• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104941
+
-

شهردار رشت در یک‌قدمی برکناری

بنابر تصمیم اعضا، استیضاح شهردار رشت امروز چهارشنبه در جلسه شورای شهر بررسی می‌شود

گیلان
شهردار رشت در یک‌قدمی برکناری

فرشته رضایی-  رشت- خبرنگار

   روند استیضاح شهردار رشت عصر دوشنبه ۲۳ تیر در یکصد و پنجاهمین جلسه شورای شهر با رای اکثریت اعضای حاضر کلید خورد. اگرچه در ۳۱ اردیبهشت سالجاری اعضای شورای شهر سوالاتی را از شهردار رشت پرسیده و در نهایت با توضیحات ناصر حاج محمدی قانع شده بودند، اما عصر دوشنبه در جلسه شورا با اینکه برخی سوال ها و به دنبال آن پاسخ های شهردار رشت تکرار طرح سوال‌های پیشین بود، اینبار اکثریت اعضا اعلام کردند که ادامه همکاری شهردار به عنوان مدیر شهرداری رشت وابسته به رای‌گیری و تصمیم نهایی در جلسه آتی شورا خواهد بود.
در این جلسه‌ ۶ عضو شورا از پاسخ‌های شهردار رشت قانع نشدند و تنها ۴ عضو پاسخ‌ها را قانع کننده دانستند تا به این ترتیب استیضاح شهردار رشت روز چهارشنبه (امروز) بررسی شود. احمد رمضانپور نرگسی، اسماعیل حاجی پور، حجت جذب، امیرحسین علوی، بهراد ذاکری و فرهام زاهد ۶ عضوی هستند که از پاسخ های شهردار قانع نشدند. «محمدحسن علیپور» نایب رییس شورا نیز در این جلسه حضور نداشت. 11 سوال در جلسه شورا مطرح شد که حول محورهای قرارداد سرمایه گذاری گیل لند و تخلف رخ داده در سند مالکیت زمین این پروژه، مناقصه‌ کارخانه کود آلی، پرداخت نشدن بیمه و معوقات حقوق کارکنان شهرداری رشت، عزل و نصب های پی در پی مدیران میانی شهرداری، ساماندهی نشدن مزار شهدای گمنام، نبود بهره‌برداری مناسب از اعتبارات اختصاص‌ یافته به سراوان و اهمال در اتمام پروژه های نیمه کاره عمرانی رشت بود.

شهردار برای ماندن باید تعهد بدهد
«فاطمه شیرزاد» رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت در گفت وگو با همشهری، با وجود اینکه از پاسخ‌های شهردار در جلسه شورا قانع شده اما صادق نبودن شهردار در اجرای وعده های داده شده در تکمیل پروژه های نیمه تمام و نداشتن برنامه مدون در شهرداری را از جمله دلایل استیضاح حاج محمدی عنوان می کند.
شیرزاد می گوید: بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های رشت از سال گذشته روی زمین مانده و اقدامی برای انجام آنها نشده است. این درحالی است که این پروژه‌ها با کمترین بودجه و با دستور شهردار قابلیت اتمام داشتند. از این رو شهردار برای استیضاح نشدن و باقی ماندن در مدیریت شهرداری باید به شهروندان و اعضای شورای شهر تعهد بدهد به دنبال اتمام پروژه های نیمه تمام از جمله برنامه های فرهنگی باشد.

پاسخ‌ها رضایت بخش نبود
امیرحسین علوی دیگر عضو شورا نیز به همشهری می گوید: با هیچکدام از پاسخ‌های شهردار قانع نشدم. پاسخ‌های حاج محمدی درباره پروژه گیل لند و مناقصه کارخانه کود آلی برای من شفاف و رضایت بخش نبود و از همین حالا هم اعلام می‌کنم در جلسه‌ استیضاح شهردار رای من منفی خواهد بود.
وی درباره باقی ماندن حاج محمدی در شهرداری رشت تاکید می کند: شورای شهر رشت دارای 11 عضو است و باقی ماندن شهردار در پست خود به تصمیم 7 عضو دیگر بستگی دارد. اما به احتمال زیاد حاج محمدی استیضاح خواهد شد.

شهردار فرصت سوزی کرد
حجت جذب نیز که از جمله سوال کنندگان از شهردار بود به همشهری می گوید: کم کاری و بی توجهی حاج محمدی به بودجه و اعتبار 31 میلیارد تومانی که سال گذشته سازمان همیاری های شهرداری در راستای ساماندهی پسماند در سراوان رشت به شهرداری اختصاص داد، برای من قابل قبول نیست.  وی می افزاید: متاسفانه شهردار آنقدر در جذب این اعتبار بی توجهی و فرصت سوزی کرد که اکنون ارزش ریالی آن اعتبار با توجه به تورم نصف شده است. هیچکدام از پاسخ‌های شهردار در جلسه دوشنبه شب با دلیل و مدرک نبود و بنده برای همه‌ این سوالات سند و مدرک دراختیار دارم که در جلسه‌ استیضاح ارائه می‌کنم.

شهردار: آماده پاسخگویی هستم
مهمترین سوالی که از شهردار شده بود به پروژه سرمایه گذاری گیل لند اختصاص داشت که از نظر اعضا، صرفه و صلاح شهرداری در آن رعایت نشده است. حاج محمدی با رد این ادعا به همشهری می گوید: اعضای شورا معتقدند که سند مالکیت زمین این پروژه هنوز به نام شهرداری رشت صادر نشده است. من در جلسه دوشنبه شب شورا هم توضیح دادم؛ براساس حکمی که از سوی دستگاه قضا در زمینه مالکیت این زمین به نفع شهرداری رشت صادر شده، انتقال سند در مراحل پایانی قرار دارد.
شهردار رشت همچنین درباره سهم و آورده شهرداری در پروژه گیل لند می افزاید: این پروژه بر اساس قیمت روز زمین و کاربری فعلی محاسبه ‌شده است. محاسبات عوارض با تمام نقشه‌ها، جداول فنی و غیره و براساس عوارض سال ۹۹ انجام ‌شده و قیمت پی این زمین در حال حاضر بر اساس مصوبه شورا ۱۰ هزار و ششصد تومان است. تعیین قدرالسهم شهرداری رشت در این پروژه با حضور رئیس شورا و ریاست کمیسیون عمران شورای رشت انجام‌ شده است.
درباره مناقصه کود آلی نیز، علوی عضو شورا مطرح کرده بود که چرا دو مشاور شهرداری رشت از برندگان مناقصه کارخانه کود آلی هستند؟ براساس قانون نباید افرادی که به‌ عنوان مشاور در شهرداری مشغول خدمت هستند در چنین مناقصه‌هایی شرکت‌کننده و ذینفع باشند که حاج محمدی در این باره می گوید: این مناقصه باهدف افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی انجام شد و شرکت خانه گستر گیل تنها شرکتی بود که در این مناقصه شرکت کرد. قیمت مطرح‌شده در مناقصه کارخانه کود آلی غیرمجاز اعلام شد.  شهردار رشت همچنین درباره عزل و نصب‌های اخیر در شهرداری رشت می افزاید: برخی از عزل و نصب‌ها به ‌واسطه انتصاباتی بوده که پیش از حضور بنده و خارج از چارت انجام‌شده است و همچنین برخی از این عزل و نصب‌ها نیز باهدف شایسته‌سالاری و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد در جایگاه‌های کلیدی شهرداری است‌. حاج محمدی در پایان اضافه می کند: طی یک سال گذشته به عنوان شهردار، اقداماتی را در شهر انجام داده ام که از سال ۹۲ تاکنون بدون اقدام اجرایی و پیگیری باقی مانده بود. در نهایت هم آماده پاسخگویی به اعضای شورا هستم.
بااین حال باید دید امروز نمایندگان مردم در شورای شهر رشت با آقای شهردار به نتیجه خواهند رسید یا اعضا مانند روز دوشنبه پاسخ‌های او را قانع کننده ندانسته و شهردار رشت باید به فکر پاسخ‌های قانع کننده تا 10 روز دیگر باشد. این پاسخ‌ها مشخص می‌کند حاج محمدی همچنان بر مسند شهرداری خواهد ماند یا رشت باید بار دیگر به فکر شهردار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید