• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 5 بهمن 1396
کد مطلب : 5256
+
-

شهر در رسانه ها

اوضاع شهر از منظر کاپیتالیستی بد نیست!

روزنامه «قانون» با الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده است. فخاری در پاسخ به سؤالی درخصوص گزارش اخیر شهردار تهران از عملکرد 12ساله مدیریت قبلی، می‌گوید: «وقتی مبنای نظریه معلوم نیست، سیاه و سفیدش را از کجا تعیین می‌کنید. اگر بر مبنای عدالت شهروندی گزارش ارائه می‌شود باید ببینیم بر مبنای نظریه‌های مدیریت شهری لیبرالیستی می‌گوییم شهر خوب و بد است یا بر مبنای دیگری؟ مبنای‌مان مردم‌سالاری است یا سوسیالیستی؟» به گفته این عضو شورای شهر تهران، با مبنای جامعه‌گرا اوضاع شهر خیلی بد است و با مبنای کاپیتالیستی خیلی هم بد نیست و پل‌های پرزرق و برق ساخته می‌شود! 

 

عطش تقلید از شهرهای عربی

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «نقدی بر مدرنیزاسیون اقتدارگرای تهران بزرگ» به نابسامانی‌های شهری منطقه22 تهران پرداخته است. احمد صالح صفار، نویسنده این یادداشت، از منظر شکلی این منطقه را نمایی کاریکاتورگونه و مضحک از شهر مدرن و متمدنی همچون نیویورک توصیف کرده و درباره مشاهدات خود می‌نویسد: «آنجا انبوهی از برج‌های تک و تنهایی بود که وسط بیابان سر به فلک کشیده بودند! نه آبی داشت و نه گاز و برق و تلفنی! فقط نمایش عطش کودکانه‌ای بود در تقلید از شهرهای مدرن عربی حاشیه خلیج‌فارس. از بالا که به این ساختمان‌ها نگاه کنید، نمایی از مهندسی آشفته و تودرتویی خواهید دید که بیش از آنکه به نیویورک شبیه باشد، به ساختمان‌های درهم‌تنیده پاکستان و هند شباهت دارد! یاد نظریه معروف تراژدی فرهنگ افتادم که می‌گوید شاید برج‌ها و آسمانخراش‌ها نماد بخش کوچکی از مدرنیته باشد اما بی‌شک همه آن نخواهد بود.»

 

کانکس‌نشینی زیر بُرج

روزنامه «قدس» از کانکس‌نشینی زیر برج‌های پایتخت و رشد قارچ‌گونه آسیب‌های اجتماعی زیر پوست شهر گزارش داده است. این گزارش با اشاره به اینکه کانکس‌نشینی، پدیده تازه‌ای در تهران نیست، نوشته آنچه تازگی دارد «درآمدزایی» از آن است: «یعنی اگر تا چند سال پیش این اتاقک‌های فلزی پیش ساخته از سوی صاحبان باغ‌ها، گاراژها، انبارها و... برای اسکان نگهبانان تهیه می‌شد، اما این روزها بیشتر با هدف کسب درآمد مالی تهیه می‌شوند. در واقع عده‌ای با اجاره‌دادن این کانکس‌ها به افراد بی‌سرپناه همزمان به دوخواسته‌شان که هم نگهبانی از ملکشان و هم درآمد‌زایی از خرید کانکس باشد، می‌رسند.» 

 

از «زمین هزار متری» تا «زمین مجانی»

روزنامه «دنیای اقتصاد» به بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی تحت‌عنوان «زمین مجانی» و طرح دولت برای بافت‌های فرسوده پرداخته است. در گزارش این روزنامه آمده است: «یک پرسش اساسی درخصوص چگونگی اجرایی شدن طرح زمین و ساختمان مجانی در بافت‌های فرسوده مطرح‌شده مبنی بر اینکه اساسا مفهوم «ساخت و ساز روی زمین‌های مجانی» و «سکونت در ساختمان‌های مجانی» به چه صورت خواهد بود؟ این درحالی است که اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده با طرح زمین مجانی، یادآور وعده «یک زمین هزار متری برای هر خانوار» است که اوایل سال۹۰ از سوی رئیس دولت دهم مطرح شد و هیچ‌گاه اجرایی نشد.» 

 

واردات خودرو؛ تنها راه‌حل آلودگی هوا!

روزنامه «آرمان» در یادداشتی به عوامل آلودگی هوا پرداخته و نوشته که دست‌های پشت‌پرده از اقتصاد سوءاستفاده می‌کنند و این عامل مهم آلودگی‌هوا در کلانشهرهاست. سیدمحمدرضا فاطمی می‌نویسد:«درحال‌حاضر خودروهای صفر کیلومتر داخلی استاندارد‌های لازم را ندارند و میزان آلودگی  بالایی دارند. بنابراین تبدیل خودروهای‌ فرسوده به جدید دردی از مشکل آلودگی‌شهرها دوا نمی‌کند. را‌ه‌حل واردات خودروهای باکیفیت و ارزان به کشور و لغو کامل عوارض‌ورود خودروها توسط دولت است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید