• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 فروردین 1398
کد مطلب : 52715
+
-

بافت فرسوده تبریزدر آستانه جا‌به‌جایی

با تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهرداری تبریز ، استانداری و راه‌و شهر‌سازی آذربایجان شرقی جابه‌جایی بافت فرسوده انجام می‌شود

بافت فرسوده
بافت فرسوده تبریزدر آستانه جا‌به‌جایی

سید مرتضی احمدپور|   تبریز- خبرنگار:


همت و انگیزه شهرداری تبریز برای ساخت و ساز، وزارت راه و شهرسازی را به عملیاتی شدن سریع جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده این شهر امیدوار کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تبریز با بیان این مطلب به شهریارنیوز گفت: شرایط بسیار دشواری در این مناطق از شهر تبریز حاکم است و مردم در شرایط به شدت نامناسبی زندگی می‌کنند. ضرورت دارد در این زمینه اقدامات فوری انجام شود. با این حال اما همت و انگیزه عالی و بسیار خوب شهرداری تبریز برای ساخت و ساز، ما را به عملیاتی شدن سریع جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده این شهر امیدوار کرده است.

«سید محمد پژمان» ادامه داد: با توجه به سیاست‌های جدی دولت در امر بازآفرینی در این محدوده‌ها، جلسه‌ای بسیار موثر با مدیران شهری و استانی در تبریز برگزار کردیم که طی آن تصمیمات بنیادی با ساز و کارهای جهادی اتخاذ و مقرر شد تا با یک روش غیر بوروکراتیک، از صرف وقت و استهلاک جلوگیری کنیم و نفوذ تصمیمات را بالاتر ببریم.

پژمان با اعلام این‌که کمیته‌ای برای اجرای مصوبات جلسه درباره جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده شکل گرفت، عنوان کرد: مقرر شد که دولت امکانات فراوانی را اختصاص دهد تا ما بتوانیم منابع و امکاناتی را که در شرکت بازآفرینی شهری داریم، در اختیار هیات اجرایی قرار دهیم. من امیدوارم انگیزه و اراده مقامات شهری، نوید‌بخش و فراهم‌کننده اقدامات خوبی برای جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده باشد.

این مسئول تاکید کرد: با حضور شرکت‌های سازنده و انبوه‌سازان که اعلام آمادگی کردند تا پای کار بیایند و کمک حال اجرای این سیاست‌ها باشند، من اطمینان دارم که ما به‌زودی و در زمان کوتاه یکی دو ماهه شاهد شروع عملیات اجرایی بسیاری از این پروژه‌ها باشیم.


زمین‌های اطراف بافت فرسوده در اختیار سازندگان 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم اولویت‌بندی بافت ناکارآمد برای جابه‌جایی، گفت: ما نمی‌توانیم همه این محدوده‌ها را در یک زمان واحد جابه‌جا کنیم. بر این اساس لازم است تا مقامات شهری و استانی این محدوده‌ها را اولویت‌بندی و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود، کار ساخت‌و‌ساز و جابه‌جایی را آغاز کنند. با این حال من امیدوارم که کارها به سرعت آغاز شده و هر مرحله‌ای که تمام می‌شود، مرحله بعد شروع شود.
وی تاکید کرد: سیاست ما این است که عرصه‌هایی در جوار این بافت‌ها در اختیار سازنده‌ها قرار گیرد و با پشتیبانی و تخصیص تسهیلات و امکانات از سوی شهرداری و استانداری، این عرصه‌ها زودتر تبدیل به خانه شوند تا مردم از این وضعیت خارج و در موقعیت جدید مستقر شوند. با این اقدام، عرصه‌های قبلی دوباره در همین مکانیزم قرار می‌گیرند و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌های تولید و جابه‌جایی و تغییر وضعیت مسکن، اقدامات موثری برای شهر و مردم انجام دهیم.


احداث ۷۰۰ واحد مسکونی 

موانع پیش روی ساخت‌و‌ساز برای جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده تبریز با تشکیل کمیته‌ای متشکل از شهردار تبریز، معاون عمرانی استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان برطرف می‌شود. شهردار کلان‌شهر تبریز هم در این بازدید با بیان این مطلب عنوان کرد: در روند ساخت‌و‌ساز برای جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده تبریز موانعی وجود دارد که خارج از اختیارات مسئولان استانی است و نمی‌توان این مشکلات را راسا در تبریز حل کرد. با این حال در جریان دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی این موضوعات مطرح شد که ایشان قول برطرف کردن سریع برخی موانع را دادند.

«ایرج شهین باهر» ادامه داد: همچنین مقرر شد برخی اختیارات وزارتی به کمیته‌ای متشکل از بنده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان تفویض شود تا این کمیته در تبریز تعداد دیگری از موانع ساخت‌و‌ساز برای جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده تبریز را برطرف کند.

شهردار تبریز با اشاره به موافقت معاون وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از زمین‌های دولتی، عنوان کرد: با استفاده از این زمین‌های دولتی ما هم انبوه‌سازان را پای کار می‌آوریم و هم خود شرکت‌های شهرداری وارد کار می‌شوند تا امسال بتوانیم ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی را شروع کرده و به‌تدریج مشکلات بدمسکنی را حل کنیم.
وی با بیان این‌که در آغاز کار ساخت‌و‌ساز برای جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای، 2 منطقه در شهرک ارم شناسایی شده است، گفت: دستور انتقال و تحویل زمین‌های این مناطق به شهرداری امروز صادر شد که با تحویل آنها، در اسرع وقت کلنگ‌زنی انجام شده و کار ساخت نزدیک به ۴۰۰ واحد مسکونی در این مناطق آغاز می‌شود.


اتحاد برای حل مشکلات بافت فرسوده 

شهردار تبریزبا تاکید بر این‌که برای ساخت‌و‌ساز به منظور جابه‌جایی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده، در کنار شهرداری، دیگر دستگاه‌ها نیز باید همکاری‌های لازم را داشته باشند، اظهار کرد: موضوع رفع مشکل بازآفرینی شهری وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی است اما دستگاه‌هایی همچون استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان نیز نقش موثری دارند و بر این اساس اگر ما می‌خواهیم مشکلی از شهرمان را حل کنیم، باید همه دست به دست هم بدهیم.

«ایرج شهین باهر» افزود: شهرداری تبریز به دنبال این نیست که بگوید این کار مهم وظیفه چه دستگاهی است، بلکه ما بر این عقیده هستیم که چون این مشکل برای شهر تبریز است، پس همه باید دست به دست هم بدهیم و این مشکل را برطرف کنیم. بر این اساس شهرداری به عنوان متولی پا پیش گذاشته و راسا کار را شروع می‌کند تا انبوه‌سازان را نیز پای کار آورده و در این کار دخالت دهد.
گفتنی است با توجه به رکود در ساخت‌و‌ساز و عدم رغبت انبوه‌سازان به کار، سیاست‌های تشویقی از جمله وام ۷۰ میلیونی، صدور پروانه رایگان و زمین رایگان به ارزش منطقه در نظر گرفته شده است تا ساخت‌و‌ساز برای انبوه‌سازان توجیه اقتصادی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید