• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52344
+
-

دشمن نزدیک

ایلهان عمر با به چالش کشیدن تابوهای سیاسی در واشنگتن، خشم رئیس‌جمهور و جمهوریخواهان را برانگیخته و موجب اظهارات و رفتارهای بی‌سابقه آنها شده است

آمریکا
دشمن نزدیک


جواد نصرتی ـ خبرنگار

حمله بی‌سابقه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و دیگر جمهوریخواهان به ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره، با محکومیت چهره‌های سرشناس حزب دمکرات مواجه شده و بار دیگر او را به کانون تنش‌ها در واشنگتن تبدیل کرده است.
عمر، در پی انتشار صحبت‌هایش درباره حادثه تروریستی 11سپتامبر، از سوی دونالد ترامپ و دیگر جمهوریخواهان به عدم وفاداری به آمریکا و جانبداری از تروریست‌ها متهم شده است. خود عمر، این اتهام را به‌شدت رد کرده است.
حملات سنگین جمهوریخواهان و در رأس آنها ترامپ، با واکنش‌های برنی سندرز و الیزابت وارن نامزدهای دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره بعد همراه شده است. به گزارش گاردین، سناتور سندرز حملات به عمر را «مشمئزکننده و خطرناک» خوانده و گفته است: «نه عمر و نه ما در مقابل نفرت‌پراکنی و نژادپرستی ترامپ، ‌عقب نخواهیم نشست.» وارن هم گفته است: «رئیس‌جمهور به خشونت‌ها علیه یک نماینده مستقر کنگره و یک گروه کامل از آمریکایی‌ها، تنها به‌خاطر دینشان دامن می‌زند. این کار مشمئزکننده و شرم‌آور است. هر رهبر دیگری که آن را محکوم نمی‌کند در مقابل آن مسئول است.» پیش از این 2نفر، رشیده طالب و الکساندرا اوکازیو کورتز همکاران عمر در مجلس نمایندگان از او در برابر این اتهامات دفاع کردند.
عمر 37ساله، از زمانی که به‌عنوان نخستین زن مسلمان به کنگره راه یافته، مورد حملات مستمر جمهوریخواهان قرار گرفته و بارها به‌خاطر اظهاراتش با اتهام‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است. او در هفته‌های اول شروع کارش، به‌خاطر به چالش کشیدن نفوذ ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) روی سیاستمداران آمریکایی، از سوی جمهوریخواهان و حتی برخی همکاران دمکرات خود به یهودی‌ستیزی متهم شد. عمر اما ضمن معذرت‌خواهی از برخی صحبت‌هایش گفت که صحبت‌هایش در مخالفت با یهودی‌ها نبوده است.
جنجال جدیدی که جمهوریخواهان علیه عمر به راه انداخته‌اند، ‌مربوط به بخشی از سخنان او در شورای روابط آمریکایی-اسلامی است که در آن به مسئله اسلام‌ستیزی می‌پردازد. او به تأثیر حملات 11سپتامبر بر زندگی مسلمانان می‌پردازد. او در این صحبت‌هایش می‌گوید: «برخی افراد کارهایی کردند و همه ما دسترسی به آزادی‌های مدنی خود را از دست دادیم.»
گروه‌های دست‌راستی، نمایندگان جمهوریخواه کنگره و در رأس آنها، دونالد ترامپ، این بخش از صحبت‌های او را نشانه‌ای از جانبداری او از این تروریست‌ها و کم‌اهمیت جلوه دادن این حمله تروریستی می‌دانند. ترامپ با انتشار ویدئویی که این بخش ازجمله عمر بر روی تصاویر حملات قرار گرفته، به افزایش جنجال در این‌باره دامن زده است. بعد از این جریان‌سازی علیه او، در یک برنامه تلویزیونی در فاکس‌نیوز، عملا آمریکایی‌بودن عمر زیر سؤال رفت و این نماینده مجلس مجبور شد به آن واکنش نشان بدهد. او در یک برنامه تلویزیونی، ضمن درخواست از همکارانش برای وارد شدن به میدان و دفاع از خودش گفت: «برخی می‌گویند چون من مسلمان و مهاجر هستم نمی‌توانم به کشورمان وفاداری داشته باشم. اما سوگند خورده‌ام تا به قانون اساسی پایبند باشم. من به اندازه هر کس دیگری آمریکایی هستم.»
حجم زیاد حملات جمهوریخواهان و راست‌های افراطی به عمر، موقعیت خطرناکی را در آمریکا ایجاد کرده و پلیس آمریکا هفته گذشته یکی از هواداران دونالد ترامپ را به‌خاطر برنامه‌ریزی برای قتل او بازداشت کرده است.
عمر در میان همکاران و هوادارانش به‌خاطر شجاعت در بیان نظراتش مشهور است و صحبت‌هایش درباره موضوعات حساسیت‌برانگیزی همچون نفوذ حامیان اسرائیل در میان سیاستمداران می‌تواند دلیل خوبی برای توجیه این میزان از حملات باشد. اما به گزارش سی‌ان‌ان، این حملات همچنین می‌تواند نشانه‌ای از استراتژی کلان جمهوریخواهان برای ضربه به حزب دمکرات از طریق ضربه زدن به عمر باشد. مایکل میهان، استراتژیست دمکرات‌ها در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته است که این روش برخورد، نوعی «سیاست‌بازی مسخره» از سوی جمهوریخواهان است و به هدف خود نخواهند رسید.
عمر، نشان داده است که از این میزان چالش واهمه‌ای ندارد و به هر حمله، با بیانی واضح‌تر و شجاعانه‌تر واکنش نشان داده است. او ‌در واکنش به حملات به او در کنفرانس ایپک به سی‌ان‌ان گفته است: «این واقعا جالب است که چنین جمعی از مردم اینقدر از یک نماینده تازه‌وارد کنگره می‌ترسند. امیدوارم بتوانند راهی پیدا کنند تا اجازه ندهند من اقامتی دائمی در ذهن‌هایشان داشته باشم.»


ایلهان عمر

سمت: نماینده مجلس نمایندگان، دمکرات
تولد: اکتبر1981 (37ساله)، موگادیشو، سومالی
ورود به آمریکا: 1992
تحصیلات: علوم سیاسی در دانشگاه داکوتای شمالی
تعداد فرزند: 3

 

این خبر را به اشتراک بگذارید