• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52372
+
-

زهر قاچاق در کام مسافران ریگان - نرماشیر

فرمانده پلیس راه ریگان - ایرانشهر: قاچاقچیان پلاک خودروی خود را پنهان می‌کنند و با سرعت زیاد در این جاده می‌رانند

گزارش
زهر قاچاق در کام مسافران ریگان - نرماشیر

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار:

جاده‌های استان کرمان بیشتر در دل کویر ایجاد شده‌اند و رانندگی در آن‌ها همیشه خطرناک بوده است، زیرا این جاده‌ها به دلیل مستقیم، صاف و یک‌دست بودن، خستگی رانندگان را در پی دارد که حوادث بسیاری را ایجاد می‌کند. این در حالی است که این مشکلات در شرق کرمان بیشتر دیده می‌شود. 

به عنوان نمونه جاده کرمان - بم یک جاده دوطرفه است و برای جلوگیری از تصادفات احتیاط راننده را بیش از هر نقطه دیگری می‌طلبد. همچنین جاده ریگان - نرماشیر در شرق استان کرمان هم به طول 46 کیلومتر دوطرفه و تک‌بانده است، در حالی که به دلیل ترانزیتی بودن این جاده، دوبانده نشدن آن تصادفات و مرگ و میر را در طی سال‌های گذشته در پی داشته است. این موضوع در ابتدای سال جاری نیز اتفاق افتاد. 

در 15 فروردین‌ماه امسال، در جاده ریگان - نرماشیر هم بر اثر تصادف یک سواری پراید با وانت نیسان 5 نفر کشته و 2 نفر زخمی شدند؛ اگرچه در این تصادف عامل انسانی به صورت صد درصد مقصر بوده است، با این حال این جاده به دلیل تک‌بانده بودن عامل تصادفات بسیاری است. ایمن‌سازی این جاده در مرحله اول نیازمند دو بانده کردن آن است اما به گفته رئیس اداره نظارت راه وشهرسازی کرمان، اعتباری برای این کار فراهم نیست.


جاده در قرق قاچاقچیان

فرمانده پلیس راه ریگان - ایرانشهر، در خصوص وضعیت جاده‌های شرق به‌ویژه جاده ریگان - نرماشیر به همشهری می‌گوید: برای وضعیت این جاده‌ها باید فکر اساسی شود. جاده ریگان تا چابهار یعنی تا انتهای حوزه استان دوطرفه است و با توجه به سرعت زیاد خودروهای قاچاق سوخت (گازوئیل‌کش‌ها) و قاچاق انسان (افغانی‌کش‌ها) وضعیت این قسمت خطرناک است. این افراد به هیچ چیزی توجه ندارند و با سرعت زیاد در جاده گذر می‌کنند. آن‌ها پلاک خودرو خود را پنهان می‌کنند و به دلیل سرعتی که دارند، پلیس را هم از جاده به بیرون پرت می‌کنند.

«اکبر مداح» در خصوص تصادف اخیر می‌گوید: در تصادف 15 فروردین عامل انسانی مقصر اصلی بوده است، زیرا راننده خواب رفته و بعد به راست منحرف شده بود. وی در لحظه‌ای هم که هوشیار می‌شود، برای اصلاح مسیر به سمت چپ می‌رود، اما با خودرو نیسان برخورد می‌کند و 5 نفر در این تصادف کشته می‌شوند. موضوعی که در این نوع تصادفات نقش پررنگی دارد، ساختار خودروهای ماست؛ زیرا خودروها استاندارد نیستند. وانت‌نیسان در این تصادف فقط از ناحیه جلو (گلگیر) دچار مشکل شد و راننده آسیبی ندید؛ هرچند شدت ضربه زیاد بود. اگر به جای پراید در این تصادف یک پژو تصادف می‌کرد، کشته‌ای وجود نداشت یا تعداد کشته‌شدگان در تصادف کمتر بود. 


ترافیک سنگین جاده ریگان - نرماشیر

مداح می‌گوید: با توجه به ترافیکی که محور جاده‌ای بم به ریگان دارد، باید این جاده هرچه سریع‌تر دوبانده شود. اگر ترافیک جاده ریگان - نرماشیر را در نظر نگیریم، در هر صورت به دلیل ترانزیتی بودن این جاده به سمت چابهار، باید در اولویت قرار گیرد. هرچند ترافیک این جاده خیلی سنگین است که در صورت دوبانده نشدن ممکن است باز هم شاهد تصادفاتی از این قبیل باشیم. در حال حاضر با کمک همکاران اداره راه و شهرسازی، عرض جاده‌ای را که به سمت ایرانشهر می‌رود، با اضافه کردن لاین خاکی عریض‌تر کرده‌ایم؛ یعنی از هر طرف 3 متر لاین خاکی ایجاد شده و به عرض جاده 15 متر اضافه شده است، حتی شیب ملایم هم برای آن لحاظ کرده‌ایم. 

این مقام انتظامی می‌گوید: این جاده به 3 قسمت شامل 7 کیلومتر مربوط به نرماشیر، 18 کیلومتر مربوط به فهرج و 20 کیلومتر هم مربوط به ریگان تقسیم می‌شود. خطر در این جاده بسیار است، امسال 6 نفر در همین جاده کشته شده‌اند که یکی از آنان کودک بوده است.  وی ادامه می‌دهد: این جاده در مسیر نرماشیر در حال تعمیر است، اما مردم با افراد اداره راه و شهرسازی همکاری نمی‌کنند و می‌گویند این قسمت اراضی شخصی است. به همین دلیل مشکلات تعمیر آن هم زیاد است. مردم این منطقه نیاز دارند که درد و محرومیت آن‌ها دیده و بسیاری از مشکلاتشان حل شود.


جاده‌های پر ترافیک در اولویت دریافت اعتبار 

رئیس اداره نظارت اداره راه و شهرسازی کرمان به همشهری می‌گوید: در اداره کل راه و شهرسازی اعتبارات از دو منبع استانی و ملی (وزارتخانه) تهیه می‌شوند که برای دوبانده کردن محورها اعتبارات استانی محدود است. «مسلم موسی‌زاده» می‌افزاید با این اعتبارات فقط می‌توان نقاط پر حادثه را اصلاح کرد. در حال حاضر 6 کیلومتر و 8 کیلومتر از ورودی ریگان را از 2جبهه و با دو قرارداد، دوبانده کرده‌ایم که مورد اول تکمیل و مورد دوم تا 85درصد کامل شده است، ولی برای این‌که کل 65 کیلومتر دوراهی رستم‌آباد به سمت ایرانشهر چهارخطه شود باید اعتبارات ملی در نظر گرفته شود که حدود 60 میلیارد تومان نیاز است، اما هنوز اعتباری برای آن مصوب نشده است. وی ادامه داد: دلیل آن هم این است که موقعیت این محور در اولویت وزارت راه قرار نگرفته و زمانی که ترافیک آن به‌اندازه‌ای بالا برود که جواب‌گو نباشد در اولویت قرار می‌گیرد. 

موسی‌زاده تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که برای بندر چابهار ایجاد شده و ترافیکی که این محور دارد، احتمالاً این جاده در فهرست اعتبارات وزارت راه قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم در سال 98 برای آن اعتبار ملی بگیریم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید