• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52440
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7mLQ
+
-

چالش جدید سیل در 3 استان

چالش جدید سیل در 3 استان


بارندگی‌های شدید در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی موجب آبگرفتگی و وقوع سیلاب در برخی مناطق این استان‌ها شد؛ تا جایی که مدارس برخی مناطق را تعطیل و برخی مناطق را نیز به مرحله تخلیه کشاند.

به گزارش خبرنگاران استانی همشهری، طبق اعلام هواشناسی بارندگی در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد و ستادهای بحران نیز در حالت آماده‌باش به‌سرمی‌برند. در همین حال فرماندار کرمان گفت: در روستای زیارتگاه راین ۱۰سانتی‌متر برف باریده و در بخش چترود و ماهان بارندگی‌ها سبب بروز سیلاب شده که شهرداری در حال آبگیری از معابر است.

علی بابایی با اشاره به اینکه وضعیت تحت کنترل است و جای نگرانی نیست، افزود: در شهر کرمان یک‌هزار و 500هکتار بافت فرسوده و 500هکتار هم بافت تاریخی در معرض خطر هستند که درصورت بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب دچار مشکل جدی خواهند شد؛ لذا شهرداری باید نسبت به بازگشایی کانال‌های آب و بازگشایی مسیر رواناب‌ها اقدام کند. همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با اشاره به اخطارهای هواشناسی گفت: تأسیسات آبی 600روستای این استان در معرض خطر سیلاب قرار دارد. علی رشیدی افزود: بسیاری از منابع آبی روستاهای کرمان در حاشیه رودخانه‌ها واقع شده و درصورت بروز سیلاب بخشی از این تأسیسات دچار خسارت می‌شود. رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز گفت: احتمال طغیان رودخانه‌ها در مناطق شرقی و جنوبی کرمان دور از انتظار نیست.

به همین دلیل در شهرستان فاریاب 3روستا و در شهرستان ارزوئیه نیز 2روستا تخلیه شدند. شدت بارش باران و سیلاب به‌حدی بود که تمامی مدارس شبانه‌روزی جنوب استان کرمان تخلیه شدند و در اختیار ستاد بحران قرار گرفتند تا در صورت لزوم، اسکان اضطراری و موقت مردم در این مدارس صورت گیرد.

آماده باش در سیستان و بلوچستان
بارش شدید باران در استان سیستان و بلوچستان نیز موجب آبگرفتگی معابر و برخی از خانه‌ها و خسارت به زیرساخت‌ها و تأسیسات عمومی برخی نقاط استان شد. همچنین هشدارهایی درخصوص تخلیه محله‌ها و خانه‌های در مسیر رودخانه در این استان اعلام شده است. به گفته بخشدار مرکزی چابهار، بارندگی‌ها همراه با وزش شدید باد موجب قطعی مکرر برق و خسارت به تأسیسات در نقاط مختلف روستایی شد. همچنین رئیس اداره منابع آب چابهار گفت: 20هزار نفر به‌دلیل سکونت در بستر و حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌های اصلی و فرعی شهرستان چابهار در معرض خطر آبگرفتگی و سیلاب قرار دارند و خطر جانی و مالی بر اثر بارندگی‌ها آنان را تهدید می‌کند.  به گفته مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی منطقه آزاد چابهار، دادستان به ساکنان 99واحد مسکونی که با ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیل رودخانه تیس ساکن بودند هشدار داد تا ظرف 24ساعت نسبت به تخلیه این مکان‌ها اقدام کنند تا از خطر سیل و هرگونه آسیب جانی و مالی رهایی پیدا کنند. در شهرستان فنوج نیز دستور تخلیه ۶محله شهر که در معرض خطر سیل هستند، صادر شده و بارندگی شدید با احتمال جاری شدن سیلاب و رواناب سبب تعطیل شدن مدارس 10شهرستان سیستان و بلوچستان در روز گذشته شد.

سیل در خراسان رضوی
از سوی دیگر بارندگی‌ها در خراسان رضوی در روزهای شنبه و یکشنبه، شدت گرفت و علی‌رغم هشدارهای اداره هواشناسی استان، موجب خسارت شد. مدیریت بحران استان گزارش داد؛ بارندگی در این دو روز، موجب جریان یافتن سیل در شهرستان‌های کلات، درگز و سرخس واقع در شمال خراسان رضوی شد و خساراتی را به راه‌ها و منازل مسکونی این شهرها وارد کرد. بیشترین خسارت مربوط به شهرستان کلات است که طی آن ده‌ها منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد. به منظور جلوگیری از خسارت‌های بیشتر دستور تخلیه یکی از محلات کلات صادر شده است.

با وقوع بارش‌های شدید در 2 روز گذشته، جواد نظری،  مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی از آماده‌باش تمام دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد. به گفته نظری انبارهای آذوقه نهادهای امدادی پر است و تاکنون مشکل خاصی در استان گزارش نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید