیر از همدردی و مشارکت یزدی‌ها برای کمک به استان‌های سیل‌زده می‌گوید: استان یزد به عنوان استان معین لرستان در تامین امکانات لجستیک و ماشین‌آلات انتخاب شد و از این جهت نزدیک به 50 دستگاه ماشین‌آلات سنگین شامل لودر، بولدوزر و بیل‌مکانیکی و ماشین‌آلات آتش‌نشانی و مورد استفاده در حوزه آب و فاضلاب از جمله تجهیزات کف‌کشی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی به این استان ارسال شده است.

«محمدعلی طالبی» می‌افزاید: مسئولیت استان یزد در لرستان پذیرفته شده و بسیاری از راه‌های تخریب‌شده این استان در مناطق سیل‌زده توسط اکیپ‌های اعزامی‌ از استان یزد در حال بازسازی است.
وی ادامه می‌دهد: در استان خوزستان هم به عنوان معین این استان در حال استقرار موکب‌های اربعین هستیم و در حال حاضر، تعداد زیادی از موکب‌ها در استان خوزستان مستقر شده‌اند و مشغول خدمات‌رسانی هستند.
استاندار یزد در ادامه این گفت‌و‌گو اظهار می‌کند: در کنار این برنامه‌ها، چندین کاروان حامل کمک‌های مردم از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر استان یزد ارسال شده است.

وی بیان می‌کند: همچنین تعداد زیادی از گروه‌های مردمی ‌در قالب کاروان‌ برای کمک به سیل‌زدگان اعزام شده‌اند و اکنون طلاب، دانشجویان، هیات‌های مذهبی، اصناف و بازاریان استان در شهرهای لرستان و خوزستان مشغول خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هستند.

طالبی می‌گوید: بخش مهم فعالیت در مناطق سیل‌زده ضرورت بازسازی این مناطق است تا مردم بتوانند در خانه‌های خودشان مستقر شوند. از این رو استان یزد آمادگی دارد با کمک بخش خصوصی بتوانیم به این وظیفه در بازسازی مناطق سیل‌زده عمل کنیم و نام استان یزد را که همواره با کمک به مردم و ایثارگری در صحنه‌های مختلف همراه بوده است، باز هم در سطح کشور و کمک به سیل‌زدگان بتوانیم به نیکی ثبت کنیم و روحیه بالای مردم یزد و نوع‌دوستی آنها و کمک به هموطنان را به نمایش بگذاریم.


کمک به سیل‌زدگان هویزه

استاندار یزد اعلام می‌کند: مسئولیت پشتیبانی از شهر هویزه در استان خوزستان به استان یزد واگذار و سپاه در این شهر مستقر شده است و کمک به سیل‌زدگان این شهر در حال انجام است. جدیت سپاه در این مسئولیت قابل تقدیر است.
وی می‌گوید: مجموعه این فعالیت‌ها تحت مدیریت واحد شورای مدیریت بحران استانداری در حال انجام است و همکاری و هماهنگی و تعامل خوبی بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد که با تداوم آن و هم‌افزایی که در استان صورت خواهد گرفت، بتوانیم به‌خوبی وظیفه و مسئولیت ملی خود را در قبال این حادثه که در بخش‌هایی از کشور اتفاق افتاده است، ایفا کنیم.

طالبی همچنین از تعامل و سرعت عمل نیروهای اعزامی ‌استان یزد در مناطق سیل‌زده خبر می‌دهد و می‌گوید: در پی اعزام تیم‌های مختلف از استان یزد برای کمک‌رسانی، در تماس‌ها از همکاری، تعامل و سرعت عمل نیروها در مناطق مختلف تقدیر شده است.


اعزام 60 نفر برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد نیز با اشاره به اعلام آمادگی کامل استان یزد برای اعزام نیرو و تجهیزات به مناطق سیل‌زده کشور می‌گوید: در پی اعلام درخواست، قرار است 60 نیروی امداد‌رسانی به این مناطق اعزام شود.

«محسن حرازی‌زاده» با اظهار تاسف از خسارت سیلاب در استان‌های کشور اظهار می‌کند: این اتفاق به‌خوبی با همکاری هلال احمر مدیریت شد و امیدواریم بعد از حادثه نیز امدادرسانی به سیل‌زدگان خوب انجام شود.
وی می‌افزاید: در جریان وقوع حوادث در کشور، استان‌هایی که هم‌مرز هستند به عنوان استان معین یکدیگر تعیین شده‌اند. برای مثال استان‌های یزد، اصفهان، فارس، کرمان و خراسان جنوبی معین یکدیگر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد اظهار می‌کند: معمولا وقتی حادثه‌ای اتفاق افتاد، اول استان‌های معین و در صورت نیاز استان‌های معین هر کدام از این استان‌ها وارد عمل می‌شوند.
حرازی‌زاده با بیان این‌که همه در یک مجموعه زندگی می‌کنیم و احساس همدردی مردم در قبال یکدیگر تحسین‌برانگیز است می‌گوید: در این شرایط اعضای جمعیت هلال احمر استان یزد از جمله تیم‌های واکنش سریع، امدادی، جوانان و تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری اعلام آمادگی کرده‌اند.وی همچنین به نقش این جمعیت برای ارسال کمک‌های مردمی ‌به مناطق سیل‌زده اشاره می‌کند و می‌افزاید: مردم نوع‌دوست باید بدانند که بهترین کمک در این شرایط کمک نقدی است، چراکه بهتر و راحت‌تر مدیریت می‌شود و به دست سیل‌زدگان می‌رسد.

این مسئول با تاکید بر این‌که هر کسی که با نیت خیر برای کمک به سیل‌زدگان وارد عمل می‌شود شایسته تقدیر است می‌گوید: در این حادثه برای مدیریت کمک‌ها، اقدام به صدور دفترچه برای حادثه‌دیدگان و توزیع اقلام بر اساس این دفترچه‌ها شده است تا کمک‌رسانی به همه صورت گیرد.


محدود بودن کمک‌های جهانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد درباره کمک‌های جهانی این نهاد بین‌المللی برای سیل‌زدگان نیز می‌گوید: اعزام تیم‌های امدادی با توجه به این‌که حادثه سپری شده و پاک‌سازی مناطق لازم است، نیاز نیست.
حرازی‌زاده ادامه می‌دهد: البته کمک‌های نقدی و غیرنقدی مورد نیاز بود که از سوی کشور هم اعلام شد، اما به دنبال تحریم‌ها کمک‌رسانی خوب نبوده و کمک‌های صورت‌گرفته از کشورهای آلمان و ترکیه نیز نسبت به نیازی که در منطقه وجود دارد بسیار ناچیز بود.

وی همچنین بر ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای مواجهه با این حوادث تاکید می‌کند و می‌افزاید: این ناآگاهی باعث تشدید خسارت‌های جانی و مالی حوادث از جمله سیل خواهد شد. از این رو تمرکز جمعیت هلال احمر استان یزد به این موضوع معطوف شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، بعد اطلاع‌رسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید منابع رسمی اخبار موثق را منتشر کنند، چراکه در این حادثه انتشار اخباری مبنی بر تعلل در امداد‌رسانی در صورتی که تلاش‌ها بسیار و در خور توجه بود، باعث ایجاد ناامیدی و نگرانی شد.
حرازی‌زاده اضافه می‌کند: این در حالی است که امدادرسانی در برخی از مناطق سیل‌زده به دلیل مسدود شدن مسیر دسترسی در روزهای اول قابل انجام نبود و تلاش‌ها برای بازگشایی مسیر و در ادامه امدادرسانی به قوت ادامه داشت.


ضرورت ارسال کمک‌ها به صورت نقدی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد با تاکید بر نقش جمعیت هلال احمر در جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌برای سیل‌زدگان کشورمان از مردم می‌خواهد کمک‌ها را به صورت نقدی به شماره حساب و سامانه‌های اعلام‌شده از سوی هلال احمر یا در شعب این جمعیت در استان تحویل دهند.
حرازی‌زاده با اشاره به همدلی و همراهی مردم و نهادها در کمک به مناطق سیل‌زده می‌گوید: در این شرایط ضرورت دارد که از رقابت برای کمک‌رسانی پرهیز شود، چراکه این موضوع بی‌اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی از اعتماد همیشگی مردم به جمعیت هلال احمر اظهار خرسندی می‌کند و اضافه می‌کند: کمک‌های مردمی ‌به جمعیت هلال احمر قابل تحسین است و این کمک‌ها به صورت نقدی و غیرنقدی دریافت و به مناطق مورد نظر ارسال شده است.
حرازی‌زاده همچنین از تلاش داوطلبان جمیعیت هلال احمر استان یزد برای بسته‌بندی و جمع‌آوری کمک‌ها تقدیر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید