• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 25 فروردین 1398
کد مطلب : 52308
+
-

6تا9درصد افراد جامعه دارای انواع اختلالات گفتار و زبان هستند

بارها دیده‌ایم که برخی از افراد و به‌خصوص کودکان، حین صحبت کردن نمی‌توانندکلمات را روان و صریح ادا کنند و این مشکل سبب می‌شود ناخواسته مانعی، برای برقراری ارتباط در فرد شکل بگیرد. به همین سبب گفتاردرمانی، به‌عنوان روشی که می‌تواند بر بهبود گفتار کودک تأثیر بگذارد در این زمینه کاربرد دارد. 
 امیر آرامی، دکترای علوم تربیتی و روانشناسی در این‌باره به همشهری می‌گوید: گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان، راهکاری است که به بررسی روند رشد و همچنین درمان اختلالات گفتاری که به‌علت انواع بیماری‌ ایجاد می‌شود، می‌پردازد.
وی درباره این بیماری بیشتر توضیح داده و می‌گوید: معمولا به‌طور محدود برخی از مبتلایان به اختلالات گفتار و زبان به مرور زمان بهبود می‌یابند و بیماری‌شان برطرف می‌شود ولی بسیاری از  اختلالات درصورت عدم‌پیگیری تا پایان عمر با فرد همراه هستند. این در حالی است که در این اختلالات درصورت اقدام بموقع و درمان سریع بلافاصله پس از تشخیص می‌توان جلوی بسیاری از هزینه‌های مازاد بعدی و همچنین عوارض جانبی روانشناسی ازجمله سرخوردگی اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس، پرخاشگری و... را گرفت.
این پزشک درباره وضعیت این بیماری در ایران هم افزود: 6تا9درصد افراد جامعه دارای انواع اختلالات گفتار و زبان هستند که از این تعداد، بیشترین آمار به‌ترتیب مربوط به تأخیر در گفتار و زبان، اختلال تلفظ، لکنت و سایر اختلالات است. دکتر آرامی همچنین درباره مشکلات پیش روی این افراد افزود: درحال حاضر حداقل هزینه هرجلسه گفتاردرمانی درکشور حدود40هزار تومان است و این هزینه‌ها متناسب با نوع خدمات هرجلسه می‌تواند متفاوت باشد،ولی نکته بسیار مهم عدم‌تناسب این هزینه با میزان و نوع خدمات ارائه شده توسط همکاران گفتاردرمانگر از نظر نوع، استرس، فشار و سختی کار است. ضمن اینکه متأسفانه خدمات گفتار درمانی تحت پوشش بیمه‌های پایه نیست. به‌رغم مشکلات فراوان جامعه نیازمند به خدمات گفتاردرمانی، به تازگی مشاهده شده که حتی بعضی ازبیمه‌های تکمیلی نیز از پرداخت هزینه‌های گفتاردرمانی سر باز می‌زنند.
این کارشناس ارشد گفتاردرمانی درباره انواع اختلالات گفتاری و بلع از دوره نوزادی تا کهنسالی هم توضیح داد و افزود: به‌طور مثال اختلال بلع درنوزادان نارس، کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود و می‌تواند به‌علت انواع مشکلات ژنتیک، مادرزادی، بیماری‌های عصبی یا تروماهای مغزی ایجاد ‌شود که به هر نحوی اگر مشکلی در مراحل بلع شامل مکیدن، آماده‌سازی‌ لقمه در داخل دهان، جویدن و شروع عمل بلع اتوماتیک وجود داشته باشد، گفتاردرمانی می‌تواند به رفع کامل این مشکل و یا کاهش علایم کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید